عجیب ترین های زمین

عجیب ترین های زمین که احتمالا چیزی از آ‌ن‌ها نشیده‌اید

کره زمین مملو از ناشناخته‌ها است و احتمال این که تا امروز، درباره برخی مفاهیم و اشیای موجود در آن چیزی نشنیده باشید زیاد است. در این مطلب، تعدادی از عجیب ترین های زمین که شاید از وجودشان حیرت‌زده شوید را معرفی خواهیم کرد.

سیاره زمین به طور باورنکردنی عجیب و مرموز است. به عنوان نمونه می‌توان به موجود دارای توانایی زنده ماندن در خارج از جو زمین و همچنین نقاشی‌های بسیار تیره که امکان دیدنشان وجود ندارد اشاره کرد.

معرفی عجیب ترین های زمین

بخشی از عجیب ترین های زمین توسط انسان‌ها خلق شده و بخشی دیگر، به صورت ذاتی درونش وجود دارند. برخی از آن‌ها به اندازه‌ای عجیب هستند که بشر هنوز از توصیفشان عاجز مانده است. در ادامه تنها به گوشه‌ای از این موارد اشاره خواهیم کرد.

وانتابلک، تاریک‌ترین ماده موجود در کائنات

وانتابلک - عجیب ترین های زمین

وانتابلک با فناوری نانو ساخته شده و از هر ماده دیگری در کره زمین تیره‌تر و تاریک‌تر است. وانتابلک جزو عجیب ترین های زمین بوده و در سال 2015، توسط در مرکز نانوسیستم‌های دانشگاه Surrey در انگلستان خلق شده است. این ماده در واقع مجموعه‌ای از لوله‌های کربنی عمودی محسوب می‌شود که بر روی یک زیر لایه رشد کرده‌اند.

وانتابلک قادر است 99.98 درصد نوری که به سطح آن برخورد می‌کند را جذب کند. از آنجایی که چشم انسان بعد از منعکس شدن نور تابیده به اشیا، قادر به دیدن آن‌ها می‌شود، در واقع چشم ما با نگریستن به وانتابلک هیچ چیزی نخواهد داد! به همین دلیل آن را با سیاه چاله‌ها مقایسه می‌کنند، چرا که آن‌ها نیز تقریبا به طور صد در صدی غیر قابل مشاهده هستند. نکته جالب درباره وانتابلک این است که حتی با تاباندن پرتوی لیزری بسیار قدرتمند روی سطح آن نیز باز هم هیچ نوری از سطحش منعکس نخواهد شد!

فرشته آبی دریایی، موجودی شبیه به بیگانگان

فرشته آبی دریایی - عجیب ترین های زمین

گلاکوس آتلانتیکوس (Glaucus Atlanticus) نام موجود دریایی بسیار زیبایی است که نزد عموم مردم با نام فرشته آبی (متعلق به آب) دریایی شناخته می‌شود. زیبایی و ظرافت بی‌اندازه فرشته دریایی و از طرفی امکان یافتنش تنها در سواحل آفریقای جنوبی و استرالیا، آن را تبدیل به یکی از عجیب ترین های زمین کرده است.

فرشته دریایی برخلاف آن چه به نظر می‌رسد موجودی خشن و گوشت‌خوار بوده و از حیوانات آبزی سمی همچون Portuguese Man O’ war تغذیه می‌کند. این موجود، سم درون طعمه‌هایش را بیرون کشیده و داخل کیسه‌هایی مخصوص درون بدنش نگهداری می‌کند! در ادامه این سم به منظور کشتن طعمه‌های بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت!

فرشته دریایی به خودی خود سمی نیست، هر چند بوی بدی از بدنش ترشح می‌شود. در برخی موارد، شکارچی با نزدیک شدن یا خوردن این جانور، جانش را از دست خواهد داد. ظاهر خاص آن سبب شده به راحتی توسط شکارچیان دریایی قابل رویت باشد، اما متاسفانه به جز ترشح مواد سمی جمع‌آوری شده از طعمه‌ها، وسیله دفاعی دیگری ندارد.

