همه چیز درباره آیفون فلیپ؛ از اولین گوشی تاشو اپل چه می‌دانیم؟

آیفون فلیپ، نام احتمالی اولین گوشی تاشو اپل است. در اینجا هرچیزی که درمورد iPhone Flip می‌دانیم را با شما به‌اشتراک خواهیم گذاشت.

طی سالیان گذشته، سامسونگ با عرضه گوشی‌های خانواده گلکسی Z Flip و Z Fold، به تولیدکننده پیشرو گوشی‌های تاشو در جهان تبدیل شده است. گرچه این تنها شرکتی نیست که محصولات تاشو را تولید می‌کند، اما بزرگ‌ترین تولیدکننده آن‌ها محسوب می‌شود که محصولاتش را می‌توانید در هر بازاری بیابید. اما سوال اینجاست که تکلیف اپل چه می‌شود؟ آیا اپل هم می‌خواهد یک آیفون (یا شاید هم آیپد) تاشو تولید کند؟

آیفون فلیپ ؛ گوشی تاشو اپل

شایعات مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهند اپل در حال کار روی یک گوشی تاشو است. رسانه‌ها حتی نام آن را هم «آیفون فلیپ» گذاشته‌اند. فراموش نکنید که اپل یک شرکت مخفی‌کار است؛ بنابراین ممکن است توسط تیم تحقیق و توسعه خودش روی چنین محصولی مشغول کار باشد. با این حال هیچوقت نمی‌شود جلوی شایعات را گرفت. شاید هم داخل کارخانجات اپل نفوذی‌هایی وجود داشته باشد که با فروش اخبار به رسانه‌ها کسب درآمد می‌کنند.

آیفون فلیپ چگونه موبایلی خواهد بود؟

امروز می‌خواهیم به بررسی همه آن‌چیزی بپردازیم که در مورد iPhone Flip شنیده‌ایم و از نخستین گوشی تاشو اپل انتظار داریم. پس با ما همراه باشید.

مهم‌تر از هر چیزی: طراحی و نمایشگر

ما دقیقاً نمی‌دانیم که هدف اپل از تولید اولین آیفون تاشو چیست و چه طراحی را برای آن انتخاب می‌کند. سامسونگ با زد فلیپ ۴ و زد فولد ۴، دو گوشی تاشو متفاوت را روانه بازار کرده است. اما این بدان معنا نیست که اپل هم همین رویه را انتخاب می‌کند. در طول این سال‌ها، اپل حق اختراع‌های بی‌شماری را در ارتباط با چنین محصولی ثبت کرده است. آن‌ها نشان می‌دهند که اگر ایده و تفکر اپل برای ساخت چنین محصولی، چگونه است. اما هیچ‌کسی نمی‌داند که کدام یک از این طرح‌ها برای محصول نهایی انتخاب شده‌اند و اپل می‌خواهد از کدام یک از آن‌ها استفاده کند.

آیفون فلیپ ؛ گوشی تاشو اپل

ما می‌دانیم که اپل فعالانه در حال کار روی نمونه‌های اولیه گوشی تاشو خودش است. گزارش‌های مختلفی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حال توسعه و آزمایش نمایشگرهای خمیده OLED و لولای آن‌ها است و همچنان هم این تحقیقات ادامه دارد.

ال جی در سال ۲۰۱۶، تولید نمایشگرهای منعطف را آغاز کرد و در رسانه‌ها اعلام شد که این کمپانی قرار است تأمین‌کننده پنل‌های تاشو برخی از شرکت‌ها از جمله اپل باشد. این خبر ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۱۷ منابعی ادعا کردند اپل و ال جی برای توسعه فناوری نمایشگر انعطاف‌پذیر که در آینده روی آیفون‌ها استفاده خواهد شد، در حال همکاری نزدیکی با یکدیگر هستند.

بیشتر بخوانید:

اپل از ال‌جی و سامسونگ خواسته یک نمایشگر بی‌نقص برای آیفون تاشو بسازند

در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که اپل و سامسونگ دیسپلی (برند زیرمجموعه سامسونگ الکترونیکس) قرارداد همکاری را برای تأمین تعداد زیادی نمونه پنل نمایشگر تاشو در طول یک سال، جهت کار روی نسخه‌های آزمایشی آیفون تاشو منعقد کرده‌اند. در همین حین اعلام شد که کمپانی اپل آزمایش روی لولاهایی را آغاز کرده که می‌توانند بیش از ۱۰۰ هزار بار بدون مشکل باز و بسته شوند.

