روبات بالداری که پرده از راز پرواز جانداران نخستین برداشت

دو تئوری عمده در مورد پرواز جانداران نخستین وجود دارد، بر اساس یکی از آنها نخستین جاندارنی که پرواز کردند، آنهایی بودند که از درخت‌ها بالا می‌رفتند و بر روی آنها زندگی می‌کردند، این جانداران در سیر تکامل دارای بال‌های ابتدایی شدند که به آنها اجازه پریدن و سر خوردن روی هوا Glide می‌داد.
اما بر اساس تئوری دوم، جانداران نخستینی که روی زمین بودند برای اینکه نیاز داشتند از روی موانع سر راهشان بپردند، به تدریج تکامل پیدا کردند و پرنده شدند.
کدام یک از این تئوری‌ها درست است؟
دو مهندس داشگاه کالیفرنیا، با تغییراتی در یک روبات ۲۶ گرمی شش پا به نام DASH، آن را به بال‌هایی مجهز کردند. سپس روی این روبات آزمایش کردند و متوجه شدند وقتی روبات بالدار می‌خواهد از روی زمین بلند شود، بال تنها ۹۰ درصد بر سرعت حرکت آن می‌افزاید که برای پرواز کافی نیست، اما وقتی روبات را از روی یک ارتفاع سر دادند، حتی اگر بال‌های تنظیم هم نبودند، روبات تا مصافت قابل توجهی توانست پرواز کند.
این آزمایش نشان می‌دهد که چگونه روبات‌هایی که با الهام از طبیعت ساخته شده‌اند، می‌توانند به سؤالات ما در مورد نحوه تکامل حیات پاسخ بدهند. البته خود روبات هم بسیار جالب است، ویدئوی آن را می‌توانید در منبع این مقاله ببینید.
منبع: sciencemag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*