سوخت های پاک

معرفی جدیدترین سوخت های پاک ؛ هوا جایگزین بنزین می‌شود

جدیدترین سوخت های پاک برای استفاده به جای بنزنین معرفی شده‌اند. سوخت‌های فسیلی آلایندگی زیادی دارند و منابع باتری های لیتیومی نیز رو به پایان است. در آینده‌ای نزدیک، سوخت خودروها با هوا و هیدروژن تامین خواهد شد.

بسیاری از خودروهای امروزی انرژی حرکتی خود را از سوخت های فسیلی تهیه می‌کنند که درصد آلایندگی آن‌ها بسیار زیاد بوده و نابودی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت. از این رو بسیاری از دانشمندان به ساخت موتورهایی با سوخت اتمی روی‌ آوردند، اما با مشکلات زیادی مواجه شدند و این پروژه هنوز تکمیل نشده است. در دو دهه گذشته بحث خودروهای الکتریکی مطرح  شد، اما متاسفانه تولیدکنندگان با کمبود منابع باتری های لیتیومی روبرو شده‌اند؛ چرا که مواد اصلی ساخت چنین باتری‌هایی دو فلز کالبت و لیتیوم بوده که منابع آن‌ها رو به پایان است. اکنون محققان به دنبال دستیابی به سوخت های پاک و تجدیدپذیر هستند و نتایج خوبی نیز به دست آورده‌اند. در ادامه به معرفی جدیدترین سوخت های پاک می‌پردازیم.

جدیدترین سوخت های پاک

معرفی جدیدترین سوخت های پاک

خودروهای هیدروژنی

جدیدترین سوخت های پاک

دانشمندان هیدروژن را به عنوان یکی از جدیدترین سوخت های پاک و جایگزینی برای سوخت های فسیلی معرفی کرده‌اند. منابع هیدروژن، تجدیدپذیر بوده و این گاز بی‌بو و بی‌رنگ انرژی زیادی را تولید می‌کند. هیدروژن دارای منابعی نظیر انرژی خورشیدی، زمین گرمایی و حتی سوخت های فسیلی است. البته هیدروژن به عنوان ماده‌ای واحد در دنیا وجود نداشته و از ترکیب چند عنصر ساخته می‌شود.

هیدروژن توسط سلول‌های سوختی تبدیل به انرژی الکتریسیته می‌شود که قدرت آن سه برابر نیروی موتورهای بنزینی خواهد بود. هم‌اکنون در شهر آبردین کشور اسکاتلند تعدادی از اتوبوس‌های هیدروژنی در حال فعالیت هستند. هیدروژن به عنوان پاک‌ترین سوخت شناخته می‌شود، چرا که پس از سوختن تنها بخار آب منتشر می‌کند و از این رو خودروسازان مطرح جهان مراحل ساخت خودروهای هیدروژنی را شروع کرده‌اند. برای مثال شرکت بی ام و خودروی هیدروژنی BMW Hydrogen7 را ساخته است. هرچند چنین خودروهایی به دلیل نبود ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن، فعلا در مرحله آزمایشی هستند و هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.

تهیه سوخت از روغن خوراکی

جدیدترین سوخت های پاک

دانشمندان با استفاده از روغن خوراکی و گریس، سوختی را با نام بیودیزل معرفی کرده‌اند که قادر به تولید انرژی بوده و می‌تواند منجر به حرکت خودرو شود. تهیه این سوخت بسیار آسان بوده و با انجام یک فرایند عادی از روغن خوراکی می‌توان سوخت بیودیزل تهیه کرد. بسیاری از شهروندان آمریکایی سوخت مورد نیاز خود را با جمع‌آوری روغن خوراکی استفاده شده در رستوران‌های محلی می‌سازند.

تهیه سوخت از ذرت و نیشکر

جدیدترین سوخت های پاک

دانشمندان با استفاده از گیاهانی همچون ذرت (در آمریکا) و نیشکر (در برزیل)، نوعی الکل با نام اتانول تولید کرده‌اند که در لیست جدیدترین سوخت های پاک قرار می‌گیرد. البته گفتنی است که در فصل تابستان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مقداری اتانول به بنزین اضافه می‌شود. از این رو خودروسازان به ساخت محصولاتی اقدام کرده‌اند که موتورهای آن‌ها می‌تواند از چند نوع سوخت پشتیبانی کرده و نیروی حرکتی مورد نیاز خود را تهیه کند. چنین موتورهایی علاوه بر سوخت‌های معمولی، قادرند از سوخت اتانول E85 نیروی حرکتی تولید کنند. سوخت اتانول E85 همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است از 85 درصد اتانول و 15 درصد بنزین ساخته شده است.

