مصرف ماری جوانا در نوجوانان

مصرف ماری جوانا در نوجوانان دیگر یک ننگ نیست!

تمایل به مصرف ماری جوانا در نوجوانان وارد مرحله خطرناکی شده است. بر اساس یک مطالعه جدید، متاسفانه نوجوانان تلاش می‌کنند پیش از نوشیدن‌های الکلی و حتی سیگار، ابتدا ماری جوانا مصرف کنند.

روال روی آوردن به دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی در نوجوانان زیر 20 سال، پیشتر این چنین بود که ابتدا نوشیدن الکل را آغاز کرده و بعد از مصرف تنباکو و انواع دخانیات، به سراغ ماری جوانا می‌رفتند، اما امروز قضیه کمی متفاوت است. بر اساس جدیدترین تحقیقات، در حال حاضر ماری جوانا، اولین دروازه ورود برای افراد به بلوغ رسیده محسوب می‌شود!

دلیل این اتفاق، افزایش مصرف ماری جوانا در نوجوانان نیست، بلکه آن‌ها کمتر از قبل سیگار کشیده و الکل می‌نوشند، در حالی که میزان مصرف کانابیس ثابت مانده است. این ادعا، نتیجه مطالعه کاترین ام کیز (Katherine M. Keyes) پروفسور دانشگاه کلمبیا بوده و به تازگی در مجله Drug and Alcohol Dependence منتشر شده است.

مصرف ماری جوانا در نوجوانان

افزایش تمایل به مصرف ماری جوانا در نوجوانان

بر اساس گفته‌های وی، اکنون کاهش قابل توجهی در میزان مصرف الکل و تنباکو در نوجوانان دیده می‌شود، اما در آمار و ارقام مربوط به میزان مصرف ماری جوانا در نوجوانان چنین کاهش مشاهده نشده است. با توجه به این موضوع، سال به سال به تعداد افرادی که اولین تجربه ورودشان به دنیای دود، دخانیات و مواد مخدر مصرف ماری جوانا است، افزوده می‌شود. او معتقد است راه افتادن کمپین‌های سلامتی عمومی به صورت بسیار گسترده، دلیل اصلی کاهش تقریبا زیاد مصرف الکل و تنباکو در نوجوانان تلقی می‌شود. البته متاسفانه اکنون، یک ماده مخدر مخرب‌تر در حال گرفتن جای آن‌ها است!

مصرف ماری جوانا در نوجوانان

پروفسور کاترین ام کیز، با بررسی نظرسنجی‌های انجام شده در دبیرستان‌های آمریکا طی 40 سال پیش، به این نتیجه رسیده است. به عنوان نمونه، در سال 1995، 75 درصد دانش آموزانی که هم ماری جوانا و هم سیگار مصرف می‌کردند، سیگار اولین تجربه‌شان محسوب می‌شد. این وضعیت تغییر کرد، به طوری که در سال 2016، تنها 40 درصد دانش آموزان مصرف‌کننده ماری جوانا، ابتدا سیگاری بوده‌‌اند. به عبارت دیگر، اکنون کمتر از نیمی از دانش آموزان، پیش از کشیدن ماری جوانا، سیگار و الکل مصرف کرده‌اند. پس “تمایل” به مصرف ماری جوانا در نوجوانان در حال افزایش است.

طبق مطالعات دیگر نیز مشخص شد میزان مصرف مواد مخدر در نوجوانان نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، اما ماری جوانا همچنان در این بین استثنا محسوب می‌شود. دلیل اصلی این اتفاق و افزایش میزان مصرف ماری جوانا در نوجوانان را شاید بتواند کاهش میزان خجالت‌زدگی افراد از مشاهده شدنشان حین مصرف این ماده دانست. به عبارت دیگر، اکنون کشیدن این ماده مخدر، دیگر از انظار عمومی (آمریکا) ننگ تلقی نمی‌شود! از طرفی دیگر، اکنون کشیدن ماری جوانا در تعداد قابل توجهی از ایالت‌های آمریکا دیگر غیر قانونی نبوده و به طور مستمر به تعداد ایالت‌هایی که مصرف آن را مجاز اعلام می‌کنند، افزوده می‌شود.

