ایدز

حذف موفقیت‌آمیز ویروس HIV از DNA موش‌های آزمایشگاهی

محققان دانشگاه‌ تمپل و مرکز پزشکی نبراسکا با استفاده از فناوری اصلاح ژن، ویروس HIV را با موفقیت از دی ان ای 9 موش آزمایشگاهی حذف کردند تا گامی بلند، در راه درمان کامل بیماری ایدز بردارند.

با وجود اینکه امروزه افراد مبتلا به ایدز می‌توانند عمری طولانی یا حداقل بلندتر از دهه‌های گذشته داشته باشند؛ اما این واقعیت را نمی‌توان فراموش کرد که باز هم بدن‌شان آلوده به بیماری‌ست. قطعا یک درمان کامل، راهکار ایده‌آلی خواهد بود که متاسفانه هنوز علم و پزشکی مدرن به آن نقطه نرسیده است. با این حال به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم و در تازه‌ترین مورد، دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از DNA چند موش زنده شده‌اند.

ویروس HIV

این دستاورد با استفاده از تکنولوژی اصلاح ژن CRISPR و تیماری حاصل شد که با نام LASER ART شناخته می‌شود. به گفته‌ی دکتر کامل خلیلی (Kamel Khalili) یکی از اعضای تیم تحقیقاتی:

ما این مطالعه را پیشرفت مهمی می‌دانیم؛ زیرا برای اولین بار پس از گذشت 40 سال از اپیدمی ایدز، نشان داد که مبتلایان به ویروس HIV قابل درمان هستند.

دانشمندان ابتدا LASER ART را برای محدود کردن رشد HIV در نمونه‌های آزمایشی به‌کارگیری کردند و سپس با استفاده از CRISPR، هر DNA یکپارچه شده با ویروس را برش دادند. از بین 21 موش تحت آزمایش، بازگشت ویروس اچ آی وی به بدن 9 تای آن‌ها مشاهده نشد.

حالا با این دستاورد، برنامه‌هایی برای شروع آزمایش‌ها در سایر پستانداران وجود دارد؛ ولی نباید انتظار داشت که چنین درمانی به این زودی‌ها در دسترس انسان‌ها قرار بگیرد.