تبدیل هوا به سوخت

جدیدترین سوخت های پاک

امروزه یکی دیگر از رویاهای بشر تحقق یافته است. تا مدتی پیش کمتر کسی باور می‌کرد که بتوان از هوا سوخت تهیه کرد، اما دانشمندان در تازه‌ترین کشف‌های خود توانسته‌اند با فشرده‌سازی هوا در لوله‌های مخصوص، هوای فشرده ایجاد کرده و آن را به سوخت تبدیل کنند. در حال حاضر احتراق موتورهای معمولی توسط ترکیب هوا با بنزین ایجاد می‌شود و خودرو نیروی حرکتی خود را تامین کرده و به جلو پیش می‌رود، اما در سوخت‌ هوای فشرده، موتور توسط هوای فشرده انبساط شده و به کمک آن پیستون‌های موتور را به حرکت درمی‌آورد.

خودروهای الکتریکی نیز همانند خودروهای هوای فشرده از فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند. هر چند این خودروها را نمی‌توان در دسته خودروهای الکتریکی قرار دارد؛ چرا که در خودروهای الکتریکی موتور به صورت مستقیم خودرو را حرکت می‌دهد و در خودروهای هوای فشرده چنین چیزی وجود ندارد. این خودروها نیز همانند خودروهای برقی باید شارژ شوند، اما به دلیل کم مصرف بودن، در زمان کوتاهی شارژ خواهند شد.

استفاده از نیتروژن مایع

جدیدترین سوخت های پاک

دانشمندان سوخت دیگری را با نام نیتروژن مایع یافته‌اند که منابع زیادی در طبیعت داشته و آلایندگی کمتری تولید می‌کند. این سوخت مشابه هیدروژن است، اما خودروهای نیتروژنی از نظر کارکرد موتور با خودروهای هیدروژنی متفاوت‌اند. در واقع عملکرد خودروهای نیتروژنی همانند موتور هوای فشرده بوده و در این خودروها نیتروژن را به صورت سرد شده نگهداری می‌کنند. نیتروژن برای روشن شدن خودرو وارد موتور شده و پس از حرارت دیدن، منبسط شده و انرژی مورد نیاز موتور را تامین می‌کند.

باتری های گرافنی

جدیدترین سوخت های پاک

باتری های گرافنی 50 تا 100 برابر بیش‌تر از باتری های لیتیوم یونی انرژی تولید می‌کنند و از کارایی بهتری برخوردارند. از این رو خودروسازان به استفاده از باتری های گرافنی برای ساخت خودروهای آینده روی آورده‌اند. در نمایشگاه اتومبیل جنوا 2017 از خودرویی تمام الکتریک که توسط شرکت چینی Pininfarina برای گروه Hybrid Kinetic Group ساخته شده است، رونمایی شد. موتور خودرو H600 با استفاده از فناوری باتری گرافنی نیروی حرکتی خود را تامین می‌کند.

فراگیر شدن خودروهای برقی 

جدیدترین سوخت های پاک

با توجه به آلایندگی زیاد سوخت های فسیلی و کمبود منابع باتری های لیتیومی، دانشمندان به دنبال کشف جدیدترین سوخت های پاک هستند تا از آن‌ها به جای سوخت‌های فعلی استفاده کنند. بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران موسسه مالی مورگان استنلی، تا سال 2050 سالانه بیش از 13 میلیون خودروی برقی به فروش می‌رود و در آینده‌ای نزدیک بیش از 47 درصد خودروهای جهان، برقی خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. از روغن که نمیشه این همه سوخحت درست کرد

  2. الکتریکی بنظرم از همه بهتره

  3. عوضش خیلی خوب میشه اگه بشه

  4. الان زرنگ اونیه که اینو تو ایران دایر کنه

  5. یعنی دیگ پول بنزین نمیدیم؟