آنتن 5G برای مودم X50

کوالکام از آنتن 5G برای مودم X50 رونمایی کرد

کوالکام به عنوان یکی از پیشروان اصلی در توسعه فناوری ارتباطی 5G، به تازگی از آنتن 5G برای مودم X50 رونمایی کرد که می‌توانند در گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناروی استفاده شوند.

کمپانی آمریکایی کوالکام که به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان تراشه‌های نیمه‌هادی و سیستم‌های ارتباطی به شمار می‌رود، اخیرا از آنتن 5G برای مودم X50 رونمایی کرد. مودم X50 کوالکام که وعده سرعت چشم‌گیر 5 گیگابیت بر ثانیه (معادل 625 مگابایت بر ثانیه) را داده است، برای دستیابی به این سرعت به آنتن مناسب جهت تبادل امواج نیاز دارد. از این رو کوالکام به تازگی آنتن 5G مناسب خود با قابلیت کارکرد در محدوده موج میلیمتری و امواج با فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز را معرفی کرد.

و اما تفاوت چیست؟ امواج میلی‌متری دارای فرکانس بسیار بالایی هستند و آنتن QTM052 برای امواج بالای 26 گیگاهرتزی و حتی 37 تا 40 گیگاهرتز مناسب است و می‌تواند 800 مگاهرتز پهنای باند دریافت کند. بدین ترتیب است که می‌توان با آن به سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه رسید.

آنتن 5G برای مودم X50

از آنجا که این آنتن برای گوشی هوشمند طراحی شده است پس بسیار کوچک است و کوالکام در نظر دارد تا شمار 4 عدد از این آنتن‌ها را درون گوشی قرار دهد. این 4 آنتن در ترکیب با مودم X50، از فناوری‌های شکل دهی موج، هدایت موج و تعقیب موج که برای داشتن ارتباطی پایدار در فاصله مناسب ضروری هستند، پشتیبانی می‌کنند.

اما این ارتباطات فرکانس بالا پهنای باند بالا و برد کمی دارند و برای استفاده در محیط متراکم شهری و یا حتی استفاده داخلی مناسب هستند. اینجاست که به تکنولوژی کمتر از 6 گیگاهرتزی نیاز پیدا می‌کنیم تا این مشکل برطرف شود.

آنتن‌های QPM56xx که به تازگی رونمایی شده و قابلیت کار با مودم‌های XZ50 را نیز دارند، در چند بازه فرکانسی، از 3.3 گیگاهرتز گرفته تا 5 گیگاهرتز کار کرده و برای بهبود دریافت امواج از فناوری چند ورودی – چند خروجی یا به اختصار مایمو نیز پشتیبانی می‌کنند.

کوالکام همچنین به‌کارگیری این آنتن 5G برای مودم X50 را به منظور آزمایش به سازندگان گوشی‌های هوشمند پیشنهاد داده است تا بدین‌ترتیب گوشی‌های هوشمند یک گام دیگر به اینترنت پرسرعت 5 گیگابیت بر ثانیه‌ای نزدیک‌تر شوند.