بهترین سریال جنایی

بهترین سریال های جنایی تاریخ که نباید تماشا کردنشان را از دست بدهید

اینجا ده مورد از بهترین سریال های جنایی تاریخ تلویزیون را معرفی می‌کنین که نامشان تا ابد در کلکسیون افتخارات سریال‌سازی در جهان باقی خواهد ماند.

ژانر جنایی سال‌هاست که یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سینمایی و تلویزیونی میان مخاطبین به شمار رفته و پذیرای سریال‌هایی استثنایی و جریان‌ساز بوده است. صرفنظر از آن که این دسته سریال‌ها همانند The Sopranos زندگی روزمره یک رئیس مافیا را به تصویر بکشند تا مثل True Detective یک پرونده قتل و تلاش پلیس برای حل آن را نمایش دهند، همواره مخاطبان فراوانی جذاب آثار این ژانر شده و استقبال فوق‌العاده‌ای از آن‌ها می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از بهترین سریال های جنایی تاریخ که حتما باید تماشا کنید را معرفی و به‌طور مختصر بررسی کنیم.

بهترین سریال های جنایی تاریخ تلویزیون

سریال‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند هریک نقش مهمی در محبوبیت دائمی ژانر جنایی داشته‌اند. برخی از این سریال‌ها داستان را از دید یک کاراگاه، پلیس یا شخصیت به‌ظاهر مثبت روایت می‌کنند و برخی دیگر داستان یک کاراکتر منفی را ارائه می‌دهند. در هر صورت، ژانر جنایی مدیون تمامی این آثار است.

True Detective (2014 تا کنون)

سری True Detective یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جنایی دنیا به شمار می‌رود که متشکل از چهار فصل مختلف با داستان و کاراکترهای کاملا متفاوت است که محوریت تمامی آن‌ها حل پرونده‌های جنایی عجیب و غریب و استثنایی است.

مجموعه True Detective

فصل اول این سریال از حضور دو بازیگر سرشناس هالیوود، متیو مک کانهی و وودی هرلسون در نقش‌های اصلی استفاده کرده و به حل یک معمای قتل در لوییزیانا اختصاص داشت. علیرغم این که فصل اول این سریال با استقبالی شگفت‌انگیز روبرو شد، اما در دو فصل بعدی، درخشش سریال اندکی متزلزل شد. با این وجود فصل چهارم که از جودی فاستر و کالی ریس در نقش‌های اصلی بهره می‌برد بار دیگر سریال را به روزهای اوجش بازگرداند.

در فصل چهارم، سازندگان True Detective پا را از داستان‌سرایی‌های جنایی خود فراتر گذاشته و المان‌های ماوراء طبیعی را نیز به داستان اضافه کرده‌اند. علاوه بر این، تایید شده که فصل پنجم این سریال نیز در دست ساخت بوده و به همین True Detective همچنان همراهمان خواهد بود.

Fargo (2014 تا کنون)

مجموعه فارگو نیز یکی دیگر از بهترین سریال های جنایی تاریخ است که با الهام از یکی از بهترین فیلم‌های جنایی دنیا تحت همین نام ساخته شده و داستان کاراکترهایی در همان دنیا را روایت می‌کند. این سریال کمدی تاریک عموما در مینسوتا آمریکا رخ داده و ماجرای مردمانی به‌ظاهر عادی را به تصویر می‌کشد که به‌طور ناخواسته درگیر جنایت‌های مختلفی از قتل و آدم‌ربایی گرفته تا پول‌شویی و جرایم سازمان‌یافته می‌شوند.

بهترین سریال جنایی

علاوه بر داستان‌سرایی شگفت‌انگیز این مجموعه که ضمن حفظ اصالت خود، به‌خوبی توانمندی برادران کوئن در ارائه آثار کمدی سیاه را مورد استفاده قرار داده، نقش‌آفرینی درخشان بازیگران سرشناسی چون بیلی باب تورنتون، مارتین فریمن و کریستن دانست نیز دیگر دلیلی است که Fargo را به اثری ماندگار تبدیل کرده است. به‌طور خاص دو فصل اول این سریال فوق‌العاده محبوب به شمار رفته و برای شروع تماشای آثار جنایی عالی به شمار می‌روند.

هانیبال (2013 – 2015)

هانیبال یک اثر جنایی در ژانر هیجانی روان‌شناختی (Psychological Thriller) است که همان‌طور که از نامش پیداست، دنباله‌ای برای فیلم سینمایی The Silence of the Lambs به شمار رفته و این بار تعاملات میان قاتل سریالی، دکتر هانیبال لکتر با بازی مدس میکلسن را با مامور اف بی آی، ویل گراهام با بازی هیو دنسی به تصویر می‌کشد. رابطه این دو که در ابتدا به‌شکل معلم و شاگرد است، خیلی زود به یک رابط موش و گربه تغییر شکل می‌دهد.

