کاهش سرعت اینترنت

دلیل کاهش سرعت اینترنت در کشور چیست؟

اخیرا بسیاری از کاربران از کاهش سرعت اینترنت همراه در نقاط مختلف کشور خبر دادند که در همین رابطه وزیر ارتباطات دلیل کندی اینترنت موبایل را اعلام کرد.

اینترنت کشور مدتی است که در شرایط بسیار بدی قرار داشته و این در حالی است که اپراتورها برای چنین خدمات ضعیف و بی‌کیفیتی نیز قیمت‌های زیادی را در نظر گرفته‌اند و روند افزایشی قیمت بسته های اینترنتی اعتراض کاربران را به همراه داشته است. اخیرا شبکه موبایل کشور به دلیل محدودیت‌های اعمال شده با کاهش سرعت مواجه شده که البته این مشکل فقط برای برخی از شهرهای کشور رخ داده است.

دلایل کاهش سرعت اینترنت

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایو اینستاگرام در خصوص وضعیت فعلی اینترنت همراه گزارشی را ارائه داد که در ادامه بخش‌هایی از آن را مشاهده می‌کنید:

همواره بر این باورم که کیفیت شبکه جزو حق‌الناس محسوب می‌شود می‌بایست در خصوص آن گزارشی را به مردم ارائه کرد. طی دو هفته گذشته کاربران شبکه تلفن همراه با کندی سرعت مواجه شده و نسبت به آن معترض هستند. در همین راستا کمیته‌ای تشکیل دادم و از آنها خواسته‌ام تا با بررسی گزارشی به نتایج مطلوب رسیده و آنها را با مردم به اشتراک بگذاریم. برای بررسی کیفیت شبکه در نقاط مختلف 6 هزار سنسور نصب کرده‌ایم و بر اساس این داده‌ها، کاربران برای رسیدن به اینترنت مسیری را که طی می‌کنند از گوشی موبایل تا دکل مخابراتی و از آنجا به مرکز شبکه و گذرگاه اینترنت خواهد بود که بعد از آن نیز به طرف بین‌الملل حرکت می‌کند.

آذری جهرمی در مورد استاندارد خدمات نسل چهارم اینترنت موبایل نیز افزود خدمات 4G و  3G اپراتور ایرانسل و خدمات 4G همراه اول دارای استاندارد هستند، اما نسل سوم همراه اول دارای تاخیر حدود 230 میلی‌ثانیه‌ای با سرورهای داخلی ما است که این مورد یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. وزیر ارتباطات در پایان در خصوص وضعیت کیفیت اینترنت اپراتورهای رایتل و همراه اول نیز تاکید کرد نمودار اینترنت 3G همراه اول حاکی از کیفیت بسیار پایین آن است؛ در واقع در ارتباطات بین‌الملل و شبکه داخلی اختلالی دیده نمی‌شود، اما کاربرانی که خدمات 4G رایتل و 3G همراه اول استفاده می‌کنند، در کیفیت با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. شبکه تلفن همراه از فرکانس برای انتشار خود بهره می‌برد و بدون شک میزان پهنای باندی که به اپراتورها اختصاص پیدا می‌کند جزو آیتم‌های پر اهمیت در کیفیت سرویس است.