مصرف ماری جوانا در نوجوانان

عادی شدن مصرف این ماده نزد عموم مردم آمریکا به حدی است که جو روگان (Joe Rogan)، کمدین معروف آمریکایی، در برنامه زنده ماری جوانا روشن و ایلان ماسک، مدیر بزرگ و برجسته دنیای تکنولوژی نیز بدون خجالت در برنامه زنده آن را امتحان کرد.

بر اساس گفته‌های محقق مطالعه اخیر، میزان دسترسی‌‌پذیری این ماده مخدر در آمریکا نسبت به همیشه افزایش پیدا کرده و اکنون نوجوانان می‌توانند آن را راحت‌تر و با هزینه‌ای کمتر تهیه کنند. اگر نحوه تهیه آن از این نیز آسوده‌تر شده و قیمت باز هم کاهش پیدا کند، به عقیده پروفسور کاترین ام کیز، در مصرف ماری جوانا در نوجوانان شاهد افزایشی قابل توجه خواهیم بود.

مصرف ماری جوانا در نوجوانان

در حال حاضر، مصرف انواع دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی برای افراد دارای سن کمتر از 13 سال ممنوع است، اما در دسترس بودن آن‌ها سبب شده در کیف بسیاری از کودکان دارای سن کمتر، سیگار و نوشیدنی‌های الکلی پیدا شود.

اکنون تنباکو فقط به سیگارهای عادی منتسب شده و مردم، دیگر انواع دخانیات همچون ویپ را در این دسته‌بندی به شمار نمی‌آورند، در حالی که آن‌ها ضرر کمتری برای بدن ندارند. در نتیجه شاید بتوان تغییر دید مردم نسبت به انواع مواد مخدر و دخانیات را دلیل تغییر نوع مصرف دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. B nzre mn k chize foqolade ie age kam msrf she va adat nshe chun vqti adt kni haroz bkshi dg lzt nmide nashe ham nmishi😂😂🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

  2. آره اولش لذت داره اما بعدش که فرد درگیر هر روز مصرف شد دیگه لذت ندارن.
    منظورم از اپلش فقط یه سیگاری یا دو سیگاری نیست که آدم دود کنه، منظورم تا شیش ماه یک سال اوله.
    مطمئناً اگه سود مصرف ماری جوانا کمتر از ضررش نبود کارتل های مواد مخدر با سلاح و‌‌ قتل اونو توزیع نمی‌کردند.

  3. اونی که بده اعتیاده، حتی اگر به یک آدم معتاد بشی

  4. مواد مخدر همشش ضرر داره از هر نوعی ک باشه

  5. مردم کل جهانو این امریکایی ها معتاد کردن
    امریکا مرگ به نیرنگ تو

  6. قبلا هم ننگ نبود خیلی حال میده

  7. مصرف ماری جوانا هیچ مشکلی نداره

    طبق مطالعات جدید دانشمندان بر روی مصرف ماری جوانا، نه تنها این ماده آسیب زا نیست، بلکه به انسان آرامش می دهد و مغز انسان را برای تعمل و تفکر عمیق آماده می کند و ایده های بسیاری در ذهن انسان شکل می دهد.

    به قول سلطان سکه (خدابیامرز) : لذت های زندگی رو باید چشید!

    با سپاس

    • اتفاقا ذهن ادمو باز میکنه

    • به قول کوروش بزرگ:لذتی که توش پشیمونیه چیزی جز لذت نیست!
      پس خودتونو گول نزنین…کسیم که کوک میزده خیلی کیف میکرده

    • ((طبق مطالعات جدید دانشمندان))
      یه جمله خیلی کلیشه ای و خنده دار برای موجه جلوه دادن و مستند کردن یه حرف مفت!
      مث این میمونه بگی تو فلان کانال اینو نوشته بعد برای مستند کردنش بگی عکسشم بود!
      مهم ترین نکته برای عدم مصرف کانابیس اینه که دروازه ورود به استفاده مواد مخدر دیگست…ینی کسی که لذت اینو میچشه راحت تر سراغ دوز های بالاتر و مواد سنگین ترمیرن…
      کما اینکه دوست گل بازمون به حرف سلطان سکه استناد میکنن که همه لذت هارو باید چشید و این خودش موید این فرضیه هست!