خرید گوشی تاشو

9 دلیل برای این که هنوز برای خرید یک گوشی تاشو زود است!

آیا گوشی های تاشو به سطحی از بلوغ رسیده‌اند که به خرید آن‌ها فکر کنیم؟ اگر گمان می‌کنید اکنون زمان خرید این دسته گوشی‌هاست، حتما این متن را تا انتها مطالعه فرمایید!

همین چند سال پیش، گوشی های تاشو محصولاتی بلندپروازانه به نظر می‌رسیدند که صرفا هر از گاهی در برخی رویدادها نظیر CES نمایش داده می‌شدند و اصلا قرار نبود به‌طور عمده روانه بازار شوند.

با این حال، امروز هر کمپانی گوشی‌ساز در صدد عرضه یک گوشی تاشو به بازار است و کاربران نیز به‌خوبی از این دسته گوشی‌ها استقبال کرده‌اند.

علاوه بر سامسونگ که با محصولات سری گلکسی زد (Galaxy Z) خود سلطان بلامنازع بازار تاشوها به شمار می‌رود، کمپانی‌های دیگری نظیر شیائومی، موتورولا و و هواوی نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که گوشی های تاشوی اندرویدی خود را روانه بازار کرده‌اند.

با این وجود، سوال مهم پیرامون گوشی های تاشو آن است که اگر هیجان ایجاد شده حول این محصولات را کنار بگذاریم، آیا این دسته محصولات، می‌توانند برای کاربران معمولی مناسب باشند؟

با وجود این که گوشی های تاشو اساسا محصولاتی فوق‌العاده پیشرفته به شمار می‌روند، اما بسیاری افراد هنوز نمی‌توانند آن‌ها را برای استفاده روزمره توصیه کنند!

گوشی Google Pixel Fold

البته مطمئنا به‌زودی گوشی‌های تاشو به محصولاتی شگفت‌انگیز و باکیفیت تبدیل خواهند شد که برای کاربران معمولی هم کاملا کاربردی خواهند بود. با این وجود مشکلاتی نظیر قیمت بسیار بالا، استحکام نه چندان زیاد، مشخصات فنی میانرده، بهینه نبودن نرم افزاری و نبود رقابت واقعی در حال حاضر بسیاری افراد را نسبت به خرید گوشی های تاشو دل‌سرد کرده است.

در گجت نیوز بخوانید:

گوگل پیکسل فولد در برابر سامسونگ گلکسی زد فولد ۴؛ رقابت تنگاتنگ پرچمداران تاشو

در ادامه این متن سعی داریم دلایلی را بررسی کنیم که به واسطه آن‌ها باید فعلا قید خرید گوشی های تاشو را زد. اگر قصد دارید در آینده نزدیک یک گلکسی زد فلیپ 4 یا گلکسی زد فولد 4 خریداری کنید، بد نیست تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

چرا هنوز برای خرید یک گوشی تاشو زود است؟

صفحه نمایش این گوشی ها به‌سادگی آسیب می‌بیند

آسیب صفحه نمایش

برای ساخت یک صفحه نمایش تاشو، کمپانی‌های گوشی‌ساز باید از موادی انعطاف‌پذیر مثل پلاستیک یا ورق‌های شیشه‌ای بسیار نازک استفاده کنند.

در هر دو صورت، این لایه‌ها بسیار شکننده‌تر از شیشه‌های معمولی به کار رفته در گوشی‌های غیرتاشو هستند!

به همین جهت سامسونگ بر روی صفحه نمایش تاشوی محصولات خانواده گلکسی زد خود لایه‌ای از پلاستیک را نیز تعبیه می‌کند تا مقاومت بیشتری به آن ببخشد.

در عین حال حتی با وجود این مساله نیز تا به امروز گزارش‌های فراوانی در خصوص آسیب دیدن این پانل‌ها؛ خصوصا از قسمت وسط که محل تا شدن آن‌هاست، منتشر شده است.

البته وضعیت گوشی‌های تاشوی کنونی در مقایسه با نسل اول این محصولات بسیار بهتر شده؛ اما همچنان نمی‌توان با اطمینان صفحه نمایش این محصولات را مقاوم توصیف کرد.

این مساله چالش بزرگی برای گوشی‌سازان به شمار می‌رود؛ به‌طوری که در هر نسل از این محصولات شاهد مانورهای تبلیغاتی فراوانی بر روی مقاوم‌تر شدن آن‌ها در مقایسه با قبل هستیم.

با این وجود هنوز هیچ مقایسه‌ای بین استحکام صفحه نمایش گوشی‌های تاشو با نمونه‌های غیرتاشو انجام نشده که عیار صفحه نمایش این محصولات سنجیده شود.

