ربات نقاش فریدا

ربات نقاش فریدا به کمک هوش مصنوعی، اولین گالری هنری خود را راه انداخت + تصاویر

ربات نقاش فریدا (FRIDA) یک بازوی رباتی مجهز به هوش مصنوعی است که می‌تواند نقاشی‌های منحصربه‌فردی را با استفاده از ورودی‌های تولید شده توسط انسان ایجاد کند.

هوش مصنوعی در دنیای امروز سبب ایجاد تحولات بسیاری شده است و تقریباً در تمامی امور مهم ردپای هوش مصنوعی مشاهده می‌شود.

اخیراً، یکی دیگر از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی در آن موفق عمل کرده، عرصه هنر و تقاشی است. هوش مصنوعی این‌بار در قالب رباتی به‌نام فریدا توانسته آثاری هنری تولید کند که بشر احتمالاً هرگز نتواند آن‌ها را تولید کند.

فریدا به‌عنوان یک بازوی رباتیک هوش مصنوعی جدید برای نقاشی آثار هنری ایجاد شد که با انسان‌ها برای ایجاد نقاشی‌های خارق‌العاده همکاری می‌کند. اکنون این ربات به‌عنوان یک موجودیت انقلابی در خط مقدم قرار گرفته است.

فریدا، یک نقاش رباتیک و جذاب

ربات نقاش فریدا

ربات FRIDA AI در واقع کمک ابزاری برای هنرمندان محسوب می‌شود که بر خلاف ربات‌های مشابه، کار خود را با قلم رنگ به صورت واقعی بررسی کرده و سپس تنظیمات خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند. نتیجه نهایی کار این ربات کمی شبیه به نقاشی با انگشت است.

پیتر شالدنبراند، دانشجوی دکتری دانشکده‌ی علوم کامپیوتر کارنگی ملون به‌همراه اعضای هیئت علمی ژان اوه و جیم مک‌کان، وظیفه‌ی ساخت FRIDA را برعهده داشتند.

ربات نقاش فریدا

«پیتر شالدنبراند» در مورد این بازوی زبانی توضیح می‌دهد: «فریدا یک سیستم نقاشی رباتیک است نه یک هنرمند. فریدا در واقع سیستمی است که یک هنرمند می‌تواند با آن کار کند، برای آن اهداف تعیین کند و سپس فریدا آنها را اجرا خواهد کرد.»

این ربات برای اولین بار در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون ایجاد شد و جدیدترین افزونه به دنیای هنر این دانشگاه است. آرون «اوپرلی»، مدیر ارشد روابط رسانه‌ای گفت که نام این بازوی هوش مصنوعی برگرفته از «فریدا کالو»، نقاش معروف مکزیکی است.

اما این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه آثار هنری خود را خلق می‌کند؟ در ادامه مطلب به‌مراحل کار ربات نقاش فریدا برای تولید نقاشی خواهیم پرداخت.

مرحله اول: فریدا برای آغاز خلق یک نقاشی، قلم‌موی خود را آماده می‌کند

ربات نقاش فریدا

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا فریدا یاد بگیرد که چگونه از قلم‌موهای خاص قبل از خلق اثار هنری استفاده کند. آموزش این کار به فریدا توسط انسان‌ها انجام می‌شود که توضیحات متنی را ارسال می‌کنند یا توسط کاربر با آپلود عکس برای الهام بخشیدن به‌سبک آن انجام می‌شود.

علاوه‌براین، شالدنبراند و تیم FRIDA در حال آزمایش موسیقی به‌عنوان یک دستورالعمل هستند. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، فریدا قادر خواهد بود پس از دریافت یک موسیقی براساس آن نقاشی خلق کند.

اگرچه فریدا می‌تواند ‌آثار چشم‌گیری طراحی کند، اما شالدنبراند در بیانیه‌ی خود اعلام کرد اگرچه این پروژه یک سیستم نقاشی رباتیک است، اما نمی‌توان FRIDA را یک هنرمند در نظر گرفت.

نکته دیگر این است که فریدا برای برقراری ارتباط ایده‌پردازی نمی‌کند. بلکه این ربات سیستمی است که هنرمندان می‌توانند با آن همکاری داشته باشند. هنرمند می‌تواند اهداف سطح‌ بالایی را برای بازوی رباتیک تعیین کرده و سپس FRIDA آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

محققانی که در ایجاد فریدا دخیل بوده‌اند، خاطر نشان می‌کنند که هنر آن هیجانی و امپرسیونیستی (برداشت‌گرایانه) است. آنها همچنین می‌گویند فریدا اینجاست تا کمک کند، نه اینکه جایگزین شود. بنابراین اگر شما هنرمندی هستید که نگرانید هوش مصنوعی شما را از کار بیکار کند، باید گفت جای هیچ نگرانی برای شما وجود ندارد.

«ژان اوه» از اعضای این گروه پژوهشی می‌گوید: «ما می‌خواهیم خلاقیت انسانی را از طریق فریدا ارتقا دهیم و اکنون می‌توانیم با فریدا برای بیان ایده‌های خود در نقاشی همکاری کنیم.»

مرحله دوم: دو سینی در جلوی پالت رنگ پیشنهادی FRIDA قرار می‌گیرد

ربات نقاش فریدا

وقتی فریدا نحوه استفاده و انتخاب قلم‌موی مناسب را یاد گرفت و دستورالعمل‌های خود را برای نوع سبک نقاشی دریافت کرد، یک پالت رنگی برای انسان ایجاد می‌کند تا آن را مخلوط کند.

دانشجویان کارشناسی به‌نام Jiaying Wei و Eunsu Kang در مراحل توسعه روشی برای ترکیب خودکار رنگ توسط فریدا هستند.

مرحله سوم: فریدا یک نقاشی ایجاد می‌کند

ربات نقاش فریدا

ساعت‌ها طول می‌کشد تا فریدا فقط یک نقاشی را تکمیل کند. فریدا گاهی از دوربینی که از نمای بالا از نقاشی او فیلم می‌گیرد، برای اطلاع از نحوه‌ی ادامه‌ی کار یا نیاز به تغییر استفاده می‌کند.

گالری هنری فریدا

ربات نقاش فریدا

فریدا تاکنون ده‌ها نقاشی را تکمیل کرده است که تمامی آنها براساس دستورالعمل‌های متنی، تصویری یا صوتی ارائه‌شده به بازوی رباتیک، تولید شده‌اند.

ربات نقاش فریدا پروژه‌ای است که تقاطع خلاقیت انسان و روباتیک را بررسی می‌کند. این ربات از نوعی مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند که برای انجام کارهایی مانند زیرنویس‌گذاری و درک محتوای صحنه ایجاد شده‌اند.

سازندگان فریدا این ربات را ابزاری برای افزایش خلاقیت انسان و یک ابتکار رباتیک می‌دانند که با ارائه راه‌های شهودی برای انسان به‌منظور بیان ایده‌های خود و برای ارتقای خلاقیت انسان به‌جای جایگزینی با آن طراحی شده است.

محققان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک مهارت فریدا را تقویت کرده و توانایی‌های آن را به مجسمه‌سازی گسترش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*