امنیت گوشی

چگونه گوشی خود را از شر هکرها در امان نگه داریم؟

امنیت گوشی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که استفاده‌کنندگان گوشی‌های هوشمند باید به آن توجه خاصی داشته باشند. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم چطور گوشی خود را از شر هکرها در امان نگه دارید.

در دوره و زمانه‌ای که گوشی‌های هوشمند تبدیل به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است، اطمینان خاطر از امنیت این دستگاه‌ها فوق‌العاده اهمیت زیادی دارد. گوشی‌های هوشمند دیگر تنها ابزاری برای برقراری ارتباط نیستند؛ این روزها آنها گنجینه‌ای از اطلاعات شخصی، داده‌های حساس و حتی خاطرات ارزشمند را در خود جای داده‌اند. از طرفی دیگر با رشد و پیشرفت روزافزون حملات سایبری، انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ گوشی خود از شر هکرها به امری بسیار مهم تبدیل شده است. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا یک سری از ایده‌های ضروری و نکات کاربردی که برای حفظ دستگاه و زندگی دیجیتالی شما مؤثر هستند را برایتان شرح دهیم. تا انتهای این مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

آشنایی با تهدیدهای سایبری

قبل از اینکه وارد بحث امنیت گوشی و حفظ آن در برابر هکرها شویم، ابتدا اینکه بدانید با چه تهدیدهایی رو به رو هستید و چه حملات سایبری وجود دارد که ممکن است با آنها برخورد داشته باشید از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر با انواع مختلف این تهدیدها آشنا شوید:

  • بدافزار یا جاسوس‌افزار – Malware and Spyware: به دسته‌ای از نرم‌افزارها گفته می‌شود که می‌توانند از طریق برنامه‌های گول‌زننده، پیوست‌های مخرب و وب‌سایت‌های بی‌اعتبار و بدنام هکرها را قادر به سرقت اطلاعات، نظارت بر فعالیت‌های شما و حتی کنترل تلفن همراه شما از راه دور سازند.
  • حملات فیشینگ – Phishing Attacks: هکرها اغلب برای قربانیان خود پیام یا ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کنند که در نگاه اول بسیار واقعی به نظر می‌رسند و به راحتی قربانیان را فریب می‌دهند تا با استفاده از آنها اطلاعات شخصی را دریافت کنند یا حتی با واردشدن به لینک‌های مخرب موجود در این پیام‌ها امنیت گوشی را به خطر می‌اندازند.
  • شبکه‌های وای فای ناامن – Unsecured Wi-Fi Networks: با وصل‌شدن به شبکه‌های وای فای عمومی ناامن، گوشی شما در معرض شنود احتمالی و حمله هکرها که در دنیای سایبری به اصطلاح حمله مرد میانی – Man-in-the-middle معروف است، قرار می‌گیرد.
  • نرم‌افزارهای قدیمی – Outdated Software: عدم به روزرسانی سیستم عامل و نرم‌افزارهای موجود در گوشی شما می‌تواند امنیت گوشی را به خطر انداخته و راه را برای سوءاستفاده هکرها هموار سازد.
  • دسترسی فیزیکی – Physical Access: گوشی‌های که گم شده‌اند یه به سرقت رفته‌اند، اگر به اندازه کافی دارای لایه‌های امنیتی و محافظت شده نباشند می‌توانند به هرکسی اجازه دسترسی به داده‌های حساس را بدهند.

نکات کاربردی در جهت بالابردن امنیت گوشی

حالا که با انواع تهدیدها و خطراتی که ممکن است امنیت گوشی شما را به خطر بیاندازند آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که با روش‌های مقابله با آنها نیز آشنا شوید. در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه امنیت گوشی خود را بالابرده و آنها از شر هکرها در امان نگه دارید. نگران نباشید، برای پیروی از این دستورالعمل‌ها نیاز به دانش فنی چندانی ندارید و تقریباً هر کسی قادر به انجام آنها است.

1. از رمزعبور قوی و بیومتریک استفاده کنید.

اولین و مهم‌ترین قدم در جهت حفظ امنیت گوشی در برابر هکرها، قفل کردن آن در زمانی است که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید. برای گوشی خود یک رمزعبور قوی تنظیم کنید و اگر برای اینکار از اعداد استفاده می‌کنید حتماً رمزعبور شش عدی انتخاب کنید. از تنظیمات بیومتریک استفاده کرده و از اثر انگشت، شبکیه چشم یا چهره خود برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید.

