رژیم غذایی

مصرف رژیم غذایی سالم و دوری از مکمل‌ها، راز مهم طول عمر است

مطالعات جدید نشان می‌دهند که مصرف رژیم غذایی سالم و بدون مکمل ، باعث افزایش طول عمر خواهد شد. اینطور که پیداست، مصرف مکمل های غذایی جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد.

خبرهای خوب و بد درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد؛ مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص با کاهش خطر مرگ و میر ارتباط دارد، اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که ویتامین‌ها و مواد معدنی باید از طریق مصرف رژیم غذایی سالم به دست آیند. دکتر فنگ فنگ ژانگ (Fang Fang Zhang)، استاد دانشکده علوم تغذیه‌ای فریدمن در دانشگاه تافتس واقع در ماساچوست اظهار داشت که «نتایج مطالعات، نشان می‌دهد که مزایای سودمند مواد مغذی از طریق مواد غذایی به دست خواهد آمد و امکان جذب آن از طریق مکمل‌ها وجود ندارد».

لازم به ذکر است که مصرف مقدار زیاد مکمل‌ها ممکن است مضر باشد. نتایج مطالعه جدید انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زیاد مکمل‌های کلسیم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؛ این مطالعه در تاریخ 8 آوریل (19 فروردین) و در مجله Annals Of Internal Medicine منتشر شده است.

رژیم غذایی سالم در برابر مکمل‌ها

اطلاعات بیش از 27 هزار نفر از مردم ایالات متحده آمریکا در رده‌های سنی بالای 20 سال که در طول سال‌های 1999 تا 2010 میلادی در بررسی سلامت ملی شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تمام اطلاعات مواد غذایی مصرفی در طول 24 ساعت و مکمل‌های مصرفی در طول یک ماه را اعلام کنند؛ تمامی شرکت‌کنندگان به طور متوسط در حدود 6 سال، تحت نظر قرار گرفتند.

بر اساس اطلاعات موجود، چیزی در حدود 3600 نفر از دنیا رفتند که از این تعداد، 945 نفر به دلیل بیماری های قلبی و 805 نفر به دلیل سرطان فوت شدند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، کسانی که ویتامین K یا منیزیم را به مقدار کافی مصرف کرده‌اند، از احتمال پایین‌تر مرگ و میر در مقایسه با کسانی که میزان لازم ویتامین و مواد معدنی مورد نظر را دریافت نکرده‌اند، برخوردارند. افرادی که ویتامین A و K، روی یا مس را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کمتر از سایر افراد تجربه خواهند کرد، اما زمانی که محققان، منابع مواد مغذی (مواد غذایی یا مکمل‌ها) را در نظر گرفتند، مشخص شد که فقط مواد مغذی به دست آمده از طریق مواد غذایی می‌توانند مانع از ایجاد بیماری های قلبی یا سایر مشکلات شوند.

رژیم غذایی بدون مکمل

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مصرف زیاد مکمل‌های کلسیم (حداقل 1000 میلی‌گرم در روز) می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود، اما میان دریافت کلسیم از مواد غذایی و خطر مرگ ناشی از بیماری سرطان، ارتباطی وجود نداشت. در حقیقت یافته‌ها نشان می‌دهند که دریافت مواد مغذی حاصل از مصرف مواد غذایی با کاهش احتمال مرگ و میر همراه خواهد بود، در حالی که مصرف بیش از حد مکمل‌ها می‌تواند مضر باشد. محققان اظهار داشتند که نتوانستند میزان مصرف مواد غذایی را به طور دقیق اندازه‌گیری کنند و اطلاعاتی که در اختیار داشتند، به طور مستقیم توسط شرکت‌کنندگان ارائه شده بود و احتمال این که دقیق نباشد، وجود دارد؛ در آینده باید مطالعات دقیق‌تری بر روی خطرات بالقوه و مزایای مکمل‌ها انجام شود.

عوارض جانبی مکمل‌ها

این مطالعه را نمی‌توان به عنوان اولین آزمایش درباره مضرات استفاده از مکمل‌ها دانست. در سال 2011 میلادی، یکی از بزرگ‌ترین آزمایش‌ها درباره رابطه استفاده از مکمل ویتامین E و نقش آن در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام شد، همچنین در همان سال، یک مطالعه جداگانه در جامعه آماری زنان مسن نشان داد که استفاده از مکمل‌ها باعث افزایش خطر مرگ در طول دوره 20 سال آزمایش شده است. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات متحده آمریکا به مردم توصیه می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق مصرف رژیم غذایی سالم دریافت کنند، همچنین خاطر نشان می‌کند که مواد غذایی، دارای ترکیبات سودمندی همانند فیبر و زیست فعال هستند که در مکمل‌ها یافت نمی‌شوند.

این آکادمی اعلام کرد:

غذای واقعی شامل چیزهای سالمی‌ست که قرص نمی‌تواند برای ما فراهم کند. مواد مغذی موجود در مکمل‌ها با مواد مغذی که از طریق رژیم غذایی به دست می‌آید، یکسان نیست.

برخی افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، ممکن است نتوانند تمام مواد مغذی موردنیاز بدن را از طریق مواد غذایی دریافت کنند و نیازمند مصرف مکمل‌ها باشند، به عنوان مثال، زنان باردار معمولا نیاز به مصرف اسید فولیک یا مکمل آهن برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی و کمک به رشد جنین دارند، همچنین امکان دارد افراد مبتلا به آلرژی غذایی خاص یا مشکلات گوارشی هم به مکمل نیاز داشته باشند. آکادمی تغذیه آمریکا توصیه می‌کند که قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.