قابلیت iOS

11 قابلیت iOS که اندرویدی ها هنوز از آنها بی‌بهره‌اند

در ادامه تعدادی از برترین قابلیت های انحصاری سیستم عامل iOS را معرفی می‌کنیم که اندروید هنوز فاقد آن‌هاست و بعید است به‌این زودی شاهد حضورشان روی این سیستم عامل باشیم!

با وجود این که اندروید اساسا سیستم عامل پرامکاناتی بوده و دست کاربرانش را در استفاده از قابلیت‌های جدید کاملا باز می‌گذارد، اما برخی ویژگی‌های کلیدی و مهم آی او اس هنوز هم در اندروید قابل دسترسی نیستند!

قابلیت هایی که کاربران iOS به داشتنشان می‌نازند

بنابراین در صورتی که قصد دارید از آیفون به اندروید مهاجرت کنید یا بین خرید آیفون و یک گوشی اندرویدی مردد مانده‌اید باید به این مساله توجه داشته باشید. در ادامه این متن سعی داریم به معرفی تعدادی از این قابلیت های انحصاری iOS که اندروید فاقد آن‌هاست بپردازیم و هریک را به‌طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

آی مسیج (iMessage)

آی مسیج

آی میسج یکی از اصلی ترین قابلیت های iOS است که کاربران آیفون را در مهاجرت به اندروید مردد می‌کند! در صورتی که دوستان شما اکثرا آیفون دارند، استفاده از گوشی اندرویدی به معنای بیرون افتادن از گروه‌های iMessage دوستان خواهد بود.

ممکن است اندرویدی‌ها اخیرا توانسته باشند به‌واسطه نسخه تحت وب فیس تایم، به صورت محدود به این سرویس دسترسی پیدا کنند، اما بعید به نظر می‌رسد که iMessage هرگز به‌صورت رسمی روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده شود! دلیل این اتفاق کاملا واضح است: iMessage بسیاری کاربران را به‌طور اختصاصی به اکوسیستم اپل جذب می‌کند و انتشار آن برای اندروید به معنای از دست رفتن تعداد زیادی از کاربران iOS خواهد بود.

در همین راستا اپل همچنین دسترسی سرویس‌های شخص ثالث مثل Beeper Mini به سرورهای iMessage را نیز غیرفعال کرده است؛ به‌طوری که به گزارش 9to5Google، دسترسی این اپلیکیشن به سرورهای اپل برای 60 درصد از کاربران آن مسدود شده است.

ایر پلی (AirPlay)

قابلیت iOS

ایر پلی یکی از بزرگترین ویژگی‌های آیفون‌هاست که اندرویدی‌ها از آن بی‌بهره هستند. AirPlay پروتکلی اختصاصی است که توسط اپل توسعه داده شده است. بنابراین احتمالا هرگز نباید منتظر حضور آن در گوشی‌های اندرویدی باشید. البته با کمی جستجو در فروشگاه گوگل پلی می‌توان اپلیکیشن‌های شخص ثالث زیادی پیدا کرد که به استریم وایرلس محتوای صوتی و تصویر از گوشی اندرویدی می‌پردازند. با این وجود هیچ‌یک از این روش‌ها عملکردی هم‌تراز با AirPlay ارائه نمی‌کند.

البته گوگل پیش‌تر در سال 2020 موفق شد قابلیتی تحت نام Nearby Share که عملکردی شبیه به AirDrop داشت را به گوشی های اندرویدی بیاورد. به همین دلیل بسیاری کاربران اندروید امیدوارند اتفاقی مشابه هم برای AirPlay صورت گیرد!

فیس تایم (FaceTime)

فیس تایم

فیس تایم سرویس اختصاصی اپل برای برقراری تماس‌های ویدیویی است که به‌طور پیش‌فرض روی تمامی دستگاه‌های مجهز به iOS، iPadOS و macOS نصب است. سادگی و عملکرد خیره‌کننده این نرم افزار باعث شده که این سرویس نزد کاربران دستگاه‌های اپل بسیار محبوب باشد.

البته اپل اخیرا امکان شرکت در جلسات فیس تایم از طریق مرورگرهای وب را نیز فراهم کرده است. با این حال جلسات فیس تایم همچنان باید فقط توسط یکی از دستگاه‌های اپل آغاز شوند. به این ترتیب کاربران گوشی‌های اندرویدی تنها قادر خواهند بود از طریق مرورگر خود در جلسات فیس تایم در حال برگزاری حضور یابند!