عجیب ترین های زمین

نکته جالب دیگر درباره گلاکوس آتلانتیکوس به عنوان یکی از عجیب ترین های زمین ماهیت دو جنسیتی آن است، به این معنی که هم اندام زنانه و هم مردانه درونش وجود دارند! شاید تصور کنید چنین موجودی باید بتواند بدون لقاح و جفت‌گیری با یک هم‌نوع خودش، تولید مثل انجام بدهد، اما زمانی که دو گلاکوس آتلانتیکوس با یکدیگر جفت می‌شوند، هر دو توانایی تخم‌گذاری خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به سواحل آفریقای جنوبی و استرالیا، در صورت دیدن این موجود، از دور از تماشای زیباییش لذت برده و گول ظاهر فریبنده‌اش را نخورید.

هواژل، تکه‌ای ابر در دست ما

هواژل Aerogel - عجیب ترین های زمین

ایروژل یا هواژل (Aerogel)، ماده‌ای فوق‌العاده سبک و ساخته شده از ژل و گاز است. به خاطر ساختار این ماده به آن نام‌های دیگری همچون دود یخ‌زده و ابر جامد داده‌اند. دانشمندان با استفاده از ترکیبات مختلف، هواژل‌های گوناگونی خلق کرده‌اند، اما همه آن‌ها جزو عجیب ترین های زمین بوده و فرآیند ساخت مشابهی دارند.

در ساخت ایروژل، ابتدا مواد شیمیایی مورد نظر دانشمند با یکدیگر ترکیب شده و سپس با گذشت زمان تبدیل به یک ژل مرطوب می‌شوند. در ادامه، با بیرون کشیدن همه مایع درون ترکیب، هواژل به دست خواهد آمد. نتیجه‌ای، ماده‌ای با چگالی بسیار بسیار پایین است که چیزی حدود 99 درصد آن‌ها را هوا تشکیل می‌دهد! ایروژل در بین موارد جامد موجود در کره زمین کمترین چگالی را داشته و در ابتدا، وزن آن منفی تلقی می‌شد، تا این که دانشمندان اعلام کردند هواژل، دارای وزن بسیار ناچیزی است.

چگالی سبک‌ترین ایروژل که تا امروز ساخته شده، از هوا تنها سه برابر بیشتر است، به همین دلیل آن را سبک‌ترین جامد در سیاره خاکی شناخته و به عنوان یکی از عجیب ترین های زمین قلمداد می‌کنند.

از آنجایی که هواژل از هوا ساخته شده و هوا نیز یک هادی حرارت نامناسب شناخته می‌شود، قرار دادن لایه‌ای از این ماده بین لایه‌ای از گل و شعله، از پلاسیده و نابود شدن گل‌های شما جلوگیری خواهد کرد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد هواژل، از آن ماده‌ای فوق‌العاده کاربردی برای ماموریت‌های فضایی حساس ساخته است. به عنوان نمونه، ناسا برای جلوگیری از یخ‌ زدن ربات مریخ‌نورد خود در شب‌های سرد سیاره مریخ، از ایروژل استفاده می‌کند.

درخت اکالیپتوس رنگین کمان، رنگین کمانی در میانه جنگل

درخت اکالیپتوس رنگین کمان - عجیب ترین های زمین

درخت اکالیپتوس رنگین کمان درختی بسیار بزرگ بوده و باید آن را تنها گونه‌ای از اکالیپتوس دانست که در نیم‌کره شمالی سیاره زمین وجود دارد. در برخی مواقع، نمونه‌هایی با ارتفاع نزدیک به 80 متر و قطر 2 متر گزارش شده است.

این درخت را می‌توان در جنگل‌های اندونزی و فیلیپین پیدا کرد. پوست درخت اکالیپتوس رنگین کمان دارای رنگ‌های آبی روشن، نارنجی، ارغوانی، سبز و خرمایی مایل به قرمز بوده و به همین دلیل یکی از عجیب ترین های زمین شناخته می‌شود. این نوع درخت  اکالیپتوس در خاک‌های غنی، نیمه مرطوب و زیر نور خورشید کامل رشد می‌کند و در برابر سرما مقاوم نیست.

درخت اکالیپتوس رنگین کمان - عجیب ترین های زمین

وجود رنگ‌های غیر طبیعی روی پوسته درخت اکالیپتوس رنگین کمان، در واقع اثر جانبى پوست‌اندازی آن است. بعد از پوست‌اندازی درخت، لایه نازک درونی آن کم کم به بلوغ رسیده و در این راه، رنگ‌های متفاوتی از خود متصاعد می‌کند.

