ثبت شرکت

ثبت شرکت چیست و چگونه انجام می‌شود؟ معرفی سایت الی ثبت

حتماً شما هم در بسیاری از آگهی‌ها، «ثبت شرکت با کمترین هزینه» را مشاهده کرده‌اید؛ اما آیا می‌دانید منظور از ثبت کردن شرکت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

این کار اولین گام مهم در تأسیس و شروع یک کسب‌وکار است. هدف از ثبت یک شرکت، ایجاد یک شخصیت حقوقی جداگانه، رسمی و قابل شناسایی برای کسب‌وکار است که به دلیل مشخص بودن شخصیت حقوقی، می‌توان با آن قراردادهای حقوقی منعقد بست و روند کاری را ادامه داد. بسته به قوانین و مقررات هر کشور، روند ثبت انواع شرکت‌ها ممکن است متفاوت باشد. در کشور ایران نیز باید مدارک لازم ثبت شرکت را تهیه و مراحل خاص خود را دنبال کرد تا شرکت مورد نظر به ثبت برسد. در ادامهٔ این متن ثبت یک شرکت در ایران را به شکل کامل توضیح می‌دهیم.

منظور از ثبت یک شرکت چیست؟

منظور از ثبت معمولاً ثبت یک شرکت به‌عنوان یک مرکز تجاری است. این کار برای تشکیل یک شرکت در بازار و برای انعقاد قراردادها و داشتن شرایط حقوقی جداگانه مناسب و مورد نیاز است. به این ترتیب، زمینه‌ای برای تعامل بین شرکت و مشتریان، تأمین‌کنندگان و سایر سازمان‌ها فراهم می‌شود.

در بسیاری از کشورها، شرکت‌ها باید پیش از شروع کار خود، در دفاتر رسمی ثبت شوند. این پروسه شامل تعیین نام شرکت، نوع شرکت، سرمایه، نحوهٔ تقسیم سهام، آدرس و… می‌شود. ثبت یک شرکت به شرط کامل بودن اسناد و مدارک مربوطه و الزامات قانونی لازم است و در کل می‌تواند برای هر شرکت سودآور باشد. به‌عنوان مثال، یکی از پیشنهادهای شایع برای کسب‌وکارهای اینترنتی، این است که بهتر است در یک کشور با شرایط حقوقی و سیاسی مساعد یک شرکت ثبت کنید که چند شرکت فرعی از شرکت اصلی برای تأسیس قرارداد جداگانه داشته باشد.

چرا باید شرکت خود را ثبت کنیم؟

با ثبت‌نام شرکت خود به شکل قانونی، کسب‌وکار ما علاوه بر این‌که جنبهٔ رسمی‌تری پیدا می‌کند، مزایای دیگری نیز به ارمغان می‌آورد که افزایش اعتبار شرکت، یافتن مشتری بیشتر و افزایش میزان اعتماد مشتریان ازجمله آن‌هاست. در زیر به برخی از مزایای ثبت کردن شرکت اشاره می‌شود:

  1. حفاظت از دارایی‌ها و شخصیت حقوقی: با ثبت رسمی شرکت، شخصیت حقوقی جداگانه‌ای برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌شود که قابلیت شناسایی و اجرای حقوقی را دارد. این شرکت به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، می‌تواند اموال، دارایی‌ها و حقوق شما را در برابر احتمال خطرات قضایی حفظ کند.
  2. اعتبارسازی بیشتر: شرکت ثبت‌شده در مقابل شرکت غیر ثبت‌شده، از نظر مشتریان، کارگران و شرکای تجاری اعتبار بیشتری دارد. به نظر می‌رسد شرکتی که در دفاتر مربوط به ثبت کردن شرکت‌ها ثبت شده است، بودجهٔ بالا و ریسک کمتری دارد و این موجب ایجاد اعتماد بیشتر می‌شود.
  3. دسترسی به منابع: شرکت ثبت‌شده یک شخصیت حقوقی جداگانه دارد و می‌تواند به همین دلیل منابع و امکاناتی مانند سرمایه، تسهیلات بانکی و دریافت سرمایه گذاری آسان‌تری هم داشته باشد.
  4. فرصت‌های بیشتر در بازار: شرکت ثبت‌شده زمینه‌ای برای تعامل با مشتریان، تأمین‌کنندگان و سایر سازمان‌ها فراهم می‌آورد و در قیاس با شرکت غیر ثبت‌شده، به فرصت‌های بیشتری دسترسی خواهد داشت.
  5. رفع ابهام: شرکت‌های ثبت‌شده معمولاً به دلیل داشتن مدارک صحیح و قانونی، توانایی سریع‌تری در رفع ابهامات قانونی، مالی و اداری خود دارند.

