آیا دستبند فیتنس باعث کاهش وزن افراد مختلف می‌شود؟

در این مطلب به صورت مفصل درباره کارایی‌های دستبند فیتنس حرف می‌زنیم و بررسی می‌کنیم که آیا این گجت پوشیدنی باعث کاهش وزن می‌شود یا خیر.

تابستان، زمانی مناسب برای آفتاب گرفتن و دریافت برخی از اشعه‌های سالم توسط پوست بدن. اما مشکل کار اینجاست که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تمام محدودیت‌های اعمال‌شده طی دو سال گذشته، از یک موضوع اساسی غافل شده‌ایم؛ عارضه‌ای به نام چاقی! اضافه وزن در طول این دو سال، بیشتر از هر زمان دیگری به زندگی ما نفوذ کرده و راه خلاصی از آن، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

چاقی و اضافه وزن، بحرانی جدی است که خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نیازی نیست که احساس پوچی داشته باشید یا از وضعیت فیزیکی‌تان خجالت بکشید، زیرا این موضوع به صورت مستقیم با سلامتی در ارتباط است. از احساس تنگی نفس و گرمازدگی در روزهای داغ تابستانی گرفته تا درد مفاصل و مشکلات دیگر که همگی از عوارض اضافه وزن هستند. در این مطلب با یکدیگر بررسی می‌کنیم که آیا دستبند فیتنس – Fitness Band باعث کاهش وزن خواهد شد یا خیر. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

دو راه همیشگی برای کاهش وزن

رژیم غذایی

بدن ما بسیار هوشمند و کارآمد است. ما از هرگونه تغذیه ممکن استفاده کرده و مواد غذایی مختلف را ذخیره می‌کنیم. به همین دلیل توانایی بدن در ذخیره انرژی بسیار خارق‌العاده است. این موضوع به خودی خود عالی به نظر می‌رسد اما از طرفی دیگر، به عنوان دلیل اصلی افزایش وزنِ سریع و راحت در جوامع مدرن امروزی شناخته می‌شود.

ما مقدار زیادی مواد غذایی در اختیار داریم و هر زمان که اراده کنیم، می‌توانیم به خوردن غذاهای مختلف مشغول شویم. بدن ما اجازه نمی‌دهد تا تمام این کالری‌ها به شکلی ناگهانی سوزانده شوند؛ بنابراین ما به صورت ناخودآگاه شروع به چاق شدن می‌کنیم. چگونه می‌توانیم این روند را معکوس کنیم؟ دو گزینه در اختیار داریم؛ کمتر غذا بخوریم و بیشتر ورزش کنیم. این کسل‌کننده‌ترین پاسخی است که بارها شنیده‌اید اما اگر خودمان را گول نزنیم، کاملاً حقیقت دارد.

کاهش وزن

از آنجا که بدن ما قابلیت‌های مختلفی دارد، فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش وزن (سرعت متابولیسم و همچنین سوزاندن برخی کالری‌ها) کمک کند. اما مقدار کاهش وزن در این مورد زیاد نیست، مگر اینکه خودتان را بیش از حد خسته کنید. تنظیم میزان مصرف مواد غذایی در وعده‌های روزانه، راه بسیار قوی‌تری برای کنترل وزن به حساب می‌آید.

به عنوان مثال، برای سوزاندن کالری‌های یک اسلایس ناقابل از پیتزا، باید حدود یک ساعت بدوید یا یک ساعت و نیم پیاده‌روی کنید. چنین چیزی دیوانه‌کننده است زیرا هیچکس وقت ندارد تا فقط از طریق ورزش و فعالیت‌های فیزیکی لاغر شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید از هر دو روش استفاده کنید زیرا آن‌ها کاملاً مکمل یکدیگر هستند. حالا اگر بخواهیم این دو روش را سرلوحه پروسه کاهش وزن خود قرار دهیم، ردیاب‌های تتاسب اندام چه جایگاهی خواهند داشت؟

کارهایی که دستبند فیتنس می‌تواند انجام دهد

دستبند فیتنس

ردیاب‌های مدرن تناسب اندام، قادر به انجام کارهای مختلفی هستند. به عنوان مثال، یک دستبند فیتنس می‌تواند شمارش قدم‌هایتان را انجام دهد، ضربان قلب‌تان را بگیرد، تمرینات را تشخیص دهد و میزان کالری را محاسبه کند؛ و از همه مهم‌تر، به شما یادآوری کند که باید حرکت کنید. علاوه‌بر تمام این موارد، می‌توانید مقدار کالری دریافتی خود را وارد نمایید، اهداف مختلفی را در نظر بگیرید و بسیاری از موارد دیگر را انجام دهید.

بنابراین دستبندهای تناسب اندام، ابزاری مناسب برای کاهش وزن محسوب می‌شوند. با استفاده از این گجت‌های پوشیدنی‌، می‌توانید با خیال راحت‌تری به پروسه لاغری‌‌تان ادامه دهید و علاوه‌بر ورزش کردن و رعایت رژیم‌های غذایی، از پیشرفت خود نیز مطلع شوید.

