ربات تارزان ، رباتی جالب و عجیب که برای دیده‌بانی تاب می‌خورد!

تماشا کنید: ربات تارزان ، رباتی جالب و عجیب که برای نظارت تاب می‌خورد!

تاب خوردن و آویزان شدن بخش بزرگی از کودکی بسیاری از ما بود که هم در رشد عضلات به ما کمک می‌کرد، هم مهارت‌های حرکتی را تقویت می‌نمود و البته گاهی هم باعث شکستن دست و پایمان می‌شد! در ارتباط با همین سرگرمی کودکی، یک تیم تحقیقاتی این نوع حرکات را الگو قرار داده‌ و رباتی به نام ربات تارزان ساخته‌اند که حرکاتش کمی عجیب و غیر منتظره است.

ربات تارزان توسط مرکز تحقیقاتی جورجیا تک (Georgia Tech) در آمریکا ساخته شده و برخلاف اسمش، از تنبل (Sloth)، پستاندار بومی قاره آمریکا، الگوبرداری شده است. البته حرکات این ربات بسیار سریع‌تر از تنبل است و آنها به نظر ساده می‌آیند. یک دست رباتیک که به کابلی آویزان است، رها شده و با مومنتوم به‌ وجود آمده، دست دیگر به کابل آویزان می‌شود و ربات تارزان را جابهجا می‌کند. استفاده از این نوع مکانیزم جابه‌جایی، بخشی از یک جریان جدید در دنیای رباتیک است. عده‌ای از محققان حوزه رباتیک، به تازگی در حال کار بر روی استفاده از خواص کشسانی و مومنتوم‌های حاصل از سقوط، در افزایش کارایی ربات‌ها هستند. این نوع حرکات که در جابه‌جایی جانوران نقش مهمی دارند، در بخش بزرگی از علم رباتیک به عنوان حرکات مزاحم شناخته شده و کاملا کنترل و یا به کلی از حرکات ربات حذف می‌شوند.

ویدیوی معرفی ربات تارزان

اما کاربردی که محققان جرجیا تک برای ربات تارزان در نظر گرفته‌اند آنقدرها هم هیجان‌انگیز نیست؛ این محققان ربات تارزان را برای استفاده‌های کشاورزی و نظارت بر محصولات و زمین‌های زراعی طراحی کرده‌اند. البته هدف اصلی مورد نظر این طراحان افزایش میزان تولید مواد غذایی در سطح جهان و برطرف کردن گرسنگی جهانی است که به نوبه خود، هدفی ارزشمند بوده و جزئی از اقدامات حوزه فناوری برای کمک به بشریت است؛ اما تصور تاب خوردن یکی از این ربات‌ها بر روی زمین‌های کشاورزی و کاربردی بودن چنین رباتی در نظارت بر محصولات، کمی دشوار است. اختراعات دیگری مانند سیستم Skycam وجود دارند که برای استفاده مشابه، بازدهی بسیار بیشتری در مقایسه با این ربات دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*