اپراتور موبایل

جریمه دو اپراتور موبایل به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات مشترکان

دو اپراتور موبایل به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات مشترکان و عدم اهتمام در حفظ حریم شخصی آن‌ها، مشمول پرداخت 40 میلیارد ریال جریمه شدند. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، توضیحاتی را در این رابطه منتشر کرده است.

پس از تاکید محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بر پرهیز از هرگونه تعرض به حقوق شهروندی کاربران، دو اپراتور موبایل به دلیل عدم اهتمام در حفظ اطلاعات مشترکان به پرداخت 40 میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این رابطه اعلام کرد گزارش‌های رسیده از مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بیان‌گر آن بود که در هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکان در اختیار سایت پذیرنده قرار می‌گرفت.

چگونگی تخلف دو اپراتور موبایل

پس از دریافت این گزارش‌ها، موضوع برای رسیدگی به سازمان فناوری اطلاعات ارجاع شد و پس از بررسی‌های فنی توسط مرکز ماهر، مشخص شد که این دو اپراتور موبایل با برخی از شرکت‌ها به منظور تسهیل در فرایند پرداخت آنلاین ورود کاربران به سامانه‌های مورد نیاز، شماره مشترکان را با ضوابط خاص امنیتی و طبق روش Header Enrichment در اختیار شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند. در این میان به دلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، زمینه برای سوءاستفاده از شماره کاربران در جهت ارسال پیامک های تبلیغاتی فراهم شده بود.

اپراتور موبایل

پس از محرز شدن تخلف‌های صورت گرفته، به این دو اپراتور موبایل اخطار داده شد و ضمن رفع خطای مورد اشاره، در حال حاضر این سرویس برای بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، متوقف شده است. به این ترتیب با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، مشخص شد که نقض هدفمند حریم خصوصی کاربران رخ نداده، اما اشتباه و سهل‌انگاری اپراتورها در کنترل موضوع و ایراداتی که در تنظیمات این سرویس وجود داشته، موجب سوءاستفاده از اطلاعات مشترکان شده است.

ایرانسل و همراه اول هر یک 2 میلیارد تومان جریمه شدند

بنابراین شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، هر یک مشمول جریمه 20 میلیارد ریالی شدند و قرار است این موضوع پس از تکمیل مراحل با توجه به شرایط و ضوابط، به اپراتورهای مذکور ابلاغ شود. سازمان رگولاتوری اعلام کرد که رعایت حقوق مشترکان و حفظ محرمانه بودن اطلاعات آن‌ها از صریح‌ترین اصول در پروانه اپراتورها بوده و هیچ‌گونه قصور و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست. وزارت ارتباطات نیز در صورت اثبات تخلف، بر اساس مقررات و مفاد پروانه اپراتورها، اقدامات قانونی را انجام خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. باید جریمه جوری باشه که به اپراتور فشار بیاد و جرعت نکنه دیگه از این کارا کنه. دو میلیارد فشار خاصی به اینا نمیاره
    باید بیشتر از اینا جریمه بشن

  2. این رایتلم داره شورشو در میاره اینم بزنید جریمه کنید

  3. جریمه کردن پول گرفتن برای خودشون پس مما چی

    • هیچ جای دنیا نمیان بگن فلان اپراتور اطلاعات شمارو برد بفرما این پول برای شما😐
      ادم کامنت نزاره بهتره تا چیزی بگه که ادم به یه سری چیزا (عقل) شک کنه

  4. سودی که بردن در قیاس با جریمه قابل مقایسه نیست

  5. اون همه از ملت کندن برکردوندن یک دهمش که چیزی نیست

  6. این جریمه = حقوق 4 ماه دبیر شورای عالی فضای مجازی هست

    با تشکر

  7. پول مردمو چطور میخوان برگردونن؟

  8. افرین این درستشه باید همه بفهمن که خلاف جرمه و مجازات داره

  9. این همه دیتا فروختن جندین میلیارد درآوردن بعد 2 تومانشو میخوان پس بدن این دقیقاً شبیه خلافیه ساختمونه میگن شما نساز ولی اگر ساختی متری 1 میلیون جریمه میشی بعد همون متری یک میلیو نرو طرف 12 میلیون میفروشه الان ب نظرتون این موضوع قابل اصلاحه ب نظر من ک عمرن اصلاح نمیشه. 😐

  10. اتفاقا بر عکس منکه بیشتر از اینا سوء استفاده کردم هک اینترنت از طریق آى پى فرى نت| همراه اول , ایرانسل , رایتل| هر کدوم به ترتیب چند سال
    فرى نت همراه اول روش MMS مثبت صفحه اتمام اعتبار حدودأ 4 سال استفاده کردم!!
    ++++
    نت فرى ایرانسل روش MMS مثبت صفحه اتمام اعتبار Gprs حدودأ ٣ سال استفاده کردم!!
    ++++
    فرى نت رایتل روش MMS مثبت صفحه اتمام اعتبار حدودأ 2 سال استفاده کردم!!
    اگر بدونید دوستان چقدر لذت داره بدترین ضربه اى که میشه به اپراتورها وارد کرد همین روشه یا حق.
    🙂