2. به طور منظم سیستم عامل و برنامه‌های خود را به روزرسانی کنید.

سیستم عامل و برنامه‌های گوشی خود را به طور منظیم به روزرسانی کنید تا از آسیپ‌پذیری‌های امنیتی جلوگیری شود. به روز نگه داشتن برنامه‌ها و سیستم عامل برای امنیت گوشی یک عامل ضروری محسوب می‌شود. سازندگان برنامه‌ها اغلب با انتشار نسخه جدید برنامه‌های خود، نقاط آسیب‌پذیری را که هکرها می‌توانستند از آنها سوءاستفاده کنند را برطرف می‌کنند؛ بنابراین بسیار مهم و حیاتی بوده که برنامه‌های خود را به روز نگه دارید. برای مثال رابط کاربری وان یو ای با پشتیبانی از سیستم امنیتی ناکس، می‌تواند در بروزرسانی‌ها اکثر باگ‌ها و مشکلات موجود را به صورت کامل شناسایی کرده و از بین ببرد.

3. هنگام دانلود برنامه‌ها احتیاط کافی داشته باشید.

کاملاً حواستان به چیزهایی که با گوشی خود دانلود می‌کنید باشد. فقط و فقط برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع معتبر و مطمئن مانند اپ استور اپل و گوگل پلی استور دانلود کنید و از دانلود برنامه‌ها از منابع نامعتبر به شدت خودداری کنید. همچنین قبل از دانلود و نصب برنامه‌ها سعی کنید بخش نقد و بررسی مربوط به آن برنامه را نیز مطالعه نمایید و از دسترسی‌هایی که برنامه به آن نیاز دارد مطلع شوید تا از قابل اعتماد بودن برنامه اطمینان خاطر کسب کنید.

4. آنتی ویروس و برنامه‌های امنیتی نصب کنید.

مقابله با بدافزارها و جاسوس‌افزارهایی که می‌توانند اطلاعات حساس شما سرقت کنند، برای حفظ امنیت گوشی از اقدامات ضروری محسوب می‌شود. از برنامه‌های امنیتی قابل اعتماد و معروف استفاده کنید و آنها را در گوشی خود داشته باشید تا بتوانند هر لحظه گوشی شما را در جهت پیداکردن بدافزارها اسکن کنند و در صورت گم شدن دستگاه به شما کمک کنند آن را بیابید. همچنین استفاده از برنامه امنیتی که بتواند دستگاه شما را همیشه به روز نگه دار اقدام بسیار پسندیده‌ای است.

5. حواستان به حملات فیشینگ باشد.

در ابتدای مطلب با کلیت حملات فیشینگ آشنا شدید، بنابراین حواستان به حملات فیشینگ باشد و پیام‌ها، ایمیل‌ها یا لینک‌های مشکوک، به ویژه آنهایی که از شما اطلاعات شخصی و مالی طلب می‌کنند، را نادیده بگیرید. همیشه قبل از اینکه در پیام‌هایی که برایتان ارسال می‌شود وارد لینکی شوید، از هؤیت شخص ارسال کننده لینک اطمینان خاطر کسب کنید؛ در واقع اگر دیدید از یک منبع ناشناخته برای شما لینک ارسال می‌شود حتماً آن را نادیده بگیرید. در برخی موارد پیش آمده که حتی یک کلیک ساده و وارد شدن به این لینک‌ها منجر به تهدید امنیت گوشی شده و اطلاعات شخصی به راحتی به سرقت برده می‌شود.

6. از ارتباطات رمزگذاری شده استفاده کنید.

هنگامی که در مرورگر خود وب‌گردی می‌کنید، حواستان باشد وارد وب‌سایت‌هایی شوید که از پروتکل امنیتی HTTPS استفاده می‌کنند؛ علی الخصوص هنگامی که می‌خواهید در یک سایت داده‌های مهم و حساس مانند رمز عبور یا اطلاعات کارت بانکی رد و بدل کنید. اگر متوجه شدید وب‌سایتی که در حال بازدید از آن هستید ایمن نیست، هیچ دسترسی به آن وب‌سایت ندهید. دسترسی دادن به این وب‌سایت‌ها ممکن اسن هکرها را قادر سازند تا اطلاعات شما را به سرقت ببرند.

7. از اتصال به شبکه‌های وای فای ناامن خودداری کنید.