در گجت نیوز بخوانید:

قابلیت های جدید و جذاب iOS 17 که اندرویدی ها حسرتشان را می‌خورند!

گوگل البته قابلیتی مشابه تحت نام Google Duo را در گوشی‌های اندرویدی تعبیه کرده است.‌ با این وجود محبوبیت آن اصلا در حد و اندازه‌های فیس تایم نیست و اندرویدی‌ها ترجیح می‌دهند از سرویس‌های شخص ثالث مثل اسکایپ برای برقراری تماس‌های ویدیویی خود استفاده کنند. بنابراین انتشار FaceTime روی اندروید می‌تواند مشکل بسیاری کاربران اندروید را حل کند و محبوبیت فیس تایم را حتی از این که هست هم بالاتر ببرد. این اتفاق البته بسیار بعید به نظر می‌رسد!

اعلام رسیدن به مقصد (Check In)

رسیدن به مقصد آی او اس

Check In یکی از ویژگی‌های مخفی اپلیکیشن Messages در iOS 17 است که می‌توان به کمک آن به مخاطبین iMessage خود در خصوص رسیدن به مقصد یا وضعیت کنونی خود اطلاع‌رسانی کرد. برای دسترسی به این قابلیت کافی‌ست که مکالمه خود با فرد مورد نظر را باز کرده و روی کلید + ضربه بزنید. در این بخش، می‌توانید از بین اطلاع‌رسانی زمانی یا مکانی بنا به سلیقه خود یکی را انتخاب کنید. در صورتی که اطلاع‌رسانی مکانی را انتخاب کنید، به محض رسیدن به مقصد دستگاه خود به خود شما را آگاه خواهد کرد. همچنین در صورتی که اطلاع‌رسانی زمانی را برگزیده باشید، موقعیت شما سر ساعت تعیین شده به مخاطب ارسال می‌گردد. همچنین ظرف 15 دقیقه پاسخی از شما دریافت نشود، مخاطبین شما آخرین مکانی که در آن حضور داشته‌اید را مشاهده خواهند کرد.

تشخیص متن ویدیوها

تشخیص متن در ویدیوها

‌زمانی که اپل برای نخستین بار در iOS 15 از قابلیت تشخیص متون در تصاویر (Live Text) رونمایی کرد بسیاری افراد اعتقاد داشتند گوگل لنز سال‌هاست که از این قابلیت برخوردار بوده و اپل در این بازی خیلی عقب‌تر از گوگل است! با این وجود سال بعد اپل با گسترش این قابلیت به ویدیوها توانست ورق را به‌طور کامل به سمت خود برگردانده و عملکردی بی‌نقص را در شناسایی متون داخل ویدیوها ارائه دهد.

شما می‌توانید یک ویدیوی در حال پخش در سافاری یا گالری گوشی خود را در هر جایی از آن که مایلید متوقف کنید و محتوای متون آن را به حافظه گوشی‌تان کپی کنید. این قابلیت هنگامی که قصد نوت‌برداری از یک ویدیوی آموزشی یا جلسه آنلاین درسی دارید بسیار مفید است.‌ البته تنها کاربران آیفون XS، آیفون XR و مدل‌های بعد از آن قادر به استفاده از Live Text خواهند بود.

نیم دراپ (NameDrop)

قابلیت iOS

NameDrop یکی از جذابترین قابلیت های iOS 17 است که اپل در WWDC 2023 از آن رونمایی کرد. این قابلیت در حقیقت عملکردی شبیه به ایردراپ داشته و صرفا برای انتقال مشخصات تماس و اطلاعات مخاطبین از یک آیفون به آیفون دیگر به کار می‌رود.

برای دسترسی به صفحه NameDrop لازم است که لبه بالایی دو آیفون مورد نظر را به یکدیگر بچسبانید. به منظور حفظ امنیت، NameDrop تنها در صورتی کار خواهد کرد که هر دو گوشی آیفون آنلاک شده باشند. همچنین انتقال مشخصات مخاطبین نیز به‌طور خودکار انجام نشده و نیاز به تایید کاربر خواهد داشت. به این ترتیب کنترل کامل انتقال اطلاعات در اختیار کاربر قرار خواهد داشت.

