ناسا بهترین تصویر ثبت شده از لکه های اسرار آمیز سیاره سرس را منتشر کرد

لکه های اسرار آمیز و نورانی سیاره کوتوله سرس مدت زیادی است که ذهن اخترشناسان جهان را به خود مشغول کرده است.سازمان فضایی ناسا به تازگی بهترین تصویر دریافتی از فضاپیمای داون (Dawn)  از این نقاط نورانی اسرار آمیز را منتشر کرده است.هر پیکسل این نما هم ارز ۱۴۰ متر است و به دانشمندان دیدگاهی ژرف تر از این ساختارهای بسیار شگفت انگیز می دهد.

این نمای نزدیک تازه ی دهانه ی اوکاتور که از درون مدار کنونی داون پیرامون سرس گرفته شده، روشن ترین لکه های مرکزی و ویژگی های کف این دهانه را با شکلی واضح تر و خوش-کران تر از پیش نشان می دهد. از آن جایی که این لکه ها بسیار روشن تر از بقیه ی سطح سرس هستند، گروه داون برای ساختن این تصویر دو نمای متفاوت را با هم یکی کردند: یکی با نوردهی مناسب برای لکه های روشن، و یکی هم با نوردهی متفاوت از سطح پیرامون لکه ها.

فضاپیمای داون اکنون در فراز ۱۴۷۰ کیلومتری سطح سرس است. وضوح (رزولوشن) نماهایی که از این مدار می فرستد حدود سه برابر بیش از نماهای مدار پیشین در ماه ژوئن، و همچنین ۱۰ برابر بهتر از نماهاییست که در نخستین مدارش در آوریل و مِی می فرستاد.

این دانشمندان همچنین پویانمایی هایی پدید آورده اند که حس پروازی مجازی در این دهانه را به ما می دهد، و همچنین یک پویانمایی با نقشه ی مکان‌نگاری (توپوگرافی) رنگی از آن.

برای دریافت این پویانمایی ها می توانید به این دو پیوند بروید: ۱ و ۲

به گفته ی دانشمندان ماموریت داون، دیواره های دهانه ی اوکاتور در برخی از جاها عمودی است و بلندی‌اش با شیب تندی به ۲ کیلومتر هم می رسد.

منبع : Nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*