کلیسای جامع زیر زمینی ساخته شده از نمک

کلیسای نمکی - عجیب ترین های زمین

یکی از عجیب ترین های زمین را باید کلیسای نمکی زیپاکویرا (Zipaquirá) در کشور کلمبیا دانست که یک کلیسای کاتولیک رومی زیر زمینی واقع در تونل‌های معدن نمک بوده و حدود 200 متر زیر زمین ساخته شده است! زیپاکویرا یکی از مشهورترین پناهگاه‌های کاتولیک در کلمبیا به شمار می‌رود. این کلیسای جامع زیر زمینی به طور کامل از نمک ساخته شده است.

اگرچه خود کلیسا خیلی قدیمی نیست، اما منابع نمک اطراف آن چیزی حدود 250 میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند. این کلیسا با وجود قرار گرفتن 200 متر زیر زمین، برای حدود ده هزار نفر گنجایش دارد.

کوسه گابلین، کابوس شب انسان‌ها

کوسه گابلین - عجیب ترین های زمین

یکی دیگر از عجیب ترین های زمین موجودی زنده بوده و درون آب‌ها زندگی می‌کند. کوسه‌های گابلین که با نام دیوکوسه نیز شناخته می‌شوند، جزو جانداران بسیار نادر کره زمین محسوب شده و در زمره کوسه‌های آب‌های عمیق قرار می‌گیرند. برخی از دانشمندان از آن‌ها با عنوان فسیل‌های زنده یاد می‌کنند! دیوکوسه‌ها، بازماندگان خانواده بسیار قدیمی از کوسه‌های Mitsukurinidae هستند که حدود 125 میلیون سال پیش در آب‌های کره زمین زندگی می‌کردند.

یکی از دلایل قرارگیری آن‌ها در زمره عجیب ترین های زمین داشتن ظاهری ترسناک و همچنین آرواره و مخصوصا بینی بسیار طولانی است. این کوسه همانند دیگر هم‌نوعانش دندان‌هایی بزرگ ندارد، اما بیشتر از آن‌ها ترس در دل انسان می‌اندازد. دیوکوسه قادر است جریان الکتریکی ساطع شده از بدن دیگر موجودات را شناسایی کرده و بعد از رسیدن به طعمه، برای شکار سریع، طول آرواره‌اش را سریعا افزایش بدهد!

با مشاهده ویدیوهای نحوه حمله کردن کوسه گابلین به طعمه‌اش در یوتیوب، بیش از پیش از آن وحشت پیدا خواهید کرد. اندازه دیوکوسه بالغ ممکن است تا 4 متر نیز افزایش پیدا کند.

بیسموت، عنصری با سطح مدهوش‌کننده

بیسموت - عجیب ترین های زمین

احتمالا از شیمی دوران دبیرستان، نام بیسموت را به خاطر دارید، اما در آن کتاب‌ها، کمتر به این عنصر مدهوش‌کننده پرداخته می‌شود. بیسموت جزو عنصرهای شیمیایی جدول تناوبی با اسم کوتاه Bi بوده و عدد اتمیش 83 است. این عنصر جزو فلزات شناخته می‌شود، با این حال ساختاری ضعیف و شکننده داشته و دارای سطحی رنگارنگ و شبیه به رنگین کمان است. داشتن خواص ظاهری عجیب و ترکیب رنگ خیره‌کننده، سبب قرارگیری آن جزو عجیب ترین های زمین شده است.

نحوه تکامل بیسموت بسیار جالب است، به طوری که لبه‌های بیرونی در مقایسه با ناحیه داخلی آن با سرعت بیشتری رشد می‌کند. نتیجه این اتفاق، خلق ساختمانی بلورین و کریستالی است. به عنوان دیگر ویژگی‌های این عنصر می‌توان به خاصیت رسانایی گرمایی پایین آن اشاره کرد. در واقع بیسموت بعد از جیوه، کمترین میزان رسانایی گرما را دارد. این عنصر همچنین در مقایسه با همه انواع عناصر فلزی جدول تناوبی، خاصیت مغناطیسی بیشتری دارد.