بنابراین اگر قصد دارید هزینه سنگین خرید گوشی های تاشو را بپردازید، شاید بد نباشد یکی دو نسل دیگر منتظر بمانید تا محصولی با صفحه نمایش واقعا مقاوم را خریداری کنید!

این محصولات در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم نیستند

نفوذ گرد و غبار

استفاده روزمره از گوشی‌های موبایل در شرایط مختلف جوی باعث می‌شود مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار یکی از کلیدی‌ترین نکات طراحی این دستگاه‌ها باشد.

با این وجود، در حالی که گوشی های تاشو اخیر سامسونگ و گوگل تا حدی در برابر نفوذ رطوبت مقاومند؛ اما هیچ‌گونه مقاومتی در برابر نفوذ گرد و غبار ندارند!

در حال حاضر گوشی های میانرده‌ای مثل گلکسی ای 54 یا پیکسل 7a نیز موفق به کسب استاندارد IP67 شده و مقاومت قابل قبولی در برابر گرد و غبار و رطوبت دارند. با این وجود، هیچ یک از دو کمپانی سامسونگ و گوگل تا به امروز نتوانسته‌‌اند محصولات تاشوی خود را در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم‌سازی کنند و صرفا موفق به کسب استاندارد IPX8 شده‌اند.

البته اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، گوشی موتو ریزر 40 اولترا که به‌تازگی معرفی شده، استاندارد IP52 را کسب کرده که تا حدی در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رفته رفته گوشی های تاشو می‌توانند در زمینه مقاوم‌سازی در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت عملکرد بهتری داشته باشند. با این وجود، به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به نقطه قابل قبول چند سالی فاصله باقی مانده است.

شما صرفا یک تست‌کننده گوشی های تاشو خواهید بود!

خرید گوشی تاشو

علیرغم فراگیرتر شدن گوشی‌های تاشو در سال‌های اخیر، این محصولات همچنان در فاز تست قرار دارند! بنابراین هر مشکلی که شما با آن مواجه شوید، در نقش یک نشانه برای کمپانی‌های سازنده عمل خواهد کرد تا در نسل‌های بعدی، محصولات بهتری بسازند!

بر همین اساس بهتر است تا زمانی که بازار محصولات تاشو به ثبات نسبی نرسیده و جنبه‌های مختلف آن مورد سنجش قرار نگرفته، از خرید یک گوشی تاشو بپرهیزید.

در این زمینه شاید تنها مساله‌ای که بتواند گوشی‌سازان اندرویدی را به سمت تولید محصولاتی واقعا باکیفیت سوق دهد، ورود اپل به این بازار است؛ چرا که رویکرد کلی این کمپانی بر ارائه بهترین تجربه کاربری برای عامه مردم استوار است.

تجربه ثابت کرده که اپل به‌سادگی وارد بازارهای جدید نمی‌شود. در عوض کوپرتینویی‌ها این کار را زمانی انجام می‌دهند که مطمئن باشند تکنولوژی در آن زمینه به‌حدی پیشرفت کرده که بتوان محصولی باکیفیت و قابل استفاده برای عموم مردم را تولید کرد.

بنابراین اگر اپل هنوز به بازار گوشی‌های تاشو وارد نشده، به این دلیل است که احساس می‌کند با تکنولوژی کنونی امکان ارائه تجربه‌ای کاربرپسند برای همه وجود ندارد.

از طرف دیگر، گوشی‌سازهای اندرویدی همچنان به تولید محصولات تاشوی جدید در دو فرمت Flip و Fold ادامه می‌دهند و ظاهرا قصد پیشرفت چندانی در این خصوص را ندارند.

بنابراین تا زمانی که تحولی جدی در این خصوص رخ ندهد، دلیل ندارد که ما صرفا تست‌کننده‌هایی برای محصولات جدید گوشی‌سازان باشیم!

گوشی های تاشو معمولا عمر باتری ضعیف‌تری دارند

عمر باتری پیکسل فولد گوگل

شاید انتظار داشته باشید یک گوشی تاشو مثل گلکسی زد فولد که صفحه نمایشی به اندازه یک تبلت دارد، از یک باتری بزرگ و با ظرفیت بالا بهره ببرد!

با این وجود در واقعیت، ظرفیت باتری گوشی‌های تاشو معمولا کمتر از گوشی‌های معمولی است!

برای مقایسه، به محصولات پریمیوم سامسونگ و گوگل رجوع می‌کنیم. کره‌ای ها در گلکسی S23 اولترا خود از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده‌اند؛ در حالی که ظرفیت باتری گلکسی زد فولد 4 تنها 4400 میلی آمپر ساعت است.

از سوی دیگر، گوگل پیکسل 7 پرو نیز به‌طور مشابه یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دارد و باتری پیکسل فولد 4832 میلی آمپر ساعتی است.

البته ظرفیت باتری تنها فاکتور تاثیرگذار در شارژدهی روزمره گوشی‌های هوشمند نیست و مسائل دیگری چون بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و سخت افزاری نیز در این مساله دخیل هستند.

