طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

جالب‌ترین طراحی‌های نمایشگر منعطف که تا به امروز دیده‌ایم

گوشی‌سازها و سازندگان دیوایس‌های موبایلی علاقه‌ی شدیدی به استفاده از طراحی نمایشگر منعطف برای محصولات خود پیدا کرده‌اند. ما در این مقاله قصد داریم جالب‌ترین طراحی‌های موجود را به شما معرفی کنیم.

ما بارهای بار این را شنیده‌ایم که گوشی‌های 5G و منعطف، دو عنصر اصلی انقلابی بازار موبایل در سال 2019 هستند. بسیاری از گوشی‌سازها به ساخت محصولاتی با نمایشگر منعطف روی آورده‌اند. ما امسال طراحی‌های دیوانه‌واری از صفحات نمایشگر منعطف را دیده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار خواهند شد. در این مطلب، ما تمام این طراحی‌ها را یکجا گرد هم آورده‌ایم و به شما معرفی خواهیم کرد. البته از حضور نداشتن دو دیوایس سرفیس دو و سرفیس نئو مایکروسافت در این فهرست متعجب نشوید، چرا که آن دو عملا از صفحه نمایش منعطف برخوردار نیستند و فقط دو نمایشگر در کنار یکدیگر را شامل می‌شوند.

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

← تاشو به سمت بیرون از سوی هواوی

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

در میان گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیری که در راه هستند، بی‌تردید میت ایکس هواوی یکی از بهترین آن‌هاست. آن از طراحی منعطف رو به بیرون استفاده می‌کند و از وسط دو نمایشگر را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند. نمایشگر ثانویه به شما اجازه می‌دهد از چهار دوربین گوشی به عنوان دوربین سلفی نیز استفاده کنید.

در حالت معمولی، یک تبلت 8 اینچی را در اختیار خواهید داشت و زمانی که نمایشگر را از وسط تا کنید، یک گوشی 6.6 اینچی در دسترس شما قرار خواهد داشت. این دیوایس از یک پنل AMOLED منحصر به فرد با وضوح فول اچ دی پلاس برخوردار است و از تراشه‌ی کایرین 980 با رم 8 گیگابایتی قدرت می‌گیرد و حافظه داخلی 512 گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

البته هواوی در سال 2020 یک نسخه‌ی ارتقاء پیدا کرده‌ی آن به نام میت ایکس اس را عرضه خواهد کرد که از تراشه‌ی قدرتمندتر کایرین 990، همان تراشه‌ی یکسان به کار رفته در زیر قاب گوشی‌های خانواده میت 30، قدرت می‌گیرد.

← تاشو به سمت داخل از سوی سامسونگ

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

گلکسی فولد سامسونگ، نخستین گوشی منعطف جهان است که در تیراژ بالایی عرضه شده است. این گوشی نسبت به میت ایکس هواوی از طراحی کاملا متفاوت بهره می‌برد. گلکسی فولد دارای طراحی تاشو به سمت داخل است که به معنای قرار گرفتن پنل خمیده در داخل است. در حالی که این گوشی هوشمند خمیده می‌شود، یک پنل 4.6 اینچی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و در حالتی که آن را باز کنید، به طور کلی ابعاد نمایشگر به 7.3 اینچ می‌رسد.

این دیوایس از دو بخش دوربین نیز بهره می برد. یک ماژول دوربین سه گانه در قسمت پشتی قرار دارند که دیافراگم متغیر را ارائه می‌دهند و یک ماژول دوربین سه گانه نیز در نزدیکی نمایشگر تاشو آن قرار دارد.

← تاشو به سمت دو طرف از سوی شیائومی

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

شیائومی روی یک گوشی هوشمند منعطف کار کرده است که از دو طرف تا می‌شود. این شرکت اخیرا یک ویدیوی تبلیغاتی را منتشر کرده که در آن می‌توانید دیوایسی را ببینید که از دو طرف به سمت خارج تا می‌شود. بر اساس گفته‌های سازنده، رابط کاربری MIUI به صورت سفارشی برای این دیوایس توسعه پیدا کرده تا ژست‌های حرکتی و قابلیت‌های منحصر به فردی را برای آن به ارمغان بیاورد. فرقی هم نمی‌کند در حالت یک تبلت و یا یک گوشی معمولی از این دیوایس استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، نمایشگر اصلی از دو طرف به سمت بیرون تا می‌شود و آن‌ها در قاب پشتی به یکدیگر می‌رسند. در این ویدیو ما می‌توانیم متوجه یک آیکون دوربین در بالای صفحه نیز بشویم، اما نمی‌توانیم خود دوربین را روی بدنه طرح مفهومی شیائومی ببینیم. در اینجا فقط یک کلید پاور و یک درگاه USB-C برای شارژ گوشی دیده می‌شود.