گدازه‌های آبی روشن آتشفشان کاوا آیجن

آتشفشان کاوا آیجن اندونزی

آتشفشان کاوا آیجن اندونزی به خاطر فوران گدازه‌هایی رنگی از دهانه‌اش شهرت جهانی یافته است و رفتار این آتشفشان را باید یکی از عجیب ترین های زمین دانست. در واقعیت گدازه‌های این آتشفشان آبی نیست، اما حالت رنگ‌پذیری که از مقادیر زیاد گاز سولفوریک به دست می‌آید، سبب اعمال این رنگ به گدازه‌ها می‌شود.

وقتی این گاز آتش می‌گیرد، با رنگی روشن شروع به سوختن می‌کند. ترکیب شدن این دوده با گدازه‌ها سبب می‌شود آن‌ها رنگی به نظر برسند. افرادی که در طول شب به مواد بیرون پرتاب شده از دهانه آتشفشان کاوا آیجن اندونزی می‌نگرند، آن را تجربه‌ای وصف‌نشدنی خطاب خواهند کرد.

دست نوشته‌های مرموز دست‌نوشته‌های ووینیچ

دست‌نوشته‌های ووینیچ

دست‌ نوشته‌های ووینیچ که با وجود تلاش زیاد هنوز امکان رمزنگاری آن‌ها وجود نداشته است، یکی دیگر از عجیب ترین های زمین شناخته می‌شوند. آن‌ها در قالب یک کتاب جلد بزرگ 240 صفحه‌ای و مربوط به قرون وسطی بوده و به زبانی بسیار عجیب و ناشناخته نوشته شده‌اند. سال‌ها است متخصصان رمزنگاری از درک مطالب این کتاب و ترجمه دست‌ نوشته‌های ووینیچ عاجز مانده‌اند.

عقیده بر این است که دست‌ نوشته‌های ووینیچ به بین سال‌های 1404 تا 1438 تعلق دارند. درون این کتاب تصاویر و طراحی‌هایی مبهم وجود داشته و به نظر می‌رسد نویسنده در پی نمایش چیزهایی غیر معمول همچون اشیایی متعلق به سیاره‌ای دیگر بوده است. عکس‌های مبهم دیگری نیز در این کتاب دیده می‌شوند. به عنوان نمونه می‌توان به زنی با شکم ورم کرده و در حال حمام درون استخری سبز رنگ اشاره کرد.

در ابتدای سال جاری میلادی، گروهی از دانشمندان علوم کامپیوتر کانادایی اعلام کردند با استفاده از هوش مصنوعی، به موفقیت‌های برای ترجمه دست‌ نوشته‌های ووینیچ دست پیدا کرده‌اند. دلیل نام‌گذاری کتاب به نام ویلفرد ووینیچ این است که بعد از چند صد سال دست به دست شدنش، سر انجام در سال 1912، ویلفرد ووینیچ آن‌ را بعد از خریدن در ایتالیا، همراه خود به آمریکا برد.

دور از دسترس‌‌ترین نقطه زمین

عجیب ترین های زمین

Point Nemo را به عنوان دور‌ترین نقطه بر روی سطح زمین می‌شناسند. این قسمت در مرکز مثلت متشکل از جزیره دوسی، جزیره ایستر و جزیره‌‌ای در نزدیکی قطب جنوب قرار گرفته و از آنجایی که دسترسی به آن فوق‌العاده دشوار است، جزو عجیب ترین های زمین به شمار می‌رود.

دسترسی به این نقطه به حدی سخت است که نزدیک‌ترین انسان‌ها به Point Nemo را فضانوردان خطاب می‌کنند! ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله 415 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، در حالی که نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به Point Nemo حدود 1200 کیلومتر با آن فاصله دارد.

بیابان افسردگی داناکیل، تکه‌ای از سرزمین بیگانگان

افسردگی داناکیل

افسردگی داناکیل (دپرشن داناکیل) نام صحرای نمکی است که در شمال اتیوپی واقع شده و به عنوان یکی از عجیب ترین های زمین شناخته می‌شود. در این صحرا استخرها و چاله‌هایی مملو از گدازه وجود داشته و چشمه‌های آب گرم فراوانی درونش یافت خواهد شد. البته، از برخی قسمت‌های زمین گازهای سمی منتشر شده و در ترکیبات مواد درون تعدادی از چشمه‌ها و استخرهای آن، اسید زیادی وجود دارد.

دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر آبی درون اقیانوس‌ها

عجیب ترین های زمین

دریاچه‌های واقع شده زیر آب‌های اقیانوس‌ها را با نام استخرهای نمکی نیز می‌شناسند. آب‌های درون این بخش از اقیانوس در مقایسه با بقیه قسمت‌های آن نمک بیشتری داشته و درون قسمت‌هایی شبیه به دریاچه جمع می‌شوند. دلیل این اتفاق، چگالی بیشتری است که آب دریاچه‌های زیر آبی در مقایسه با آب سایر نواحی دارند.

این دریاچه‌ها دارای امواج منحصربه‌فردی بوده و زیر دریایی‌ها می‌توانند بعد از افزایش عمق روی آن‌ها شناور بمانند. متاسفانه یکی دیگر از عجیب ترین های زمین برای انسان‌ها بسیار خطرناک است، چرا که استخرهای نمکی مقدار زیادی متان و سولفید هیدروژن سمی دارند.

عجیب ترین های زمین

وال‌ها، درخت‌های دارای چوب قرمز، فیل‌ها و بسیاری دیگر از موجودات زنده روی کره زمین، ابعاد بزرگی دارند، اما همچنان بزرگترین موجود زنده روی کره زمین محسوب نمی‌شوند. این لقب را باید به پاندو داد که کلونی متشکل از چندین هکتار قارچ محسوب می‌شود. آرمیلاریا اوستویا (Armillaria Ostoyae) ‬نوعی قارچ است که به قارچ عسلی Honey mushroom و یا به Shoestring Rot شهرت دارد.

شاید یک قارچ Armillaria Ostoyae به تنهایی ابعاد بزرگی نداشته باشد، اما گستره بسیار وسیعشان در یک منطقه، آن‌ها را به تبدیل به بزرگترین موجود زنده در جهان و یکی از عجیب ترین های زمین کرده است. این نوع قارچ اولین مرتبه وقتی دانشمندان در پی یافتن دلیل خشک شدن درخت‌ها در منطقه کوه‌های آبی اورگان بودند کشف شد.

این کلونی قارچ عظیم چیزی حدود 950 هکتار وسعت داشته و در جنگل ملی مالهور آمریکا واقع شده است. شاید به ظاهر آن‌ها مجموعه‌ای قارچ جدا از هم به نظر برسند که هیچ کدام ارتباطی با یکدیگر ندارد، اما بررسی دانشمندان از طریق تست دی ان ای نشان داد آن‌ها بخش‌های مختلف یک سازمان (موجود) محسوب می‌شوند!

درباره سن این کلونی قارچ‌های Armillaria Ostoyae هنوز اظهار نظر دقیقی نشده است، اما دانشمندان آن را بین دو تا هشت هزار سال تخمین زده‌اند! این قارچ‌ها قابل مصرف بوده و گفته می‌شود طعم بسیار لذیذی دارند.

تاردیگرید، جان سخت‌ترین موجود زمین

تاردیگرید - عجیب ترین های زمین

تاردیگرید که با نام خرس آبی نیز شناخته می‌شود، میکروارگانیسمی است که می‌تواند در هر جایی حتی فضای خارج از زمین و آن سوی جو نیز زنده بماند. اگر تاردیگرید‌ها را در آب جوشانده یا در درمای انجماد قرار دهید، بلایی سرشان نخواهد آمد. آن‌ها حتی اگر با رادیواکتیو نیز بمباران شوند، باز هم زنده خواهند ماند! خلا موجود در فضا و حتی فشاری بیشتر از شش برابر فشار عمیق‌ترین قسمت‌های اقیانوس‌ها باز هم برای جان یک تاردیگرید خطر محسوب نمی‌شود.

آن‌ها محیط‌های نم‌دار همچون گل و خزه را دوست دارند، اما تحقیقات نشان داده این موجودات می‌توانند در دمای بین منفی دویست درجه تا مثبت صد و پنجاه درجه سانتیگراد همچنان زنده بمانند. تاردیگرید یکی از عجیب ترین های زمین بوده و گفته می‌شود از حدود 540 میلیون سال پیش ساکن کره خاکی است.