با این حال، همانند مورد قبل، یک باتری بزرگ‌تر در هر شرایطی می‌تواند برای کاربران خوشایند باشد!

باید توجه کرد که در این خصوص نیز شاهد پیشرفت‌های بسیاری هستیم و گوشی‌های تاشو در هر نسل عمر باتری بهتری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کنند. با این حال مثل بسیاری موارد دیگر، هنوز خیلی زود است که عمر باتری گوشی‌های تاشو را ایده‌آل توصیف کنیم!

دوربین گوشی های تاشو معمولا ضعیف است

دوربین گوشی هواوی

قیمت سرسام‌آور گوشی های تاشو باعث می‌شود انتظار داشته باشیم از قدرتمندترین اجزای سخت افزاری در این محصولات استفاده شده باشد. با این حال، هیچ‌یک از گوشی‌های تاشو عرضه شده به بازار، از دوربین چندان قدرتمندی بهره‌مند نبوده‌اند و کیفیت تصویربرداری در آن‌ها به مراتب پایین‌تر از گوشی‌های عادی است.

به عنوان مثال، گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 اولترا از یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی بهره می‌برد؛ در حالی که در گلکسی زد فولد 4 شاهد استفاده از یک دوربین عریض 50 مگاپیکسلی هستیم و پیکسل فولد نیز صرفا یک حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی دارد!

در این شرایط، دوربین گوشی‌های تاشوی سامسونگ و گوگل را می‌توان در بهترین حالت، «قابل قبول» توصیف کرد. با این حال، با در نظر گرفتن قیمت گزاف این محصولات، انتظار می‌رود عملکرد سیستم دوربین آن‌ها هم‌تراز با پرچمداران بازار باشد.

به همین جهت اگر هم به گوشی‌های تاشو علاقمندید و هم قصد دارید با گوشی خود به عکسبرداری و فیلمبرداری بپردازید، بهتر است کمی در خرید این گوشی‌ها در نسل کنونی تامل کنید!

البته بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و ثبت تصاویر باکیفیت با دوربین‌های متوسط همیشه گزینه‌ای منطقی برای گوشی‌سازان به شمار می‌رود. با این حال، هیچ‌چیز جای یک حسگر دوربین قدرتمند در گوشی‌ها را نخواهد گرفت!

گوشی های تاشو معمولا از قدرتمندترین پردازنده‌های بازار استفاده نمی‌کنند

خرید گوشی تاشو

ظاهرا اغماض کاربران گوشی‌های تاشو از مشخصات سخت افزاری تمامی ندارد؛ چرا که علاوه بر دوربین و باتری، پردازنده این محصولات نیز معمولا قدرتمندترین نمونه بازار نیست.

کمپانی‌های گوشی‌ساز محصولات پریمیوم تاشوی خود را معمولا در نیمه سال معرفی می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود که تراشه‌ای که در آن‌ها استفاده می‌شود، کمی قدیمی باشد.

به عنوان مثال، گوشی‌های گلکسی زد فولد 4 و زد فلیپ 4 سامسونگ که تابستان سال گذشته به بازار عرضه شدند، از تراشه‌های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بهره می‌بردند. این در حالی‌ست که گلکسی اس 23 اولترا که شش ماه بعد روانه بازار شد، از چیپست‌های پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره می‌برد.

البته هر دو تراشه مورد بحث بسیار قدرتمند هستند و عملکرد آن‌ها در کاربری روزمره به هیچ وجه قابل تشخیص نیست. با این حال زمانی که شما برای خرید یک گوشی 2000 دلار پرداخت می‌کنید، انتظار دارید بهترین اجزای سخت افزاری در آن حضور داشته باشند.

در عین حال اگر قصد خرید یک گوشی تاشو را داشته باشید، چیزی که نصیبتان می‌شود، یک دوربین خوب، یک باتری متوسط رو به بالا و تراشه‌ای متعلق به یک نسل قبل است!

گوشی های تاشو به‌سختی تعمیر می‌شوند

خرید گوشی تاشو

با وجود این که گوشی های تاشو امروزه بسیار پرطرفدارتر از سال‌های قبل بوده و بسیاری افراد نسبت به خرید آن‌ها تمایل دارند، اما تعمیرپذیری آن‌ها همچنان مساله‌ای بسیار مهم است که سر راه خریداران قرار دارد!

پیچیدگی فراوان این دسته گوشی‌ها باعث می‌شود که تعمیر آن‌ها به سادگی گوشی‌های معمولی امکان‌پذیر نباشد و نیاز به تعمیرکارانی متخصص و آموزش‌دیده داشته باشد.

