اینترنت موبایل بنگلادش

اینترنت موبایل بنگلادش پیش از انتخابات پارلمانی این کشور قطع شد

اینترنت موبایل بنگلادش ٬‌ ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور قطع شد. دولت می‌گوید این کار برای برگزاری یک انتخابات سالم انجام گرفته است٬ اما مخالفان آن را تنها مربوط به سرکوب خود می‌دانند.

دولت بنگلادش شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر را پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که ساعاتی دیگر انجام می‌گیرد را قطع کرده بود. حال٬ کمیسیون تنظیم و مقررات این کشور٬ برای جلوگیری از شایعات و پروپاگاندا٬ اینترنت موبایل بنگلادش را قطع کرده است. این اقدام از همین حالا انجام گرفته و تا روز پایانی انتخابات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

دلیل اصلی قطع اینترنت موبایل بنگلادش مشخص نیست

هرچند دلیل اصلی تصمیم بر قطع کردن اینترنت موبایل بنگلادش روشن نیست و دولت این کشور نیز سابقه‌ی خوبی در این زمینه ندارد. دولت بنگلادش٬ در ماه آگوست نیز اینترنت موبایل این کشور را موقتاً قطع کرده بود تا جلوی اعتراضاتی که برای ناامن بودن جاده‌های این کشور برگزار شده بود را بگیرد٬ اما   شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اقدام برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن حملات پلیس به معترضان انجام گرفته است. در سال 2015 نیز این شرکت برای خنثی کردن اعتراضات و تظاهرات سراسری٬ اپلیکیشن‌های پیام رسان را از دسترس کاربران خارج کرده بود.

قطع کردن اینترنت موبایل٬ آخرین اقدام دولت بنگلادش برای جلوگیری از خشونت و درز اطلاعات غلط است٬ اما می‌تواند سد راه محکمی برای پیوستن هرچه بیشتر مردم به تظاهرات ضد دولتی این شرکت نیز باشد. شیخ حسینه٬ نخست وزیر دولت بنگلادش٬ معترضان را در صورت ادامه‌ی اعتراضات تهدید به دستگیری کرده است تا از این راه به حفظ قدرت خود کمک کند؛ اما آیا چنین چیزی ممکن است؟