به‌طورکلی ثبت رسمی شرکت می‌تواند به شکلی عمیقاً مثبت برای کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد. این کار برای جلوگیری از ریسک‌های مربوط به حقوقی، فرصت‌های بیشتر در بازار و دسترسی به منابع مالی موردنیاز کاربردی است.

مراحل و شرایط ثبت شرکت در ایران

برای ثبت یک شرکت در ایران، باید به شرایط و مراحل زیر توجه کرد:

  1. انتخاب نوع شرکت: در ایران، انواع مختلفی از شرکت‌ها وجود دارد که شامل شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت مسئولیت محدود و شرکت تضامنی است. بنابراین ابتدا باید نوع شرکت مورد نظر را بر اساس نیازهای کسب‌وکار انتخاب کنید.
  2. تعیین نام شرکت: بعد از انتخاب نوع شرکت، باید یک نام برای شرکت تعیین کنید. در این مرحله، نام شرکت باید با قوانین و مقررات مربوط به این زمینه در ایران سازگار و قابل قبول باشد.
  3. مرحلهٔ ثبت: برای ثبت یک شرکت، ابتدا باید مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه کنید. این مدارک شامل اساسنامهٔ شرکت، حکم دادگاه در صورت وجود، اظهارنامهٔ مالیاتی، نمونه امضا و شناسنامه اعضا می‌شود. سپس با مراجعه به دفتر ثبت، فرم ثبت‌نام شرکت تکمیل شده و به همراه مدارک و اسناد مورد نیاز، تحویل دفاتر ثبت می‌شود.
  4. پرداخت هزینهٔ شرکت: هزینه‌های مربوط به ثبت رسمی شرکت شامل هزینهٔ ثبت‌نام و هزینهٔ استخراج گواهی ثبت هستند که باید به‌صورت نقد واریز و پرداخت شود.
  5. درخواست اخذ کد اقتصادی: پس از ثبت کردن شرکت و استخراج گواهی ثبت، باید از سازمان ثبت احوال کد ملی اعضای شرکت را اخذ کرده و با مراجعه به دفتر امور اقتصادی شعبهٔ مربوطه، درخواست اخذ کد اقتصادی را ارائه دهید.
  6. آگاهی از الزامات قانونی: بعد از ثبت، شما باید با الزامات قانونی مربوط به تعامل با مشتریان، بازاریابی و تبلیغات، حقوق کارمندان و مالیات آشنا شوید و از اجرای آن‌ها در کسب‌وکار خود پیروی کنید.

در کل، ثبت رسمی شرکت در ایران با توجه به مراحل، مدارک و الزامات قانونی آن، برای کسب‌وکار شما فرصت‌های بسیاری را به همراه دارد. اما با این حال، بهتر است در قبال پیچیدگی‌های مربوط به این فرایند، به یک مشاور حقوقی متخصص رجوع کنید.

آیا ثبت یک شرکت به شکل آنلاین هم ممکن است؟

برای ثبت یک شرکت در ایران، به دو صورت می‌توانید اقدام کنید:

  1. ثبت آنلاین: برای ثبت آنلاین شرکت در ایران، باید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس sabteahval.ir مراجعه کنید. در این روش، شما می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق سامانه‌ی ثبت رسمی شرکت پرداخت مبالغ و یا روزهای مراجعه را تعیین کرده و با مراجعه به دفتر رسمی ثبت، کار خود را به پایان برسانید.
  2. ثبت حضوری: برای ثبت حضوری شرکت در ایران، باید مدارک مورد نیاز را تهیه و به دفاتر ثبت تجاری و یا دفتر امور مالیاتی مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. برخی از مدارک مورد نیاز برای ثبت هر نوع شرکت عبارتند از:
  • اساسنامه شرکت؛
  • بهای انتفاعی یا سرمایه شرکت؛
  • عکس پرسنلی مدیران شرکت؛
  • ترازنامه حسابرسی‌شده؛
  • مستندات مالی و مالکیت.

