قیمت خودروهای وارداتی جدید

آخرین قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار ایران (خرداد 1403)

پس از وقفه چند ساله، سرانجام خودروهای وارداتی جدید به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند. اکنون می‌خواهیم آخرین قیمت خودروهای وارداتی بازار را در خرداد 1403 بررسی کنیم.

در این مطلب قصد داریم به بررسی آخرین روند تغییرات قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران بپردازیم. بر اساس آخرین اخبار خودرو، افزایش قیمت خودروهای وارداتی، نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه مجلس و دولت در خصوص واردات خودرو بوده و احتمالا در طول ماه‌های آینده، شاهد حاشیه قیمت بسیار بالایی برای بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود.

بررسی قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار ایران

عوامل مختلفی منجر به سیاست‌گذاری‌های غلط در زمینه واردات خودرو شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران و دیگری ممنوع شدن واردات در دولت قبل اشاره کرد. پس از تصویب طرح‌های مختلف توسط دولت در سال 97، خودروهای خارجی با افزایش قیمت هنگفتی مواجه شدند. پس از گذشت دو سال از آزادی واردات خودرو همچنان شاهد جهش قیمتی در این بازار هستیم.

قیمت خودروهای وارداتی جدید

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازار خودرو متشنج و ملتهب ناشی از تصمیم‌های عوامل داخلی و خارجی بود. بازار در آن زمان نیازمند واردات خودروهای خارجی بود تا بتواند میزان عرضه و تقاضا را سامان دهد. دولت سیزدهم پس از گذراندن این روزها، سرانجام تصمیم گرفت مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو که همان ممنوعیت واردات بود را حذف و بازار را به سمت تغییر و تحول در خصوص عرضه و قیمت خودرو ببرد.

در دوران مسئولیت رضا فاطمی امین به‌عنوان وزیر صمت، وعده‌هایی در خصوص واردات خودرو داده شد. یکی از این وعده‌ها، واردات 200 هزار دستگاه خودرو بود. جالب اینجاست که هیچ‌کدام از وعده‌های منتسب به وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرایی نشدند تا این وعده‌ها بتواند التهاب و جو متشنج عرضه و تقاضای موجود در بازار را سر و سامان دهد.

آخرین وضعیت بازار خودرو در پایان روزهای دولت سیزدهم حاکی از آن است که این بازار، تعادل و آرامشی در خصوص عرضه و تقاضا و اختلاف قیمتی ندارد. این وضعیت بر خودروهای تولید ملی نیز اثر گذاشته و جهش قیمتی بالایی را نیز برای آن‌ها به‌وجود آورده است؛ تا آنجا که خرید خودروهای خارجی به‌علت گران قیمت بودن، صرفه اقتصادی نداشته و افراد به‌ناچار به سمت خرید خودروهای ایرانی می‌روند.

دولت چهاردهم با انتظارات بالایی از مردم قرار است به روی کار بیاید. ادامه کار قوانین به تصویب رسیده و اجرای طرح‌های جدید، شاید راه نجات از این باتلاق قیمتی و عرضه‌ای باشد که دولت‌های گذشته نتوانستند از آن بیرون بیایند. مهم‌ترین سوال از دولت چهاردهم این است که سرنوشت واردات خودرو چه خواهد شد؟

در جدول زیر می‌توانید آخرین قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار ایران را مشاهده کنید.

نام خودروقیمت در مبدا (میلیون تومان)قیمت در بازار (میلیون تومان)بازدهی در بازار آزاد (میلیون تومان)
کیا K5259849002302
هونگچی H5276245001738
هیوندایی توسان245045002050
تویوتا لوین هیبریدی237541001725
تویوتا کرولا هیبریدی1900 (علی الحساب)39002000
کیا سلتوس262537001075
فیات 500220033501150
هیوندایی کرتا222032501030
جنتا S725353200665
نیسان سانی15502020470

در جدول بالا، قیمت‌های خودروهای وارداتی جدید را دیده‌اید؛ جالب اینجاست که خبری از خودروهای لوکس اروپایی و آلمانی در آن نیست و تنها این حجم از التهاب برای خودروهای کره‌ای و ژاپنی خواهد بود. بازار خودروهای وارداتی در آخرین هفته‌های دولت سیزدهم، روند کندی را در پیش گرفته و رانت گسترده‌ای که در بین مقامات سایه گسترانده، موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضا بازار خودرو شده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که اختلاف بسیار زیادی بین قیمت نمایندگی خودروهای خارجی و قیمت بازار آن‌ها وجود دارد. این تفاوت قیمتی، گاه به بالای دو میلیارد تومان نیز رسیده است. برای مثال، قیمت خودروی کیا K5 در گمرک حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تومان است، اما برای خرید این خودرو از بازار آزاد باید 4 میلیارد و 900 میلیون تومان هزینه کرد.

علاوه بر آن خودروی چینی هونگچی که در نمایندگی زیر 2 میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار آزاد قیمتی حدودا دو برابر گمرک خواهد داشت. هیوندای توسان نیز در مبدا 2 میلیارد و 450 میلیون تومان قیمت دارد، اما خرید همین خودرو در بازار آزاد حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

قیمت خودرویی چینی به نام جتا VS7 که در نمایندگی کمتر از 2 میلیارد و 550 میلیون تومان است، در بازار آزاد به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد رسید. در بین 10 خودرویی که مورد بررسی قرار گرفته، کمترین حاشیه قیمتی بازار مربوط به نیسان سانی است و بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار نیز از آن کیا K5 شده است.

قیمت خودروهای وارداتی جدید

لازم به ذکر است، قیمت خودروها از شروع سال جدید دچار کاهش شده است. کارشناسان خودرو معتقدند که عواملی چون کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز و سرعت گرفتن نسبی واردات سبب شده‌ تا قیمت خودروهای وارداتی‌ نسبت به میانه فروردین دچار افت شود. بنابراین اگر دولت چهاردهم بتواند در مهار انتظارات تورمی و قیمت ارز، نه به‌صورت دستوری و مصنوعی، موفق عمل کند، می‌تواند مانع رشد قیمت خودروهای وارداتی شده یا از سرعت رشد آن بکاهد.

در گجت نیوز بخوانید:
سرانجام قیمت کیا سراتو وارداتی در ایران مشخص شد مارس C300 پرو در نمایشگاه خودرو شیراز معرفی شد + مشخصات فنی و قیمت اولین فروش کشنده بایک X9 آغاز شد + جزئیات و شرایط مشخصات فنی و امکانات تویوتا کرولا کراس هیبرید وارداتی منتشر شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*