در این زمینه البته سامسونگ در اکثر نقاط دنیا (به جز کشور ما) طرح‌های تعمیر گسترده‌ای را راه‌اندازی کرده و تا حدی خیال خریداران را از این مساله راحت کرده است. با این وجود اگر در طرح‌هایی مثل Care+ شرکت نکنید، باید هزینه‌ای بسیار زیاد را برای تعمیر گوشی تاشوی خود پرداخت نمایید!

این مساله همچنین برای گوشی‌های تاشو از برندهای غیر از سامسونگ نیز برقرار است؛ چرا که بر اساس برخی گزارش‌ها برای تعویض صفحه نمایش گوشی هواوی میت ایکس هزینه‌ای بالغ بر هزار دلار، یعنی نصف قیمت خود گوشی، از کاربران اخذ می‌شود!

البته این وضعیت نیز مثل بقیه موارد در حال بهبود است. با این وجود، شاید لازم باشد برای خرید یک گوشی تاشو همچنان منتظر بمانیم!

گوشی های تاشو از نظر نرم افزاری چندان بهینه نیستند

سیستم عامل اندروید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری افراد را به خرید گوشی های تاشو ترغیب می‌کند، توانایی‌های مالتی تسکینگ آن‌هاست.

کاربران این گوشی‌ها باید قادر باشند اطلاعاتی که از طریق ایمیل دریافت کرده‌اند را بدون نیاز به اینکه از اپلیکیشن Gmail به Excel سوییچ کنند، وارد جدول‌های اکسل کرده یا به‌طور همزمان مرورگر کروم و یوتیوب را باز کنند.

با این حال باید اعتراف کرد که اندروید به‌طور کلی عملکرد خوبی روی دستگاه‌های با صفحه نمایش بزرگ ندارد و عملکردی پر فراز و نشیب را ارائه می‌دهد.

این مساله در گوشی های تاشو که به‌طور دائمی بین گوشی و تبلت تغییر وضعیت می‌دهند، دو چندان می‌شود!

گوگل البته مدتی پیش با ارائه اندروید 12L سعی کرد بهینه‌سازی‌های مناسبی را در اختیار کاربران تبلت‌ها قرار دهد و حتی در اندروید 14 نیز این وضعیت را ادامه داد. با این حال، مساله عدم تطابق و بهینه نبودن رابط کاربری گوشی های تاشو همچنان پابرجاست!

بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی قابلیت اجرا بر روی صفحه نمایش‌های بزرگ را نداشته و کرش یا هنگ می‌کنند. همچنین برخی دیگر نیز با اندازه‌ای نصفه و نیمه اجرا شده و از قابلیت‌های مالتی تسکینگ این سیستم عامل هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند.

البته سامسونگ قابلیت‌های مالتی تسکینگ جذابی را در گوشی‌های تاشوی خود تعبیه کرده و عرضه گوشی پیکسل فولد گوگل هم می‌تواند نویدبخش گام‌های رو به جلویی برای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشوی اندرویدی باشد.

با این وجود احتمالا اثر این تغییرات، یکی دو نسل بعد پدیدار شود. به همین جهت امسال، زمان مناسبی برای خرید یک گوشی تاشو نیست.

قیمت گوشی های تاشو بسیار بالاست

گوشی گرانقیمت

با وجود تمام آنچه در این متن گفته شد، قیمت یک گوشی تاشو با توجه به کمبودها و نواقصی که دارد، بیش از حد بالا به نظر می‌رسد.

در حال حاضر گوشی‌های تاشوی پریمیوم عموما قیمتی بالاتر از دو هزار دلار دارند و در عوض پردازنده‌ای متعلق به حداقل یک نسل قبل و باتری و دوربین ضعیف‌تری را در مقایسه با محصولات پرچمدار غیرتاشو در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به همین دلیل، اگر چندان شیفته تکنولوژی نیستید و به دنبال خرید یک گوشی قدرتمند و باکیفیت که ارزش هزینه پرداختی را داشته باشد می‌گردید، احتمالا باید دور محصولات تاشو را خط بکشید.

البته بسیاری افراد معتقدند به دلیل تکنولوژی‌های پیچیده به کار رفته در طراحی گوشی‌های تاشو و هزینه و زمان زیادی که صرف تحقیق و توسعه این محصولات شده، قیمت بالای این محصولات منطقی است. با این وجود باید توجه کرد که شما به عنوان مشتری وظیفه تامین هزینه بخش تحقیق و توسعه سامسونگ، گوگل و دیگر گوشی‌سازها را بر عهده ندارید و محصولی را انتخاب می‌کنید که صرفه اقتصادی بهتری داشته باشد.

البته مسلما در سال‌های آینده همانند تمامی گجت‌ها و محصولات تکنولوژیک شاهد کاهش قیمت گوشی‌های تاشو خواهیم بود. با این وجود، صنعت گوشی‌های تاشو هنوز به آن مرحله نرسیده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*