شایان ذکر است که شرایط ثبت شرکت در ایران بسته به نوع شرکت متفاوت است. برای مثال، ثبت شرکت سهامی خاص و یا سهامی عام مدارک و شرایط متفاوتی دارند. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است به دفاتر ثبت و یا به کارشناسان مربوطه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید تمام شرایط و مشاوره‌های لازم برای ثبت رسمی شرکت موردنظر خود را از سایت الی ثبت اخد کنید.

انواع شرکت‌هایی که می‌توان ثبت کرد

در ایران، انواع شرکت‌هایی که می‌توان ثبت کرد عبارتند از:

  • شرکت سهامی عام: در این نوع شرکت، سرمایهٔ شرکت توسط سهامداران به شکل سهام تقسیم می‌شود و هر سهام‌دار بر اساس تعداد سهام خود، حق بهره‌مندی از سود و زیان شرکت دارد. این شرکت می‌تواند بسیار بزرگ باشد و تا حدودی هم آزادی فعالیت دارد.
  • شرکت سهامی خاص: این نوع شرکت فقط برای اعضایی که در اساسنامهٔ شرکت ذکر شده تعریف شده است. بنابراین حداکثر تعداد سهامداران برای این شرکت مشخص می‌شود.
  • شرکت با مسئولیت محدود: در این نوع شرکت، هر یک از سهامداران برای خسارت‌های احتمالی شرکت با مسئولیت مالی محدود قرار دارد و تنها باید با سرمایهٔ شرکت پاسخگوی خسارات مالی شرکت باشد.
  • شرکت تعاونی: این شرکت مختص بخش‌هایی از اقتصاد مانند کشاورزی، مسکن، خدمات اجتماعی، تولید و کشت و صنعت است که توسط اعضای آن تشکیل شده است.
  • شرکت تضامنی: در این شرکت، اعضا برای تأمین مالی شرکت با یکدیگر تعاون می‌کنند و با یکدیگر به انجام کار مشترک می‌پردازند. اما هیچ یک از اعضا به‌عنوان مدیر یا رئیس شرکت تعیین نمی‌شود.
  • شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، شرکت‌های هنری، شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت‌های بازرگانی و… از دیگر نوع شرکت‌هایی هستند که می‌توان برای تأسیس و درآمدزایی از آن‌ها استفاده کرد.

هر نوع شرکتی ممکن است مزایا و معایب خود را داشته باشد. لذا برای انتخاب بهترین نوع شرکت، به اهداف و نیازهای شرکتی خود توجه کنید. همچنین قبل از ثبت، بهتر است با متخصصان حقوقی و مالی مشورت کنید.

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام یک شرکت بورسی است که سرمایهٔ آن بخشی یا کل آن به‌صورت سهام در بازار بورس عرضه شده و به فروش عمومی می‌رسد. برای ثبت این نوع شرکت در ایران، نیاز به بررسی قوانین و مقررات مربوطه و همچنین مراجعه به سازمان ثبت دارید. بهتر است قبل از ثبت یک شرکت، از مشاوران حقوقی و مالی معتبر کشور و مراکزی مانند elisabt.ir استفاده کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص در ایران، ابتدا نیاز است که یک نام تجاری برای شرکت انتخاب کنید. سپس برای ثبت، به سازمان ثبت مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. مدارک لازم ثبت شرکت در مورد شرکت‌های سهامی خاص عبارتند از:

  • اساسنامه شرکت؛
  • فرم درخواست ثبت؛
  • کپی شناسنامه مدیرعامل یا نمایندهٔ شرکت؛
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت شرکت؛
  • گواهی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) شرکت.

