تخلف خودروسازان

تخلف خودروسازان در فروش ماشین های دپو شده و تولید قبلی

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از تخلف خودروسازان خبر داد و گفت این شرکت‌ها ماشین های دپو شده که با قطعات قبلی تولید شده‌اند را با دلار 10 هزار تومانی در بازار می‌فروشند و اکنون ادعا می‌کنند قطعه ندارند.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازار خودرو و افزایش قیمت به وجود آمده در این بازار، شرکت‌های خودروسازی را مقصر اصلی این وضعیت دانست. خجسته از ورود فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار ایران خبر داد و گفت تیم ما بحث افزایش بدون ضابطه قیمت خودرو و تخلف خودروسازان در این باره را بررسی می‌کند. وی با انتقاد از عملکرد خودروسازان اظهار کرد آیا آمریکا یا افرادی در خارج از کشور قیمت خودروها را تعیین می‌کنند یا خودروسازهایی که محصولات خود را پیش از این در انبارهایشان دپو کرده بودند؟

شرکت‌های خودروسازی کشورمان از جمله سایپا و ایران خودرو بارها ادعا کرده‌اند که به دلیل کمبود قطعه نتوانسته‌اند خودروهای زیادی را به بازار تزریق کنند و این مساله در افزایش قیمت خودروها تاثیرگذار بوده است، اما رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار نظر جالبی در این مورد کرده است. وی می‌گوید خودروسازان قطعات را با دلار 3200 تومانی خریده و ماشین های دپو شده در انبارها و تولیدات قبلی خود با نرخ دلار قبلی را اکنون با دلار 10 هزار تومانی در بازار می‌فروشند و بعد هم می‌گویند قطعه نداریم که ماشین تولید کنیم.

باید به تخلف خودروسازان رسیدگی شود

امیر خجسته اضافه کرد این مسائل نشان‌دهنده رها شدن بازار است. دستگاه‌های نظارتی، دولت و به خصوص وزارت صنعت و معدن و تجارت متولی نظارت بر عملکرد خودروسازان و وضعیت بازار خودرو هستند و این موضوع یکی از موارد استیضاح شریعتمداری در مجلس شورای اسلامی است. به گفته این نماینده مجلس، استیضاح وزیر صنعت به ویژه در مورد بحث افزایش بی رویه قیمت خودرو طی روزهای آتی در مجلس بررسی خواهد شد.