هسته پردازشگر Cortex-A76

شرکت ARM هسته پردازشگر Cortex-A76 را با مصرف بهینه‌تر معرفی کرد

ARM از هسته پردازشگر Cortex-A76 و پردازشگر گرافیکی Mali-G76 در کنار پردازنده ویدیو جدید Mali-V76 برای ویدیوهای 8K رونمایی کرد. تصور می‌کنید قدرت و مصرف برق این پردازشگرهای جدید، در مقایسه با نسل قبلی چه اندازه تغییر کرده است؟

هرساله پرچمداران جدید با تراشه‌های جدیدتر عرضه می‌شوند؛ موضوعی که نیازمند هسته‌های پردازشی جدید است. در همین راستا، حالا هسته پردازشگر Cortex-A76 در کنار یک پردازشگر گرافیکی Mali-G76 توسط ARM معرفی شده است.

افزایش 35 درصدی قدرت هسته پردازشگر Cortex-A76

در مقایسه با هسته پردازشی 10 نانومتری فعلی Cortex-A75 با کلاک 2.8 گیگاهرتز، هسته پردازشگر 10 نانومتری و 3.0 گیگاهرتزی Cortex-A76 با 35 درصد قدرت بیشتر و 40 درصد مصرف پایین‌تر در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد. از آنجایی که این روزها بسیاری از شرکت‌ها به هوش مصنوعی توجه بالایی دارند، این پردازشگر با 4 برابر سرعت بالاتر در زمینه یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده و پهنای باند حافظه نیز حالا تقریبا دوبرابر شده است.

ARM از آنها با عنوان هسته‌های «کلاس لپ تاپ» یاد می‌کند و طراحی‌های اولیه، یک یا دو هسته پردازشگر Cortex-A76 را در کنار هسته‌های پردازشگر Cortex-A55 قرار می‌دهد. البته این به معنی کنار رفتن Cortex-A75 نیست و تراشه‌های ارزان‌تر و کوچک‌تر از آن استفاده خواهند کرد.

Mali-G76 جدیدترین عضو از خانواده “Bifrost” بوده و با بهره‌گیری از مهندسی ساخت 7 نانومتری، سازندگان مدعی افزایش 50 درصدی عملکرد آن در مقایسه با Mali-G72 شده‌اند. به این موارد باید کاهش 30 درصدی مصرف انرژی و افزایش 2.7 برابری توانایی آن در یادگیری ماشینی را هم اضافه کرد.

پردازنده ویدیو Mali-V76 آخرین محصول ARM است؛ این پردازنده جدید می‌تواند ویدیوهای 8K را در نرخ 30 فریم بر ثانیه رمزگذاری کند. ARM به لطف استفاده از الگوریتم‌های بهبودیافته مدعی افزایش 25 درصدی کیفیت ویدیوها شده است. توانایی رمزگشایی ویدیوهای 8K در نرخ 60 فریم بر ثانیه و ویدیوهای 4K در نرخ 120 فریم بر ثانیه، از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این پردازنده هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*