بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا برای اولین بار در افغانستان استفاده شد

بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا برای اولین بار در افغانستان استفاده شد

نبرد قدرت‌های جهانی با گروه تروریستی داعش به اعتقاد برخی در حساس‌ترین مراحل خود قرار دارد؛ به تازگی هم خبر استفاده از بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا در ولایت ننگرهار (Nangarhar) افغانستان منتشر شده است. این بمب عظیم به “مادر بمب‌های جهان” مشهور بوده و تاکنون از آن در هیچ جنگی استفاده نشده است. در ادامه به بررسی جزئیات این حمله خواهیم پرداخت.

بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا یازده تن مواد منفجر درون خود دارد و نام‌های زیادی برای آن انتخاب شده است؛ این بمب رسما با کد GBU-43 نام گزاری شده به اسم مهمات عظیم هوایی (MOAB) هم شناخته می‌شود.

تاکنون هرگز از بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا در جنگ استفاده نشده بود

ارتش آمریکا در یکی از آخرین حملات خود بر علیه نیروهای داعشی، با استفاده از بمب GBU-43، در پنجشنبه 13 آوریل، یکی از مخفیگاه‌های کوهستانی این گروه تروریستی در نزدیکی مرز پاکستان را ویران کرد. سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای با آژانس خبری CBS News این حمله را تایید کرده و از پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا بر مواضع داعش خبر داد. او در این مصاحبه اظهار کرد:

حمله به گونه‌ای طراحی شده بود که خطر عملیات‌ پاک‌سازی را برای نیروهای افغان و آمریکایی به حداقل رسانده و در عین حال بیشترین ضربه را به جنگجویان شاخه‌ی افغانستان و پاکستان گروه تروریستی داعش، معروف به ISIS-K، وارد کند.

بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا -2003-فلوریا

آزمایش بزرگترین بمب غیر هسته ای دنیا ؛ سال 2003، ایالت فلوریا

برنامه ریزی این حمله از ماه‌ها پیش آغاز شده بود و بمب GBU-43 به منظور استفاده در این ماموریت به افغانستان آورده شده بود. شایان ذکر است که “مادر بمب‌های جهان” یک بار در سال ۲۰۰۳، در ایالت فلوریدای آمریکا مورد آزمایشگاه قرار گرفته بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*