دانشمندان نحوه شکل گيري هستي را شبيه سازي مي کنند

دانشمندان  علاقه بسیاری به برگرداندن جهان دارند تا  ببینند چه اتفاقاتی از ابتدا تا به امروز افتاده است. از آنجائی که این کار امکان پذیر نیست محققین به دنبال خلق نمونه کوچکی از کائنات در درون رایانه ها هستند تا قوانین فیزیکی را بر روی آنها بیازمایند وتکامل آنها را مطالعه کنند.

اکنون محققین این شبیه سازی  را با جزئیات هر چه دقیقتر و مقیاس هر چه بزرگتر که تا به امروز انجام نشده را طرح ریزی کرده اند. آنها امیدوارند تا  یکی از بزرگترین اسرار کائنات را کشف کنند، “انرژی سیاه” که باعث سرعت دادن به بزرگ شدن کیهان می شود. این شبیه سازی جدید پروژه ای به رهبری دو فیزیکدان به نام های سلمان حبیب و کاترین هایتمن از آزمایشگاه ملی آرگون در ایلینویز ایالات متحده انجام می شود. در یک یا دو ماه آینده میرا ابر رایانه این آزمایشگاه که سومین رایانه دنیا از لحاظ سرعت می باشد شروع به کار خواهد کرد.

دراین برنامه صدها میلیون ذره به کار برده خواهند شد که در این شبیه سازی نقش مهمی ایفا خواهند کرد. این ابر رایانه با گذشت زمان حرکت ذرات را در فضا تحت تاثیر نیروهای موثر بر آنها را نظارت می کند. دراین جریان این ذرات تحت نیروی جاذبه چند دسته شده و بزرگتر می شوند و با تبدیل شدن به شکل لکه کهکشان ها و خوشه ستارگان را تشکیل می دهند.

این شبیه سازی برای تکامل جهان از انفجار بزرگ تا به امروز که سیزده میلیارد و هفتصد میلیون سال طول کشیده نیازمند حداکثر دو هفته وقت می باشد. هدف نهائی مقایسه تصاویر گرفته شده تلسکوپها از ساختمان کائنات با نتیجه کار رایانه است تا درستی فرضیه حاکم کنونی در مورد کیهان آزمایش شود. حبیب گفته که ما به طور نامشهود فرضیه مان را مطرح کرده ایم که این کار صحیحی نیست. به همین دلیل است که به شبیه سازی با کیفیت بالا و مقیاس بزرگ  نیاز داریم تا ببینیم که ملاحظاتمان با پیش بینی هایمان درست در می آید؟

“انرژی سیاه” نامی است که به چیزی داده شده که به بزرگ شدن جهان سرعت می بخشد. این پدیده وقتی که در دهه ۹۰ کشف شد جامعه دانشمندان را به شگفتی واداشت به این دلیل که آنها تصور می کردند که به علت کشش جاذبه  گسترش کائنات  سرعتی یکنواخت دارد یا در حال کاهش است. فرضیه حاکم می گوید انرژی سیاه پیوستگی کیهانی است که تعریفی است که نخستین بار انشتین آنرا در معادلات تئوری نسبیت عمومی به کار برد تا خلا انرژی کائنات را نشان دهد. با اینکه در نهایت انشتین تصمیم گرفت که از این تعریف استفاده نکند، دانشمندان بعدها دریافتند که میتوان گسترش کائنات را با آن توضیح داد. حبیب افزود اگر پیوستگی کیهانی دلیل گسترش گیتی نباشد امکان دیگر این است که فضا نوع دیگری از انرژی مانند یک میدان را داراست که همه چیز را از هم دور می کند. اساساً اینها همه حدس و گمان است. یا این است یا آن! در هر دو صورت باید بسیار جالب باشد.


منبع : space

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*