بعد از جمع‌آوری مدارک، شما باید در سازمان ثبت به همراه مدارک مربوطه مراجعه کرده و فرایند ثبت رسمی شرکت را آغاز کنید. به‌عنوان یک شرکت سهامی خاص، شما باید تعیین سهام‌داران و مقادیر سهام هرکدام را نیز مشخص کنید. در نهایت پس از تأیید و ثبت، شما به‌عنوان یک شرکت سهامی خاص در ایران فعالیت خود را شروع می‌کنید.

الی ثبت

منظور از شرکت مسئولیت محدود چیست؟

شرکت مسئولیت محدود یکی از انوع معمول شرکت‌های تجاری است که در آن مسئولیت صاحبان محدود به میزان سرمایهٔ شرکت بستگی دارد. به عبارت دیگر، در شرکت مسئولیت محدود، سرمایه‌گذاران به‌عنوان سهامداران، تنها میزان سرمایه‌شان در شرکت را از دست می‌دهند و مسئولیت‌های شرکت نسبت‌به بستانکاران و دیگر افراد، محدود به این میزان سرمایه خواهد بود. با این حال، اگر دلایلی شامل تخلف، خلاف قوانین و مقررات یا نقض اصول حسن اداره شرکت و… باعث ضرری برای بستانکاران شود، می‌توانند با در دست داشتن اثبات‌های مدارکی، از طریق دادگاه علیه شرکت مطالبهٔ خود را اعمال کنند.

شرکت مسئولیت محدود در ایران، تحت نظر قانون تجارت ایران در سال 1348 تشکیل شده است و قانوناً برای شرکت شدن در این نوع شرکت، نیاز به حداقل دو نفر سهامدار و درجه یک دارید، همچنین نیاز به اساسنامه و مجوز تشکیل از وزارت کار و امور اجتماعی را دارد.

ثبت شرکت مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود (شرکت با مسئولیت محدود) در ایران، شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب نام شرکت: ابتدا باید یک نام برای شرکت خود انتخاب کنید که برای این مورد بهتر است از نام‌های غیر تکراری و جالب استفاده کنید.
  2. تهیهٔ اسناد مورد نیاز: در این مرحله باید اسنادی ازجمله برنامهٔ کاری و اساسنامهٔ شرکت خود را تهیه کنید.
  3. پرداخت هزینهٔ شرکت: برای ثبت یک شرکت، باید هزینه‌ای را به‌صورت مساوی برای تمام سهامداران پرداخت کنید. این هزینه به‌عنوان حق روشنایی نامیده می‌شود.
  4. ارائه اسناد و درخواست شرکت: به مراکز ثبت بروید و تمامی اسناد را به همراه درخواست شرکت تحویل دهید.
  5. صدور مجوز تشکیل: در صورت تأیید اسناد و تکمیل اطلاعات موردنیاز، مجوز تشکیل به شما صادر می‌شود.
  6. انجام مراحل بانکی: برای ثبت رسمی شرکت، باید از طریق بانک عملیات مربوطه انجام دهید.
  7. ثبت‌نام شرکت: ثبت‌نام شرکت شما در مراکز اداری مربوطه صورت می‌گیرد و پس از آن، می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید.

شایان ذکر است که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در ایران، پیشنهاد می‌شود از مشاوران متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

الی ثبت

شرکت تعاونی و ثبت آن

شرکت تعاونی یک نوع سازمان اقتصادی است که به‌منظور پشتیبانی از رفاه اجتماعی اعضای خود و نهادهای دیگر، برای ارائه خدمات و توسعه کسب‌وکارها تشکیل می‌شود. در یک شرکت تعاونی افراد و گروه‌های کوچکی با همدیگر، با هدف حل مشکلات و ایجاد فرصت‌های اقتصادی در حوزه‌های گوناگون، به‌صورت همکاری و تعاون دور هم جمع می‌شوند.