هانیبال

علیرغم این که سریال هانیبال به‌دلیل تعداد پایین بینندگان پس از سه فصل متوقف شد، اما تاثیر آن در ژانر جنایی غیرقابل انکار است. مدس میکلسن در نقش هانیبال عملکردی خیره‌کننده داشته و تعامل او با شخصیت ویل با هر قسمت از سریال گیراتر و جذاب‌تر می‌شود. داستان سریال البته در نهایت به‌شکلی عجیب با پایان باز تمام می‌شود. با این وجود تماشای آن برای هرکسی که به ژانر جنایی و قاتل‌های سریالی علاقمند است به‌شدت توصیه می‌شود.

پیکی بلایندرز (2013 – 2022)

احتمالا نام سریال Peaky Blinders زیاد به گوش‌تان خورده است. این مجموعه جنایی – درام داستان «تامی شلبی» با بازی کیلین مورفی است که رئیس باند تبهکاران پیکی بلایندرز در برمینگام انگلستان در دوره جنگ جهانی اول به شمار رفته و با هوشمندی خود رفته‌رفته از یک خلافکار خرده‌پا به یک باند بزرگ در کشور انگلستان تبدیل می‌شود. در این مسیر او با شخصیت‌های منفی عجیب و غریب، دسته‌های مختلف تبهکاران و حتی درگیری‌های مختلف داخلی روبرو می‌شود؛ ماجراهایی که معمولا در نهایت به خشونت ختم می‌شوند.

بهترین سریال جنایی

ادغام فوق‌العاده داستان‌های تاریخی جنگ جهانی اول با ماجراجویی‌های خیالی پیکی بلایندرها باعث شده که این مجموعه یکی از بهترین سریال های جنایی و هیجان‌انگیز تاریخ باشد. علاوه بر شش فصل این سریال که سال 2022 به پایان رسید، یک فیلم اسپین آف از این مجموعه نیز در دست ساخت است و علاقمندان امیدوارند پایان درخوری برای ماجراجویی تامی شلبی را در این فیلم مشاهده کنند.

فرنچایز نظم و قانون (1990 تا کنون)

مجموعه Law & Order یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های جنایی در آمریکا به شمار می‌رود که حدودا 35 سال است در حال پخش بوده و اکنون به یک فرنچایز بزرگ متشکل از سریال، فیلم تلویزیونی، اسپین‌آف و قسمت‌های ترکیبی با سایر سریال‌ها تبدیل شده است. با این وجود محبوبیت آن در طول سال‌های اخیر هرگز کاهش نیافته و همچنان یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا به شمار می‌رود.

نظم و قانون

داستان تمامی فصول این سریال متشکل از دو بخش «نظم» و «قانون» است که بخش اول به دستگیری مظنونین و متهمین اختصاص داشته و بخش دوم فرآیند قانونی محاکمه و مجازات آن‌ها را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، سوژه‌های مورد استفاده در این سریال نیز در بسیاری مواقع از ماجراهای واقعی الهام گرفته‌اند که هرچند ممکن است در نگاه اول تکان‌دهنده به نظر برسند؛ اما توانسته‌اند مخاطبین را به‌خوبی طی این سال‌ها با خود همراه کنند.

Twin Peaks (1990 – 1991 و 2017)

زمانی که دیوید لینچ، خالق فیلم‌های دیوانه‌واری مثل Mulholland Drive و Eraserhead روی صندلی کارگردانی یک سریال تلویزیونی می‌نشیند می‌توان انتظار اثری استثنایی را داشت. Twin Peaks دقیقا همان‌چیزی است که از آن انتظار می‌رفت؛ یک مجموعه جنایی سوررئال که تغییردهنده بسیاری پارادایم‌ها در تولید سریال برای تلویزیون بود و مرز میان فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را از همیشه کم‌رنگ‌تر کرد.

بهترین سریال جنایی

داستان این سریال به ماجرای قتل یک دختر دبیرستانی در شهری کوچک و خیالی اختصاص دارد. زمانی که مامور ویژه اف بی آی، دیل کوپر، مسؤل بررسی این پرونده می‌شود، آثار از فعالیت‌های ماوراء طبیعی را مشاهده می‌کند که داستان را وارد دنیایی جدید نموده و پایه‌گذار ژانری جدید در سریال‌های تلویزیونی می‌شود. به‌جز سریال اصلی، مجموعه Twin Peaks تا کنون پذیرای یک فیلم پیش‌درآمد در سل 1992 بوده و در سال 2017 نیز احیا شده است.

شرلوک (2010 – 2017)

بندیکت کامبربچ در سریال Sherlock ایفاگر نقش کارآگاه کاربلد، اما عجیب و غریبی به نام شرلوک هلمز است که اساس خلقت آن ریشه در داستان‌های جنایی سر آرتور کونان دویل دارد؛ اما در دنیای مدرن روایت شده و ماجراهایی ملموس برای کاربران امروزی را به تصویر می‌کشد. مارتین فریمن نیز در این سریال ایفاگر نقش جان واتسون، همراه همیشگی شرلوک هلمز است و در کنار او به حل معماهای پیچیده و عجیب داستان می‌پردازد.

