سکه ثامن

سکه ثامن ورشکست شد؛ تکلیف خریداران و مالباختگان چه می‌شود؟

سکه ثامن به عنوان یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش آنلاین سکه و طلا در ایران، اعلام ورشکستگی کرده و خبرها حاکی از کلاهبرداری چندین میلیاردی مدیران این سایت است. اما ماجرا از چه قرار است و تکلیف مالباختگان چه می‌شود؟

در ماه‌های اخیر با توجه به وضعیت عجیب و غریب بازار، بسیاری از افراد به خرید سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود روی آوردند. اخیرا مرکز سکه و طلای ثامن در این زمینه تبلیغات زیادی کرد و بارها در رسانه‌ها و سایت‌های معتبر شاهد معرفی آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین، به‌روزترین و امن‌ترین مراکز خرید و فروش آنلاین سکه و طلا در ایران بودیم، اما اکنون گفته می‌شود سکه ثامن که بیش از سه سال از فعالیت آن می‌گذرد، ورشکست شده و دستور پلمب دفتر آن نیز صادر شده است.

روز سه شنبه، 27 شهریور 1397، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد دستور پلمب این مرکز صادر شده است. به گفته آیت محمد ولی، از دو ماه پیش طی اخطارهایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر در مورد قطع فعالیت این شرکت تذکرهایی داده شد. عملکرد و شیوه فعالیت این شرکت مطابق قوانین و چارچوب‌های اتحادیه طلا و جواهر نبود و به همین دلیل برای پلمب این واحد اقدام شده است.

سکه ثامن

رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود سکه ثامن از ابتدا هیچگونه مجوزی برای فعالیت نداشته و در حال حاضر نیز اجازه‌ای برای فعالیت ندارد. شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین با عنوان سکه ثامن در زمینه مرکز معاملات سکه و طلای آب شده از مدتی پیش به صورت مجازی در حال فعالیت است، اما اخیرا با عدم پاسخگویی به کاربران، مشکلاتی را ایجاد کرده است. رئیس پلیس فتا تهران می‌گوید پرونده سایت سکه و طلای ثامن (sekehsamen) در حال بررسی بوده و شاکیان این شرکت برای تعیین و تکلیف باید به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که تا همین چند وقت پیش در رپورتاژ آگهی‌های سکه ثامن نوشته شده بود این مرکز فعالیت خود را با مجوزهای معتبر و رسمی از جمله پروانه کسب، پروانه کسب الکترونیکی، نماد اعتماد الکترونیکی و نماد ثبت در رسانه‌های دیجیتال آغاز کرده و دارای گواهی اس اس ال به منظور امنیت کاربران است. همچنین این مرکز، تندیس مدیریت عملکرد در سنجش جهانی در زمینه طلا و جواهر و سنگ‌های زینتی را به دست آورده است.

ساعاتی پس از این اظهارات، سکه ثامن با صدور اطلاعیه‌ای، رسما اعلام ورشکستگی کرد. در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع می‌رساند بنا به استفاده کاربران و تریدرها از ربات‌های غیر مجاز و همچنین کارمند ثامن که به نام شوهر خود معامله می‌کرد به مبلغ 500 میلیون تومان و آقای خرقانی، رئیس شعبه بانک ملی شعبه بازار شهر تربت به مبلغ 500 میلیون تومان و سودهای غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات‌ها و همچنین اتو رفرش استفاده شده است، به اطلاع می‌رساند ثامن ورشکستگی خود را اعلام می‌نماید و از امروز فقط کاربران می‌توانند پول خود بدون دریافت سودهای غیر متعارف را ثبت درخواست نمایند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز بزنند.

با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم که ادعای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد این که سکه ثامن از ابتدا هیچگونه مجوزی نداشته و غیر قانونی بوده، اصلا درست نیست. چرا که شماره مجوز این مرکز از اتحادیه طلا و جواهر در سایت سکه ثامن درج شده و همچنین گفته می‌شود این سایت دارای مجوز ای نماد نیز بوده که پس از بروز مشکلات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این نماد را از سایت حذف کرده است.

سکه ثامن

برخی مالباختگان می‌گویند، سکه ثامن میلیاردها تومان از حدود 3 هزار نفر کلاهبرداری کرده و اکنون مدیران آن فراری هستند. سایت سکه و طلای ثامن تا 24 شهریور نیز فعالیت می‌کرد، اما به یک باره فعالیت‌های آن به بهانه انتقال سرور و انجام خدمات پشتیبانی فنی متوقف شد و دیگر خبری از بازگشایی آن نشد. حتی گفته می‌شود دفتر کار سایت نیز تعطیل بوده و هیچ کس در آنجا نیست.