کارهایی که دستبند فیتنس نمی‌تواند انجام دهد

اصافه وزن

دستبند فیتنس یا دیگر ردیاب‌های تناسب اندام، محرک‌های خارجی هستند. این موضوع یعنی که اگر دلتان نخواهد به سراغ تمرینات ورزشی یا تحرک بروید، کاری از دست گجت‌های مذکور برنخواهد آمد. این ابزارها نمی‌توانند مانع از خوردن آن یک تکه پیتزایی شوند که کمی بالاتر درباره‌اش صحبت کردیم! اگر اراده پولادینی نداشته باشید و کاهش وزن خود را امری حیاتی ندانید، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ زیرا دستبند فیتنس برخلاف اعضای خانواده یا دوستان‌تان، هیچ‌گاه شما را به خاطر تنبلی یا اضافه وزن مورد سرزنش قرار نمی‌دهد، حتی با تمام یادآوری‌ها و اهداف تنظیم‌شده!

علاوه‌بر این موارد، ردیاب‌های تناسب اندام قادر به نشان دادن سرعت متابولیسم بدن شما نیستند؛ زیرا راهی برای اندازه‌گیری آن وجود ندارد. یک دستبند فیتنس نمی‌تواند درصد چربی بدن‌تان را نشان دهد و در موارد مختلف حتی اگر چربی بدن پایین بیاید، همچنان ممکن است وزن شما ثابت بماند. با این تفاصیل می‌توان نتیجه گرفت که ردیاب‌های تناسب اندام، آنقدرها هم شگفت‌انگیز و بی‌عیب و نقص نیستند.

نتایج و بررسی‌های تجربی چه می‌گویند؟

تناسب اندام

روزهای نخست و مراحل اولیه، همیشه سخت‌ترین بخش ماجرا هستند. فردی را در نظر بگیرید که می‌خواهد با استفاده از ورزش، رژیم غذایی و دستبند فیتنس به وزن ایده‌آل خود برسد. در ابتدای مسیر با فشارهای زیادی مواجه می‌شود اما زمانی که می‌بیند در مسیر اهداف‌اش گام برداشته و هر روز ۱۰۰۰۰ قدم حرکت کرده است، حس موفقیت بزرگی را تجربه می‌کند.

شاید این اتفاقات در ابتدا کمی خسته‌کننده و پوچ به نظر برسند. ممکن است گذشتن از آن پیتزا یا محاسبه میزان کالری مواد غذایی مصرفی، از حوصله‌تان خارج باشد و یا حتی زمان کافی را برای این امور در اختیار نداشته باشید. اما نتایج تجربی نشان می‌دهند که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی اصولی، به مرور زمان جواب خواهد داد. حالا بیایید نگاهی داشته باشیم به برنامه‌ها و اهدافی که این افراد از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

نکته اصلی

دستبند فیتنس می‌تواند به شما در پروسه کاهش وزن کمک کند اما به تنهایی نمی‌تواند وزن‌تان را کاهش دهد.  مشاهدات  پیشروی در این مسیر با پیروی از یک برنامه کاهش وزن مناسب و استفاده از یک ردیاب تناسب اندام، می‌تواند به لاغر شدن‌تان کمک زیادی بکند، اما یک مشکل اساسی در اینجا وجود دارد. مانند تمام برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی، این روش هم یک راه‌حل موقت است. تا زمانی که سبک زندگی‌تان را تغییر ندهید و آن‌را متناسب با وضعیت فعلی خود تنظیم نکنید، نتایج‌تان ماندگار نخواهند بود.

رژیم غذایی

پی بردن به تمام ویژگی‌های غذایی که می‌خورید، کار دشواری است. باید آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنید و از چیزهایی که باعث چاقی بیشترتان می‌شوند فاصله بگیرید. برخی از اپلیکیشن‌ها وجود دارند که امکان عکس گرفتن و تخمین کالری موجود در بشقاب کاربر را فراهم می‌کنند، اما هیچکدام عملکرد درستی نداشته و نتیجه علمی‌ای را ارائه نمی‌دهند.

به این نکات توجه داشته باشید

پیاده‌روی

  • پیاده‌روی آسان‌ترین و پایدارترین روش برای فعال نگه داشتن بدن است. می‌توانید با وزنه‌های مختلف تمرین کنید یا با استفاده از دستبند فیتنس، مسافت‌های طولانی را بدوید. اما تمام این‌ها با توجه به انرژی و زمانی که مصرف می‌کنند، احتمالاً تاثیر کمتری نسبت به پیاده‌روی خواهند داشت. توجه داشته باشید که پیگیری مراحل کاهش وزن، به ایجاد و حفظ عادات سالم کمک می‌کند.
  • وقتی به سراغ دستبند فیتنس می‌روید، یعنی راحتی و سبک بودن ابزاری که از آن استفاده می‌کنید برایتان اهمیت دارد؛ بنابراین خودتان را بیش از حد خسته نکنید و عنصر راحتی را در اولویت‌های خود قرار دهید.
  • متر و معیارهای پیچیده هیچ فایده‌ای برایتان نخواهند داشت. فقط به روش‌های اصولی، مراحل برنامه‌ریزی‌شده و کالری‌ها فکر کنید. هرچه درگیری‌های فیزیکی و ذهنی‌تان کمتر باشد، با خیال راحت‌تری لاغر خواهید شد.

نظر شما در رابطه با این مطلب چیست؟ ورزش مداوم، رژیم غذایی، استفاده از گجت‌های پوشیدنی مانند دستبند فیتنس یا تمام این موارد؟ برای کاهش وزن اصولی و موثر، چه روش‌هایی را بیشتر می‌پسندید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*