شرلوک هلمز

هر قسمت از داستان البته به پرونده‌ای جداگانه اختصاص دارد. با این وجود کاراکترهای داستان در طول فصول سریال تکامل یافته و در نهایت پایان عجیب آن را رقم می‌زنند.

در کنار داستان‌سرایی جذاب، درگیرکننده و بعضا غیرقابل انتظار سریال، پویایی عجیب در روابط بین کاراکترهای اصلی داستان، شرلوک هلمز و جان واتسون باعث شده که این سری به محبوبیت فراوانی رسیده و در شمار بهترین سریال های جنایی تاریخ قرار گیرد. بر خلاف برخی دیگر از آثار حاضر در این لیست، علاوه بر حل پرونده‌های قتل باید انتظار شوخی، صحنه‌های عجیب و باورنکردنی شخصی زیادی نیز از این سریال داشته باشید.

The Wire (2002 – 2008)

آنچه سریال The Wire را به یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های جنایی در تاریخ تبدیل می‌کند این است که سازندگان آن ابایی در نمایش واقعی و باورپذیر ارتباط نیروهای پلیس با سایر افراد و حتی تبهکاران ندارند. نمایش این ارتباط به کمک استفاده از ترکیبی از بازیگران کارکشته و نیروهای جوان حس و حال تازه‌ای گرفته و داستان‌سرایی در این سریال را وارد فضایی جدید کرده است.

مجموعه The Wire

سریال The Wire همچنین بارها شکست نیروهای پلیس در حل معماها و ماجراهای مختلف را نمایش داده و با واقع‌گرایی بی‌نظیر خود تصمیمات فوق‌العاده دشوار نیروهای پلیس در برابر تبهکاران را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. همین مساله باعث شده که علیرغم پخش این سریال در سال‌های مابین 2002 تا 2008 مخاطبین هم‌چنان بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و بسیاری مشکلات اجتماعی فرهنگی خود را در بستر The Wire مشاهده کنند.

سوپرانوها (1997 – 2007)

سریال افسانه‌ای The Sopranos احتمالا ساختارشکن‌ترین سریال جنایی تمام تاریخ است که پرده‌های مختلفی از زندگی شخصی یک رییس مافیا، تونی سوپرانو (با بازی تکرارنشدن جیمز گاندولفینی) را به تصویر می‌کشد. تونی در این داستان نقش یکی از روسای مافیا در نیوجرسی را ایفا کرده و در برقرار کردن توازن میان زندگی شخصی و کاری خود دچار مشکل است. همین مساله باعث خلق ماجراهایی عجیب از زندگی او شده که باعث می‌شود مخاطبان به او احساس نزدیکی فراوانی کنند.

بهترین سریال جنایی

تونی یک شخصیت ضد قهرمان بسیار پیچیده داشته و از قالب‌های مرسوم سیاه و سفید فیلم‌ها و سریال‌های آن زمان بسیار فراتر عمل می‌کرد. علاوه بر این، کاراکترهای کمکی داستان مثل همسر تونی، کارملا، روان‌شناس او، دکتر ملفی و اعضای دار و دسته تبهکارانش همگی به‌خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند تا شاهد شکل‌گیری یکی از باکلاس‌ترین و بهترین سریال های جنایی تاریخ تلویزیون باشیم.

بریکینگ بد (2008 – 2013)

اگر عبارت «Say My Name» را از دهان هایزنبرگ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد مخدر در آمریکا شنیده‌اید، احتمالا بهترین سریال جنایی تاریخ را تماشا کرده‌اید! بریکینگ بد ماجرای تبدیل والتر وایت (برایان کرانستون)، معلم شیمی فقیر و معصوم یک مدرسه گمنام را روایت می‌کند که پس از ابتلا به سرطان به‌منظور تامین اقتصادی خانواده‌اش به یک تولیدکننده شیشه به نام هایزنبرگ تبدیل می‌شود.

بریکینگ بد

در این مسیر والتر با یکی از شاگردان سابقش به نام جسی پینکمن (آرون پال) همراه شده و خیلی زود کسب و کار مواد محقر مواد مخدر خود را به یک امپراطوری تبدیل می‌کند.

Breaking Bad یک اثر هنری برجسته در تاریخ معاصر سینما و تلویزیون به شمار می‌رود که توانسته تاثیر خیره‌کننده‌ای روی آثار پس از خود داشته باشد و جوایزی بی‌شمار از جمله 16 جایزه امی، دو جایزه گلدن گلوب و بسیاری موارد دیگر را از آن خود کند. اگر این سریال را تا کنون تماشا نکرده‌اید، حتما برای دیدن آن برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این سریال، سازندگان اسپین‌آفی تحت عنوان Better Call Saul را نیز تولید کرده‌اند که آن هم در شمار برترین سریال‌های تاریخ قرار دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین سریال های جنایی تاریخ که از رمان اقتباس شده‌اند این سریال های جنایی کوتاه را تنها در یک روز تماشا کنید ۱۰ داستان‌ جنایی باستانی که هنوز هیچ توضیحی برای آن‌ ها وجود ندارد بهترین بازی های کارآگاهی و جنایی که باید تجربه کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*