مقصر کلاهبرداری سایت سکه ثامن کیست؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرده که هیچ یک از سایت‌های خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر مجوزی از اتحادیه ندارند و از مردم می‌خواهیم قبل از سرمایه‌گذاری در چنین حوزه‌هایی از اتحادیه تخصصی آن استعلام‌های لازم را بگیرند تا با چنین ضرر و زیان هنگفتی مواجه نشوند. حتی اگر حرف آیت محمد ولی را قبول کنیم و باور داشته باشیم که هیچگونه مجوزی به این سایت داده نشده است، باز هم نمی‌توان مسئولان را در این کلاهبرداری اینترنتی که موجب ضرر و زیان هنگفت بسیاری از مردم شده، بی تقصیر دانست. سکه ثامن بیش از سه سال است که فعالیت می‌کند و بارها در رسانه‌ها و سایت‌های معتبر رپورتاژ آگهی داده است. اگر فعالیت این سایت غیر قانونی بوده، چرا تا به الان جلوی فعالیت آن گرفته نشد و چرا زودتر از این‌ها به مردم هشدار داده نشد؟ چرا مرکز اعتماد الکترونیکی سایت‌های اینترنتی که وابسته به وزارت صنعت است، با اعطای مجوز ای نماد به سایت سکه ثامن، زمینه‌ساز اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری در این سایت شد و حالا که کار از کار گذشته، مجوز ای نماد را از این سایت حذف کرده است و چرا مسئولان تازه الان یادشان افتاده که فعالیت سکه ثامن غیر قانونی است؟

سکه ثامن

در هر صورت، اکنون تعداد زیادی از مشتریان امکان برداشت موجودی حساب‌های خود را ندارند و درخواست واریز وجه هم بسته شده است. مسئولین شرکت، هیچ تلفنی را جواب نمی‌دهند و دفاتر شرکت ثامن هم تعطیل است. مشتریان و خریداران، بلاتکلیف و نگران از بین رفتن دارایی‌شان هستند.

از سوی دیگر، پلیس فتا به مالباختگان موسسه سکه ثامن هشدار داده است:

برخی افراد سودجو با اسفتاده از وضعیت پیش آمده در خصوص شرکت تجارت الکترونیکی سکه ثامن با تبلیغات گسترده در سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه های اجتماعی به قربانیان و مالباختگان اعلام کرده‌اند که با دریافت مبالغی به صورت نقدی بر اساس روابط و تعاملات با مدیریت شرکت مذکور توانایی استرداد مبالغ و وجوهات آنان را دارند. هدف این افراد سودجو صرفا کلاهبرداری ثانویه از مالباختگان بوده و با توجه به پیگیری‌های پلس فتا در خصوص شرکت مذکور و سرنخ‌های به دست آمده، صرفا مالباختگان از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا پیگیر امورات خود بوده و به هیچ عنوان اقدام به پرداخت وجه به افراد سودجو و کلاهبردار نکنند.

فرهاد زاهدی فر، مدیر سایت سکه و طلای ثامن نیز با دستور دادستانی کل کشور و پلیس فتا تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و تمامی حساب‌های بانکی وی مسدود و ممنوع‌الخروج شده است. طبق برخی آمارهای غیر رسمی و تایید نشده، شرکت سکه و طلای ثامن اقدام به کلاهبرداری 15 هزار میلیارد ریالی از مشتریان خود کرده است. یکی از مشتریان در این رابطه می‌گوید:

سکه ثامن با اعلام ورشکستگی عملا داره کلاهبرداری می‌کنه. این سایت اعلام کرده به هر قیمتی که خریدین مشکل خودتونه، الان باید به هر قیمت که من بگم بفروشین. میگه سکه‌ای که چهار پنج میلیون تومان خریدین الان باید 3 میلیون تومان الزاما به خودم بفروشین و دیگه خبری از تحویل سکه نیست. از طرفی اعلام کرده هر چقدر سود داشتید کم می‌کنم پولتونو پس میدم. ضمنا حساب‌های ایشون توسط وزارت اطلاعات و پلیس فتا با حکم دادستانی مسدود شده و مشخص نیست کی و چطور پول‌هارو میخوان پس بدن!

در پایان ابراز امیدواری می‌کنیم که مالباختگان موفق شوند سرمایه‌ی خود را باز پس بگیرند و دیگر شاهد چنین سهل‌انگاری‌ها و کلاهبرداری‌هایی نباشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ینی شماها فکر میکنید سر دسته این سایت و مدیرش از جنس منو شماس فکر میکنید به هر کسی همینجوری اجازه استارت آپ این چنینی داده میشه یک درصد شک نکنید طرف کم کم یک سوم این مال رو شیتل داده به اینو اون پس دنبال برگشت سرمایتون نباشید شک نکنید باید با پولتون خداحافظی کنید.. 😐

  2. وقتی نذارت درست نباشه همین میشه اگه من رئیس قوه قضاییه بودم میگرفتم دو تا دست دو تا پا چشم گوش زبانشون رو قطع میکردم ولی زنده میزاشتمشدن تا بشن درس عبرت بقیه