← تاشو به سه طرف از سوی تی سی ال

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

TCL امسال نمونه‌های اولیه‌ی مختل زیادی از گوشی‌های هوشمند منعطف را به نمایش گذاشت. اما یکی از تازه‌ترین آن‌ها، نسخه‌ی پیش تولیدی است که روز گذشته از آن پرده برداشت. این دیوایس به یک نمایشگر با قابلیت سه بار تاشوندگی و دو لولا مجهز شده است. این سبک طراحی بدان خاطر انتخاب شده که کاربر بتواند یک تبلت بزرگ را با تا کردن، به راحتی داخل جیب خودش قرار داده و با خود به این طرف و آن طرف ببرد.

زمانی که این دیوایس باز باشد، یک نمایشگر 10 اینچی در اختیار شما قرار خواهد داشت. این گوشی/تبلت حتی به دوربین چهارگانه پشتی نیز مجهز است. البته این سبک طراحی چندان هم بدون هزینه نبوده است؛ زمانی که آن را دو بار تا می‌کنید، ضخامت دیوایس زیاد می‌شود، اما وقتی نمایشگر منعطف دیوایس کاملا باز باشد، شما یک تبلت نازک را در اختیار خواهید داشت.

ما هنوز نمی‌دانیم تی سی ال چه زمانی این محصول را آماده‌ی عرضه به بازار خواهد کرد.

← گوشی تاشو به سبک موتورولا

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

با توجه به یک تیزر تبلیغاتی منتشر شده، انتظار می‌رود موتورولا نیز 13 نوامبر (22 آبان 98) از نخستین گوشی هوشمند منعطف خودش پرده برداری کند. آن می‌توانید یادآور گوشی خاطره‌انگیز موتورولا ریزر باشد که بیشتر از یک دهه از عرضه‌ی آن می‌گذرد. و درست همانند اعضای خانواده ریزر، این دیوایس منعطف نیز از فرم ظاهری تاشو برخوردار است.

البته در اینجا تفاوت بزرگی وجود دارد: نمایشگر این گوشی سراسری است و شما می‌توانید آن را از وسط تا کرده و داخل جیب خود قرار دهید. در حالی که دیگر گوشی‌های منعطف بازار به صورت افقی تاشو هستند، اما این گوشی از وسط و به صورت عمودی تا می‌شود. بر اساس شایعات، موتورولا ریزر انعطاف‌پذیر به یک نمایشگر 6.2 اینچی OLED با وضوح 2142 در 876 پیکسل مجهز خواهد بود. روی بدنه‌ی آن یک نمایشگر ثانویه نیز قرار گرفته است که کاربران می‌توانند از آن بدون نیاز به باز کردن گوشی، برای مشاهده‌ی نوتیفیکیشن‌ها استفاده کنند.

در بالای نمایشگر یک بریدگی وجود دارد که به منظور قرار گرفتن یک دوربین سلفی در آنجا تعبیه شده است. علیرغم استفاده از سبک طراحی خلاقانه، اما ریزر عملا یک گوشی پرچمدار نیست. آن از تراشه‌ی میان‌رده اسنپدراگون 710 با همراهی 4 یا 6 گیگابایت رم و 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است تا عملا آن را یک گوشی میان‌رده بدانیم.

← لپ تاپ تاشو به سبک لنوو

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

لنوو به جای یک گوشی هوشمند، در حال توسعه‌ی یک کامپیوتر منعطف است. آن یک لپ تاپ تاشو به سمت داخل با ابعاد 13.3 اینچی است و از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت قدرت می‌گیرد.

این نمونه‌ی اولیه، متعلق به لپ تاپ‌های خانواده تینک پد X1 است و انتظار می‌رود سال 2020 میلادی آماده‌ی حضور در بازار شود.

← نخستین گوشی منعطف دنیا از سوی رویول

طراحی‌های مختلف نمایشگر منعطف

در انتها،‌ باید به نخستین گوشی منعطف دنیا اشاره کنیم. بسیاری از مردم بر این باورند که گلکسی فولد سامسونگ نخستین گوشی انعطاف‌پذیر در جهان است، اما کمپانی رویول، اولین شرکتی بود که نخستین گوشی منعطف جهان به نام فلکس پای (FlexPai) را معرفی کرد. این گوشی با تراشه‌ی اسنپدراگون 855 کوالکام در بازار جهانی عرضه می‌شود. زمانی که نمایشگر آن در حالت باز قرار دارد، ابعاد 7.8 اینچی را ارائه می‌کند.