امید محققان برای ریشه کن سازی بیماری ها با ویرایش ژنتیکی

دانشمندان امیدوارند با ویرایش یا در واقع اصلاح ژن های انسان ، ما را برای همیشه از شر بیماری هایی که در طول عمر ممکن است به آن مبتلا شویم خلاص کنند.محققان براین باورند که تکنیک جدید ویرایش ژنتیکی موسوم به CRISPR که پروسه سیگنال دهی به دانشمندان جهت پیگیری تغییر ژنتیکی را تسریع می بخشد ، فرضا بیماری دیستروفی عضلانی صورت را از بین برد.به عقیده دانشمندان این تکنیک ممکن است بتواند برای جایگزین کردن ژن های مورد دار استفاده شده و شرایط شکل گیری بیماری را غیر فعال کند.

این بدان معنا نمی باشد که پزشکان می توانند علاج کامل را به بیماران هدیه دهند، چرا که این تکنیک هنوز روی انسان ها آزمایش نشده است و اینکه فعلا تضمینی وجود نخواهد داشت فرآیند CRISPR حتما روی بدن انسان نیز جواب دهد.البته جای امیدواری هم وجود دارد زیرا آزمایشات اولیه تا ۵۰ درصد موفقیت آمیز عمل کرده است.

چنانچه این اصلاح ژن بتواند در بخش نابودی بیماری های انسان مثمر ثمر واقع گردد معلوم نیست چه تغییراتی در حوزه دارویی رخ خواهد داد. بدین ترتیب طبیبان می توانند به جای تشخیص دادن علایم بیماری ها، تنها علت ژنتیکی آن ها را پیدا کرده و اقدام به درمان کنند.  گرچه ممکن است درمان کامل یا ریشه کن کردن بیماری به طور قطعی انجام نشود اما دست کم روند آن را می توان قابل تحمل تر کرد.

منبع: engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*