ایران خودرو گنو

شاسی بلند ایران خودرو گنو ؛ نگاهی به یک طرح مفهومی جذاب که جدی گرفته نمی‌شود

طرح مفهومی شاسی بلند ایران خودرو گنو (Geno) توسط یک جوان خوش‌ذوق ایرانی ارائه شده است. اما این خودرو کانسپت ایرانی چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد و آیا شاسی بلند گنو به مرحله تولید می‌رسد؟

در سال 1395، یک طراح خوش‌ذوق ایرانی به نام مرتضی آلاد، طرحی از شاسی بلند ایران خودرو گنو را منتشر کرد که سر و صدای زیادی به خصوص در فضای مجازی به پا کرد و کاربران به شدت از آن استقبال کردند. با توجه به این که شرکت ایران خودرو هیچ خودرویی را در کلاس شاسی بلند تولید نکرده، مرتضی آلاد دست به کار شد و خودرویی متناسب با برند ایران خودرو را در سگمنت شاسی بلندها طراحی کرد. نام گنو (GENO) از یک کوه در 25 کیلومتری بندرعباس که 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، گرفته شده است.

ایران خودرو گنو

طراح شاسی بلند ایران خودرو گنو در آن زمان این توضیحات را در خصوص انگیزه‌اش از طراحی این خودرو ارائه داد:

هدف از طراحی و انتشار این طرح صرفا حمایت از صنعت خودروی کشور است. علاقه زیاد من به خودرو و طراحی خودرو باعث شده از نوجوانی تا امروز مشغول این هنر باشم و همواره قلبم برای این صنعت مهم بتپد. از طرفی خیلی ناراحتم که صنعت ما با بی لیاقتی بعضی‌ها عقب‌ماندگی را تجربه کرده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. اما همیشه به این صنعت امیدوار بوده و هستم و در این بلبشویی که به وجود آمده نمی‌توانستم دست روی دست بگذارم و کاری که از دستم بر می‌آید را انجام ندهم.

مرتضی آلاد در ادامه اظهار کرد از آنجایی که ایران خودرو محصولی در سگمنت شاسی بلند نداشته تا بتواند در بازار و حتی در سطح بین‌المللی جایگاهی داشته باشد، به این فکر افتادم تا خودرویی متناسب با برند ایران خودرو در این کلاس طراحی کنم. هدف، خلق طرحی متفاوت با ظاهر به‌روز و تهاجمی بود که شباهتی به سایر خودروها نداشته باشد. در واقع، مبنای طراحی این خودروی کانسپت، الگوبرداری از شاخصه‌های طراحی ایران خودرو و ترکیب آن‌ها با الگوهای طراحی مدرن بوده است. وی افزود ایده‌ی من ایجاد طرحی پیچیده و فضایی نبود، بلکه سعی کردم طرحی عامه‌پسند، روان، با اصالت و زیبا که قابلیت تولید داشته باشد را ارائه دهم که بتواند با شاسی بلندهای هم‌رده‌ی خود در بازار از جمله هیوندای سانتافه، تویوتا راو 4 و میتسوبیشی اوتلندر رقابت کند.

ایران خودرو گنو

استفاده از خطوط تیز، ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف که با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع آن کم می‌شود، کاپوت نسبتا کشیده، جلوپنجره بزرگ، ورودهای هوای بزرگ در سپر جلو، تعبیه چراغ دوم روی سپر جلو و زیر چراغ اصلی، رینگ‌های 19 اینچی، لاستیک‌های پهن و چراغ‌های تمام LED از جمله ویژگی‌های طراحی ظاهری ایران خودرو گنو است که طراحی به‌روز و اسپورت آن را به نمایش می‌گذارد.

طرح شاسی بلند گنو در ایران خودرو رد شد!