تا حد امکان از اتصال به شبکه‌های وای فای عمومی و ناامن خودداری کنید، اما اگر مجبور به اتصال شدید حتماً از برنامه‌های شبکه خصوصی مجازی که به نام وی پی ان معروف هستند استفاده کنید تا داده‌های شما را رمزنگاری کرده و شما را از استراق سمع در امان نگه دارند. شبکه‌های عمومی وای فای به هیچ وجه ایمن نبوده و هکرها به راحتی می‌توانند از این طریق گوشی شما را کنترل کنند.

8. کنترل از راه دور گوشی خود را فعال کنید.

قابلیت‌هایی همچون دستگاه من را پیدا کن – Find My Phone یا این دسته از برنامه‌ها را در گوشی خود فعال کنید تا بتوانید در هنگام سرقت یا گم شدن گوشی، آن را از راه دور ردیابی، قفل و حتی پاکسازی کنید.

9. بلوتوث و NFC خود را ایمن‌سازی کنید.

بلوتوث و NFC گوشی خود را در هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید خاموش کنید تا از دسترسی غیرمجاز و انتقال داده‌ها جلوگیری شود. هنگامی که بلوتوث گوشی شما روشن باشد، هکرهای کاربلد و کامپیوتر بدست به راحتی می‌توانند گوشی شما دسترسی پیدا کنند.

10. از دسترسی‌های مورد نیاز برنامه‌ها مطلع شوید.

سعی کنید به طور منظم و هر از چندگاهی لیست دسترسی‌هایی که به برنامه‌های موجود در گوشی خود داده‌اید را بررسی کنید تا از هرگونه دسترسی‌های غیرضروری جلوگیری شود. به عنوان مثال برای برنامه‌ای که کارش ویرایش تصاویر و فیلم‌ها است، دسترسی داشتن به بخش تماس‌ها و  پیام‌های گوشی غیرمنطقی و غیرضروری محسوب می‌شود. همچنین همیشه سعی کنید تاریخچه، کش و کوکی‌های مرورگر خود را پاکسازی کنید؛ در این صورت اگر هم هکرها بتوانند به گوشی شما نفوذ پیدا کنند، اطلاعات بسیاری کمی برای سوءاستفاده در اختیار دارند.

11. از احراز هؤیت دو عاملی – 2FA استفاده کنید.

برای حساب‌های کاربری آنلاین خود، هر زمان که توانستید احراز هؤیت دو عاملی را فعال کنید تا یک لایه امنیتی اضافه به حساب خود وارد کرده باشید. اگر این گزینه فعال باشد، هکرها حتی با نفود به گوشی به راحتی قادر نخواهند بود وارد حساب‌های کاربری آنلاین شما شوند؛ زیرا برای وارد شدن به یک کد ورود نیاز خواهند داشت که به شماره تلفن یا آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود.

12. دانش خود را نسبت به امنیت گوشی بالا ببرید.

در مورد جدیدترین تهدیدات امنیتی و راه‌های مقابله با آن اطلاعات کافی کسب کنید. این یکی از بهترین اقدامات برای بالا بردن امنیت گوشی شما محسوب می‌شود. اگر شما از تهدیدها و خطرهایی که ممکن است گوشی شما با آن رو به رو شود آگاهی نداشته باشید، قطعاً قادر نخواهید بود برای مقابله با آن اقدام کنید.

امنیت گوشی

جمع‌بندی

در عصر دیجیتال امروزی، گوشی‌های هوشمند دیگر یک دستگاه برای برقراری ارتباط یا بازی کردن نیستند؛ آنها جعبه سیاه زندگی شخصی یک انسان هستند. این گوشی‌ها در بر گیرنده اطلاعاتی هستند که کاملاً شخصی بوده و به هیچ عنوان نباید به دست افراد غریبه برسد. برای محافظ از گوشی خود از شر هکرها و بالابردن امنیت آن باید یک سری اقدامات ضروری انجام دهید. استفاده کنندگان از گوشی‌های هوشمند باید محتاط بوده و همچنین از آخرین تهدیدات امنیتی و راه‌های مقابله با آن اطلاعات کافی داشته باشند.

اگر نکاتی را که در این مطلب برای شما شرح دادیم رعایت کنید، احتمال نفوذ هکرها به گوشی شما به شدت پایین می‌آید. شما هم می‌توانید اقداماتی که برای بالابردن امنیت گوشی مفید هستند و آنها را بلد هستید در بخش نظرات با دیگر مخاطبان وب سایت گجت نیوز به اشتراک بگذارید.