بر خلاف بسیاری قابلیت‌های دیگر این لیست، گوشی‌های اندرویدی در گذشته قابلیتی مشابه را به کاربرانشان ارائه می‌دادند. این قابلیت Android Beam نام داشته و به‌تدریج کنار گذاشته شد!

چک کردن سلامت باتری

قابلیت iOS

در سال 2017 اپل اعتراف کرد که تعمدا سرعت آیفون‌های قدیمی‌تر خود را کاهش می‌دهد تا سرعت افت شارژدهی باتری را کاهش دهد. اندکی پس از این که اعتراضات متعدد روانه این کمپانی و سیاست ناجوانمردانه‌اش شدند، این کمپانی قابلیت جدیدی را به iOS افزود که امکان چک کردن سلامت باتری در هر لحظه را در اختیار کاربران قرار می‌داد.‌ به این ترتیب زمانی که میزان سلامت باتری به زیر 80 درصد می‌رسد، کاربران با دریافت یک اعلان نسبت به تعویض باتری آگاهی پیدا می‌کنند.

سیستم عامل اندروید به‌صورت پیش‌فرض قابلیت چک کردن وضعیت باتری را ندارد. با این حال برخی اپلیکیشن‌های شخص ثالث کم و بیش امکان انجام این کار را به کاربران می‌دهند.

برداشتن یک سوژه از پس‌زمینه تصویر از طریق Visual Lookup

حذف سوژه هوش مصنوعی آیفون

Visual Lookup نیز یکی دیگر از آن ویژگی‌هایی‌ست که در ظاهر شباهت زیادی به گوگل لنز دارد؛ چرا که در آن می‌توان سوژه‌های مختلفی نظیر چهره‌ها، منظره‌ها و اشیا را شناسایی کرد و اطلاعاتی را در خصوص هریک دریافت نمود. با این وجود اپل در iOS 16 قابلیتی مبتنی بر هوش مصنوعی را در ویژوال لوک آپ تعبیه کرد که به کاربر اجازه می‌دهد سوژه‌ای را از بکگراند جدا کرده و درون اپلیکیشن دیگری الصاق کند.

بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوژه مورد نظر خود در تصاویر را با انگشت خود فشرده و نگه دارید. پس از انجام این کار، تصویر در کلیپبورد گوشی شما ذخیره شده و می‌توانید آن را به سایر اپلیکیشن‌ها انتقال دهید. کاربران خلاق‌تر iOS کارهای جالب زیادی مثل ساخت استیکر یا حذف پس‌زمینه تصاویر را با استفاده از این قابلیت انجام داده‌اند.

گوگل لنز البته اصلا قادر به ارائه چنین توانایی‌هایی نیست. نزدیک‌ترین تجربه اندرویدی‌ها به این قابلیت، ابزار پاک کن جادویی (Magic Eraser) گوشی‌های پیکسل است که گوگل به همراه سری Pixel 6 معرفی نمود. البته پاک کن جادویی عملکردی دقیقا برعکس داشته و به‌جای کپی کردن سوژه، همان‌طور که از نامش پیداست، پس‌زمینه را حذف می‌کند!

مخفی کردن ایمیل با آی کلاود+

مخفی کردن ایمیل

اپل بارها نشان داده که در حفظ امنیت کاربران دستگاه‌های خود بسیار جدی و مصمم است. در سال‌های گذشته این کمپانی کوپرتینویی تغییرات متعددی را در iOS و اپ استور انجام داده تا امنیت آن را ارتقا دهد. در سال 2021 اپل سرویس آی کلاود پلاس را رونمایی کرد که قابلیت‌هایی جدید مثل یک وی پی ان اختصاصی به نام Private Relay و امکان مخفی کردن ایمیل را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

علیرغم این که گوگل به‌طور مشابه سرویس وی پی ان اختصاصی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، اما هیچ قابلیتی شبیه به مخفی کردن آدرس ایمیل در گوشی‌های اندرویدی قابل دسترسی نیست.