آیفون فلیپ ؛ گوشی تاشو اپل

اکثر لپ تاپ‌ها نرخ باز و بسته شدن بدون مشکل ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار بار را ارائه می‌کنند. و گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ نیز حداقل تا ۲۰۰ هزار بار باز و بسته شدن، بدون مشکل به‌کار خودش ادامه می‌دهد. حال این مهم است که آیا اپل خودش را به استاندارد سامسونگ نزدیک خواهد کردی یا خیر؟

اپل طراحی‌های متفاوتی را آزمایش می‌کند

به‌نظر می‌رسد که اپل مشغول آزمایش روی طراحی‌های متفاوتی برای محصول تاشو خودش است. جان پروسر، تحلیلگر مطرح حوزه تکنولوژی، در اوایل سال ۲۰۲۰ مدعی شد که موفق به دیدن یک دستگاه نمونه تولیدی آیفون با طراحی دو نمایشگره، چیزی شبیه به سرفیس Duo و سرفیس Neo مایکروسافت شده است.

اما او سال بعد عنوان کرد که منابعش به او اطلاع داده‌اند که اپل مرحله نخست آزمایش روی لولاها را تمام کرده و آیفونی خواهد ساخت که شبیه به گلکسی زد فلیپ سامسونگ، از وسط به طرف پایین تا می‌شود. پروسر همچنین مدعی شد که غول آمریکایی می‌خواهد این محصول را در رنگ‌بندی متنوعی وارد بازار کند تا بتواند مشتریان زیادی را جذب کند.

اولین گوشی تاشو اپل

اما در سمتی دیگر، مینگ-چی کو که یکی دیگر از تحلیلگران مطرح جهان است، مدعی شده که نخستین دستگاه تاشو اپل یک آیفون نیست، بلکه دستگاه بزرگ‌تری است. کو پیش‌بینی کرده که این دستگاه به نمایشگر بزرگی بین ۷.۵ تا ۸ اینچ مجهز است که می‌تواند در جایی بین آیفون‌ها و آیپدهای اپل قرار بگیرد. البته کو برخلاف جان پروسر، هیچ ادعایی مبنی بر دیدن این دستگاه نمونه تولیدی نکرده است.

بیشتر بخوانید:

آیفون تاشو اپل شاید از یک ویژگی عجیب‌وغریب بهره‌مند شود!

با توجه به اینکه جان پروسر بارها در این سال‌ها تاریخ عرضه محصولات اپل و همینطور برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها را پیش از رونمایی رسمی فاش کرده، به‌نظر می‌رسد که ما باید به‌عنوان یک منبع موثق به آن اعتماد داشته باشیم. او معمولاً اطلاعاتش را از داخل خود شرکت اپل به‌دست میاورد. اما مینگ-چی کو سعی می‌کند با تحقیق روی زنجیره تأمین اپل و بررسی تقاضاها و سفارشات این شرکت، در مورد محصولات آینده آن‌ها پیش‌بینی کند.

آیفون فولد و آیفون فلیپ؛ رقبای جدید گلکسی زد فولد و فلیپ سامسونگ؟

شاید هم اپل بخواهد مثل سامسونگ، دو مدل محصول تاشو تولید کند. این یعنی آیفون فلیپ ظاهری شبیه به گلکسی زد فلیپ داشته باشد و یک «آیفون فولد» هم شبیه به گلکسی زد فولد طراحی کند. یا شاید هم بخواهد یک آیپد بزرگ تاشو شبیه زد فولد بسازد و نام آن را «آیپد فولد» بگذارد.

حق اختراع جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل می‌خواهد نقاط حساس به لمسی را روی آیفون فعلی و محصولات تاشو بعدی خودش به‌جا بگذارد. اپل با این حق اختراع نشان داده که می‌تواند حساسیت به لمس را به لبه‌های گوشی‌هایش اضافه کند. نام این حق اختراع «دستگاه‌های الکترونیکی با نمایشگر و ساختار سنسور لمسی» گذاشته شده که نشان می‌دهد از این نقاط حساس به لمس قرار است برای کنترل دستگاه استفاده شود.