اعضای یک شرکت تعاونی علاوه‌بر کسب درآمد، مسئولیت‌های اجتماعی نیز دارند و برای دستیابی به اهداف تعاونی باید به همکاری و مشارکت همدیگر روی بیاورند. مزیت بزرگ این نوع شرکت‌ها، این است که بخش عمده از سود ایجادشده به سهامداران و همچنین اعضای تعاونی تعلق می‌گیرد. مراحل ثبت یک شرکت تعاونی هم مانند دیگر شرکت‌ها بوده و به قرار زیر است:

  • انتخاب نام شرکت؛
  • تهیهٔ اسناد موردنیاز؛
  • پرداخت هزینه‌ها؛
  • نحویل اسناد به مراکز ثبت؛
  • صدور مجوز؛
  • مرحلهٔ ثبت رسمی شرکت.

شرکت تضامنی چیست و چگونه ثبت می‌شود؟

شرکت تضامنی نوعی از شرکت تعاونی است که به‌منظور تکمیل کردن نیازهای اعضای آن، تشکیل شده‌است. این شرکت‌ها می‌توانند درزمینه‌های مختلفی مانند تأمین مسکن، خرید و فروش محصولات کشاورزی و … فعالیت کنند.

برای ثبت یک شرکت تضامنی، باید ابتدا اعضای آن را تعیین کرده و هیأت مدیره را انتخاب کنید. پس از آن، باید دستورالعمل‌ها و شرایط تشکیل شرکت تضامنی را تهیه کرده و به‌صورت نوشتاری تأییدی از آن‌ها بگیرید. سپس باید اسناد و مدارک لازم ثبت شرکت را جمع‌آوری کنید؛ این اسناد شامل موارد زیر می‌شود:

  • اساسنامه؛
  • گواهی اعتبار پروانه‌ها و مجوزهای مورد نیاز؛
  • فرم شماره 6 اظهارنامهٔ مالیاتی؛
  • رأی هیأت مدیره در مورد ثبت رسمی شرکت تضامنی؛
  • دفترچه تعهدات؛
  • لایحه تأسیس؛
  • اسناد شناسایی اعضا مانند کارت ملی و شناسنامه؛
  • در صورت نیاز، توافق‌نامه برای استفاده از محلی توسط شرکت.

سپس با تمامی این مدارک به سازمان ثبت و مالکیت صنعتی مراجعه کرده و مراحل ثبت رسمی شرکت تضامنی را طی کنید.

هزینهٔ ثبت یک شرکت چقدر است؟

هزینه شرکت در ایران به عوامل مختلفی مانند نوع شرکت، مکان ثبت، سرمایه شرکت و… بستگی دارد، اما در کل هزینه‌های ثبت یک شرکت شامل دو بخش هزینه‌های رسمی و غیر رسمی می‌شود. هزینه‌های رسمی شامل هزینه‌های ثبت و پروانه‌های لازم برای شروع فعالیت شرکت و هزینه برای اخذ مجوزهای لازم مانند مجوز کار و پروانه بهره‌برداری است. هزینه‌های غیر رسمی هم شامل هزینه‌های مربوط به اجاره محل، حقوق و دستمزد افرادی است که در فرایند ثبت رسمی شرکت مشارکت دارند. هزینه‌های حقوقی و حق الوکاله و … هم جزو این هزینه‌ها هستند.

به‌طورکلی می‌توان گفت که هزینهٔ شرکت در ایران متفاوت است و براساس نوع شرکت، میزان سرمایه و موقعیت جغرافیایی شرکت، نعیین می‌شود. توصیه می‌شود قبل از شروع فرایند ثبت شرکت، با مشاوران حقوقی و حسابداری مربوطه درمورد هزینه‌های لازم برای شروع فعالیت شرکت خود صحبت کنید و سپس در این راستا تصمیم‌گیری کنید.

جمع‌بندی

در این متن شرایط ثبت شرکت به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفت. مزایای ثبت و مراحل آن به‌صورت تفضیلی شرح داده شد و انواع شرکت‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. برای بهره‌مند از مزایای ثبت یک شرکت، کافی است با یک مشاور متخصص در ارتباط باشید و سپس با ثبت رسمی شرکت خود، از اعتبار و امتیازات موجود برای شرکت‌ها استفاده کنید. برای دریافت هر نوع مشاوره و آگاهی از قوانین کامل ثبت یک شرکت، می‌توانید به سایت الی ثبت مراجعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*