قابلیت Hide My Email هنگام پر کردن فرم‌ها، ایمیل‌هایی تقلبی را به ثبت رسانده و مانع از افشای اطلاعات شما می‌شود. همچنین ایمیل‌های ارسال شده به این آدرس‌های تقلبی نیز به‌طور خودکار به آدرس ایمیل اصلی شما فوروارد خواهند شد. به کمک این قابلیت می‌توانید هنگام ثبت نام در سایت‌های متعدد، ایمیل اصلی خود را مخفی نگه داشته و با استفاده از آدرس ایمیل‌های تقلبی در آن‌ها عضو شوید.

بخش Shared With Your در اپلیکیشن Messages

قابلیت iOS

اپل را باید تنها کمپانی دانست که واقعا هنر جداسازی محتوا را بلد است. این مساله به‌خوبی در اپلیکیشن پیام‌رسان پیش‌فرض آیفون، Messages، قابل مشاهده است. قابلیت Shared With You یکی از قابلیت‌های جدید و کاربردی iOS است که به‌خوبی قادر است با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض آیفون ادغام شده و محتوای به اشتراک گذاشته شده با کاربر را در بخش مخصوص به خودش نمایش می‌دهد.

به‌عنوان مثال فرض کنید دوست شما لینکی به یک صفحه اینترنت را با شما به اشتراک گذاشته است. در این صورت، دفعه بعدی که مرورگر سافاری را باز کنید، قسمتی تحت نام Shared with You در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد که این لینک را نمایش خواهد داد.

گوگل متاسفانه هنوز موفق به رسیدن به چنین دستاوردی نشده است. بنابراین اگر دنبال یک محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط دوستانتان هستید باید به‌صورت دستی به صفحه چت با او هدایت شوید تا محتوای اشتراک گذاری شده را مشاهده کنید.

فیلترهای فوکوس (Focus Filters)

فیلترهای فوکوس

مد فوکوس (Focus Mode) هم روی آیفون و هم اندروید قابل دسترسی است. با این وجود اپل با تعریف کردن فیلترهایی خاص این قابلیت را به سطحی جدید ارتقا داده است. با استفاده از فیلترهای فوکوس، می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اپل مثل Safari، Messages، Mail و Calender را هم به‌گونه‌ای تنظیم کنید که محتوای مدنظرتان را به نمایش درآورند.

به عنوان مثال، اگر فوکوس کار (Work Focus) را در آیفون خود فعال کرده باشید، سافاری تنها تب‌های مربوط به کار را به شما نمایش خواهد داد تا حداقل میزان حواس‌پرتی برای شما ایجاد شود.

گوگل البته قابلیت فوکوس مشابهی را در گوشی‌های اندرویدی تعبیه کرده که می‌تواند اپلیکیشن‌هایی که ایجاد حواس‌پرتی می‌کنند را شناسایی و محدود کند؛ اما اپلیکیشن‌های اندرویدی به هیچ وجه قادر به فیلتر کردن محتوای نامرتبط نیستند.

جمع بندی؛ نبرد iOS و اندروید همچنان برنده ندارد!

علیرغم تمامی قابلیت های انحصاری iOS که در این بحث مورد اشاره قرار گرفت، اندروید هنوز هم مزیت‌های درخور توجه خود نسبت به آیفون را دارد. به‌طور خاص، بسیاری افراد سیستم عامل آی او اس را به یک باغ بسیار شیک و خوش‌رنگ و لعاب توصیف می‌کنند که البته کاملا محصور و سرپوشیده بوده و تمام ورودی و خروجی آن تحت کنترل اپل قرار دارد. از طرف دیگر، اندروید سیستم عاملی بازتر بوده و آزادی عمل بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:

۵ تا از مهم‌ترین قابلیت های اندروید که اپل باید آن‌ها را به iOS بیاورد

به این ترتیب بر خلاف خواسته بسیاری از شما، نبرد iOS و اندروید همچنان برنده‌ای نداشته و هریک مزایا و معایب خاص خود را بر دیگری دارد! در این خصوص البته دستگاه انتخابی برای مقایسه نیز تاثیر بسزایی در عملکرد فنی خواهد داشت. بنابراین اگر قصد دارید عملکرد iOS در گوشی آیفون 15 را با اندروید مقایسه کنید، باید یکی از مدل‌های پریمیوم یا پرچمدار اندرویدی‌ها را انتخاب نمایید؛ در غیر این‌صورت احتمالا نخواهید توانست به دید درستی از عملکرد این دو سیستم عامل برسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*