حق اختراع اپل

اپل در توضیح این حق اختراع آورده است که جمع‌آوری ورودی لمسی از کاربر و نمایش کارآمدتر تصاویر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به‌طور مثال وقتی یک کاربر از نمایشگر لمسی برای کنترل صفحه استفاده می‌کند، ممکن است انگشتان دست او جلوی دیدن بخش‌هایی از تصویر را بگیرند. دکمه‌ها و ورودی‌ها می‌توانند گزینه جایگزینی برای جمع‌آوری ورودی لمسی باشند، اما هیچ‌چیزی راحت‌تر از یک حسگر لمسی همه‌کاره نیست.

این پتنت همچنین نشان می‌دهد که اپل بین طراحی فعلی آیفون و لبه‌های خمیده یک دستگاه تاشو بالقوه که نام آن را «دیوارهای کناری» می‌گذارد، تمایز قائل می‌شود. ولی فراموش نکنید که ثبت پتنت‌ها لزوماً به‌معنای تبدیل شدن آن‌ها به محصولات تجاری که به دست مشتریان می‌رسد نیست. بنابراین همچنان باید منتظر ماند و دید که اپل برای آیفون فلیپ، چه طراحی را انتخاب می‌کند. توضیحات بیشتر این حق اختراع ثبت شده را می‌توانید در مقاله آیفون تاشو با یک سورپرایز خارق العاده اپلی همراه خواهد بود بخوانید.

دوربین‌ها و دیگر مشخصات فنی

اوایل سال ۲۰۲۱، گزارشی توسط مارک گورمان، خبرنگار بلومبرگ منتشر شد که آب پاکی را روی دست شایعه‌کنندگان آیفون تاشو اپل ریخت. گورمان مدعی شد که تحقیق و توسعه اپل هنوز به مرحله کار روی نمایشگر نرسیده و این کمپانی هنوز نمونه اولیه کاملی را در آزمایشگاه‌های خودش تولید نکرده است.

آیفون فلیپ ؛ گوشی تاشو اپل

اکنون ۲ سال از زمان انتشار آن گزارش می‌گذرد و ما اطلاعات کمی را در مورد اینکه اپل در مراحل اولیه توسعه این گوشی با چندین طراحی متفاوت قرار گرفته، شنیده‌ایم. هنوز اطلاعاتی در مورد دوربین‌ها، پردازنده و یا دیگر جزئیات آیفون فلیپ در دست نیست. هرچند گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد، اما نمی‌توان با قطعیت در مورد هیچ یک از آن‌ها صحبت کرد.

بیشتر بخوانید:

آيفون فلیپ : ویژگی هایی که انتظار داریم در آیفون تاشو اپل ببینیم

نرم افزار

در حالی که تمام گزارش‌ها و اخبار فاش شده روی سخت افزار و طراحی آیفون تاشو اپل متمرکز هستند، اما مهم است بدانید که اپل سخت مشغول کار روی نرم افزاری است که روی چنین محصولات تاشویی اجرا می‌شود. نه iOS و نه iPadOS در حال حاضر توانایی به‌کار رفتن روی یک دیوایس انعطاف پذیر را ندارند. همانطور که سامسونگ با گلکسی زد فولد ۴ نشان داد که رابط کاربری در چنین محصولاتی تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روی تجربه کاربری دارد، اپل نیز باید به‌خوبی این موضوع را در نظر بگیرد.

سیستم عامل iOS برای گوشی‌های تاشو

از آنجا که اپل همیشه به تجربه کاربری اهمیت می‌دهد، احتمالاً ایده‌های خوبی برای نسخه مخصوص دستگاه‌های تاشو سیستم عامل iOS در سر دارد. با توجه به مسیری که آیفون فلیپ دنبال خواهد کرد، ما می‌توانیم شاهد ظهور نسخه جدیدی از سیستم عامل آی او اس نیز باشیم.

