تارا با موتور IK3

تارا با موتور 3 سیلندر + مشخصات فنی و قیمت احتمالی

شرکت ایران خودرو از تولید سدان تارا با موتور 3 سیلندر توربو شارژ 1.2 لیتری یا همان پیشرانه IK3LB خبر داد. در ادامه با مشخصات فنی، قیمت احتمالی و تاریخ عرضه تارا ایران خودرو با موتور 3 سیلندر همراه شما هستیم.

به نظر می‌رسد که برنامه‌های ایران خودرو با تارا، به این زودی‌ها تمام نمی‌شود! قبلا شاهد معرفی اولین نسخه برقی از تارا بودیم و هنوز زمان زیادی از این ماجرا نگذشته بود که اخبار تولید تارا هیبریدی هم به گوش ما رسید. حالا در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز، به سراغ معرفی تارا جدید با موتور 3 سیلندر خواهیم رفت.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی تارا با موتور 3 سیلندر

ایران خودرو گامی نو در پیشرانه‌های خود برداشت و تارا را با قلبی 3 سیلندر راهی بازار خواهد کرد. این نسخه از تارا که با نام IK3 شناخته می‌شود، به پیشرانه‌ای توربوشارژ مجهز شده که 300 سی‌سی حجم کمتری نسبت به موتور TU5 دارد، اما 10 درصد توان و 25 درصد گشتاور بیشتری تولید می‌کند. مصرف سوخت این نسخه 1.2 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته و شتاب‌گیری آن نیز به لطف تغییرات در سیستم کلاچ و استفاده از جعبه‌دنده MT6 یا همان گیربکس دستی 6 سرعته، بهبود یافته است. یعنی به صورت خلاصه می‌توان گفت که تارا با موتور 3 سیلندر توربو شارژ به یک پیشرانه 1.3 لیتری توربو مجهز شده است که توان آن به 121 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور است و مصرف سوخت آن هم معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.

تفاوت تارا موتور IK3 با نسخه‌های دیگر

تارا با موتور 3 سیلندر توربو

اما تغییرات فقط به موتور محدود نمی‌شوند. در این نسخه شاهد به‌روزرسانی‌هایی در سیستم‌های جانبی از جمله انتقال قدرت، ترمز، سیستم‌های خنک‌کاری و برقی هستیم. همچنین قطعات جدیدی مانند اینترکولر برای افزایش کارایی و عملکرد، به این خودرو اضافه شده است. ایران خودرو در تارا IK3 با موتور 3 سیلندر توربو شارژ از شبکه برق و الکترونیک خود (IKBCM) استفاده کرده و صندلی‌های تمامی سرنشینان را به حسگر سرنشین و سیستم هشدار کمربند ایمنی مجهز کرده است. این اولین محصول ایران خودرو است که مطابق با استاندارد R16 عمل می‌کند. تغییرات فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده را نیز تحت تاثیر قرار داده و ایران خودرو اعلام کرده که این محصول فراتر از استانداردهای 85 گانه عمل خواهد کرد.

تاریخ عرضه و فروش تارا IK3

تارا با موتور IK3LB

در حال حاضر نمونه اولیه آزمایشگاهی تارا IK3LB با موتور 3 سیلندر توربو شارژ تولید شده و مراحل کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه در حال انجام است. از تیرماه سال 1403، مرحله نمونه‌سازی برای انجام آزمون‌های اولیه کارخانه‌ای و بومی‌سازی آغاز خواهد شد و در انتهای سال جاری نیز آزمون‌های اعتبارسنجی خودرو انجام می‌شود. برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که تارا با پیشرانه 3 سیلندر توربو شارژ در نیمه دوم سال 1404 به بازار عرضه خواهد شد. ایران خودرو در سال اول 10 هزار دستگاه و در سال دوم 35 هزار دستگاه از این نسخه از تارا را تولید خواهد کرد که البته این تعداد بر اساس تقاضای بازار قابل افزایش خواهد بود.

قیمت تارا با موتور 3 سیلندر توربو شارژ

با توجه به موضوعات بالا، حدس می‌زنیم که قیمت تارا جدید ایران خودرو با موتور توربو شارژ IK3LB، تقریبا در بازه دیگر اعضای این خانواده باشد و برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول، به نظر می‌رسد که حداقل باید تا سال آینده صبر کنیم.