جالب‌ترین بخش توضیحات مرتضی آلاد درباره پیشنهاد این طرح به شرکت ایران خودرو بود. وی در این باره گفت:

طرح شاسی بلند گنو در قالب طرح پیشنهادی به شرکت ایران خودرو ارسال شده و مثل همیشه با جواب و رفتار همیشگی مواجه شدم و البته انتظار بیشتر از این را هم نداشتم. ایران خودرو بعد از بررسی طرح و با پذیرفتن طرح به عنوان طرحی زیبا و قابل دفاع، تصمیم گرفت طرح را رد کند و با لحن احترام‌آمیزی گفتند «ما نمی‌توانیم طرح شما را قبول کنیم، هر چند طرحتان از نظر ما ایراد خاصی ندارد، اما اگر روزی بخواهیم شاسی بلند تولید کنیم طرح از بیرون نمی‌پذیریم و از طراحان خودمان استفاده می‌کنیم.» من آن موقع تازه فهمیدم برگزاری چند سال یک بار مسابقات طراحی خودرو از سوی خودروسازان داخلی فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

طرح به‌روز شده ایران خودرو گنو

حالا دو سال از آن زمان می‌گذرد و مرتضی آلاد تصمیم گرفت به دلیل واکنش‌های مثبت کاربران به طرح شاسی بلند ایران خودرو گنو ، طرح جدید همین خودرو را اجرا کند. این طراح خوش‌ذوق می‌گوید طرح جدید شاسی بلند ایران خودرو گنو را معرفی می‌کنم تا شاید انگیزه‌ای برای تولید شاسی بلند بومی در کشور ایجاد شود و از چشم دوختن به خارجی‌ها دست برداریم. ما سال‌هاست که با شریک‌های خارجی‌مان همکاری داریم و نتیجه‌ی آن، سال‌ها مونتاژکاری خودروها بوده است. دریغ از ذره‌ای انتقال علم ساخت خودرو، علم طراحی و تولید پلتفرم! خارجی‌ها هر گاه دلشان بخواهد قطع همکاری می‌کنند و خسارت‌های سنگینی بر صنعت خودروسازی ما وارد می‌شود.

ایران خودرو گنو

وی اضافه کرد در طرح جدید شاسی بلند ایران خودرو گنو بر آن شدم تا بهبودهای لازم را در آن پیاده سازی کنم و طرح، بیش از پیش پویاتر و آیرودینامیک‌تر از آب درآید. قرارگیری ورودی‌های هوای بزرگ در میانه‌های سپر و تبدیل آن‌ها به چراغ اصلی و جایگزینی چراغ‌های اصلی در بالا به دی لایت‌های باریک از جمله تغییرات ظاهری این طرح جدید است. به گفته آقای آلاد، در طراحی کانسپت جدید ایران خودرو گنو سه فاکتور مهم در نظر گرفته شده است:

1. هارمونی خطوط: در این طرح سعی شده تا جای ممکن خطوط همدیگر را دنبال کنند و از شلوغی و سردرگمی خطوط به شدت کاسته شده و هماهنگی‌شان موجب زیبایی طرح شود.

2. سادگی: از حرکت‌های بی مورد، غیر متعارف و شلوغ به شدت پرهیز شده تا طرح بدنه‌ی یکپارچه‌ای داشته باشد. همچنین سعی شده آیرودینامیک و پویایی در استایل کلی خودرو نیز رعایت شود.

3. توجه به جزئیات: توجه به جزئیات، صرفا زیبایی ظاهر خودرو نیست، بلکه به گزینه‌های اجرایی آن در تمام طرح نیز توجه شده است.

ایران خودرو گنو

شاسی بلند ایران خودرو گنو ، شاسی بلند 5 نفره با قابلیت 7 نفره در سایز متوسط شهری است. این خودرو دارای ابعاد 4720 در 1890 در 1658 میلی‌متر بوده و دو محور عقب و جلوی خودرو 2790 میلی‌متر فاصله دارند. بنابراین، این طرح مفهومی از نظر ابعاد در رده‌ی شاسی بلندهایی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و تویوتا راو 4 قرار می‌گیرد.

ایران خودرو گنو

این طراح جوان در پایان گفت ایران خودرویی‌ها سال‌ها است می‌گویند پلتفرم نداریم و نمی‌توانیم شاسی بلند تولید کنیم. گفتن این حرف بعد از قدمت طولانی در خودروسازی و داشتن کارخانه عریض و طویل، بسیار مضحک است و اصلا نمی‌توان قبول کرد که چند دهه دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و بگوییم پلتفرم نداریم.

گالری عکس‌های کانسپت ایران خودرو گنو