بیشتر بخوانید:

بازار منتظر آیفون تاشو است، اما سیستم عامل iOS هنوز برای آن آماده نیست

تاریخ عرضه

گرچه اپل فعالانه مشغول بررسی طراحی یک یا بیش از یک آیفون تاشو است، منابع نشان می‌دهند که این ایده تا عرضه شدن فاصله زیادی دارد. در واقع ما چندین سال تا ملاقات با چنین محصولی فاصله داریم. مارک گورمان اوایل سال ۲۰۲۱ در گزارشی مطرح کرد که اپل برنامه مشخصی برای عرضه یک آیفون تاشو ندارد. یک سال بعد، سایت MacRumors پیامی را از سوی یک افشاگر به نام Dylandkt منتشر کرد که در آن نوشته بود اپل همچنان نسبت به فناوری نمایشگر منعطف این گوشی نگران است و نمی‌خواهد بی‌گدار به آب بزند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل

این افشاگر در یک رشته توییت که اکنون حذف شده، عنوان کرده بود که گرچه اپل روی ایده‌های مختلفی کار می‌کند، اما برخی از مدیران داخلی این شرکت احساس می‌کنند که نمایشگرهای انعطاف‌پذیر هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند.

منابع ادعا می‌کنند که اپل مدت زمان طولانی را منتظر مانده تا چگونگی به‌بلوغ رسیدن این فناوری را ببیند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که گوشی‌های انعطاف‌پذیر برای مدت زمان طولانی در بازار موبایل باقی خواهند ماند و یک گرایش موقتی چند ساله نیستند.

مینگ-چی کو، سال گذشته مدعی شده بود که نخستین آیفون انعطاف‌پذیر اپل در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد و برای نخستین سال انتظار می‌رود حداکثر ۲۰ میلیون نسخه از آن را هم به‌فروش برساند. کو همچنین انظتار دارد که اپل از مدرن‌ترین فناوری نمایشگر موجود استفاده خواهد کرد تا دور ماندن چند ساله آن از بازار محصولات تاشو، ارزش آن را داشته باشد که محصولی بی‌نقص و ایده‌آل را به‌دست مشتریان برسانند.

اما اوایل امسال راس یانگ، یک تحلیلگر حوزه نمایشگرها که سابقه بسیار درخشانی در فاش کردن اطلاعات مربوط به صفحات نمایش دستگاه‌های الکترونیکی دارد، در مورد نگرانی‌های اپل نسبت به فناوری نمایشگر آیفون فلیپ صحبت کرد. او مدعی شد که چنین محصولی تا پیش از سال ۲۰۲۵ وارد بازار نخواهد شد. اپل نمی‌خواهد شتاب‌زده و باعجله وارد بازار گوشی‌های تاشو شود.

گوشی iPhone Flip اپل

بنابراین سال ۲۰۲۵، آخرین تخمینی است که تحلیلگران در مورد زمان عرضه آیفون متفاوت اپل می‌زنند. سه سال قبل، تحلیلگران بازار مدعی شده بودند که این آیفون می‌تواند در سال ۲۰۲۲ یا حداکثر ۲۰۲۳ وارد بازار شود. حالا ۲ سال دیگر به این زمان اضافه شده است. بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ‌وقت با قطعیت در مورد تاریخ عرضه iPhone Fold صحبت کنیم.

مردم هنوز به طور گسترده از دستگاه‌های تاشو استقبال نکرده‌اند. از بین افرادی که می‌شناسید، چند نفر از آن‌ها از یک گوشی تاشو استفاده می‌کنند؟ شاید تعداد آن‌ها به اندازه انگشتان یک دست هم نرسد. در حالی که اپل هنوز هم صدها میلیون آیفون جدید به مشتریان می‌فروشد. بنابراین تا زمانی که فروش آیفون‌های معمولی ضعیف نشود و یا دستگاه‌های رقیب مثل گلکسی زد فلیپ سامسونگ نتوانند بازار را دگرگون کنند، بعید است اپل هم بخواهد وارد این رقابت سرد شود. این یعنی اگر از عاشقان آیفون‌های اپل هستید، ولی بی‌صبرانه منتظر عرضه یک آیفون تاشو مانده‌اید و نمی‌خواهید گلکسی زد فلیپ سامسونگ را بخرید، باید شما را ناامید کنیم. هیچ چیزی مشخص نیست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*