تحریم های هواوی

اعمال تحریم های هواوی برای 90 روز به تعویق افتاد

خبر رفع موقت تحریم های هواوی نه تنها خوشحال‌کننده نیست، بلکه نشان می‌دهد دولت آمریکا شدیدا در این تصمیم مصمم است. برای دوره‌ای 90 روزه، تحریم های آمریکا علیه هواوی به منظور نگهداری از محصولات کنونی آن لغو شده‌اند.

به نظر می‌رسد موضوع تحریم های هواوی جدی‌تر و دردسرساز‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم و حداقل در آینده نزدیک، نمی‌توان پایان خوبی برای آن متصور شد. قطع همکاری کوالکام، اینتل، آرم و دیگر شرکت‌ها با هواوی به دستور ترامپ اولین مشکل اساسی بود که پاپیچ این شرکت چینی شد. بعد از آن هواوی توسط گوگل تحریم شد که نتیجه آن، تعلیق لایسنس اندروید برای گوشی های هواوی خواهد بود. البته هواوی در پی تحریم سفت و سخت آمریکا نامه‌ای به مشتریانش در سراسر دنیا فرستاد و اعلام کرد به پشتوانه آن‌ها، محصولاتش را همانند قبل به دستشان خواهد رساند،‌ اما نمی‌توان از دردسر بزرگی که هواوی درگیر آن شده چشم‌پوشی کرد.

رفع تحریم های هواوی تنها شامل محصولات کنونی می‌شود!

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، به تازگی اعمال تحریم های هواوی را برای 90 روز به تعویق انداخته است. طی این دوره زمانی، بزرگترین گوشی‌ساز چینی و بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی دنیا قادر خواهد بود همانند قبل از شرکت‌های آمریکایی قطعات مورد نیازش را خریداری کند. بر اساس گزارش رویترز، فراهم شدن امکان نگهداری از شبکه‌های کنونی شرکت و مهیا شدن امکان ارائه آپدیت برای محصولات حال حاضر آن، دلیل به تعویق افتادن تحریم های هواوی برای 3 ماه محسوب می‌شوند.

با این حال، هواوی به منظور تولید محصولات جدید، قادر به خرید قطعه از شرکت‌های آمریکایی بدون دریافت مجوز نیست. با در نظر گرفتن رویکرد ایالات متحده آمریکا درباره این شرکت، می‌توان تصور کرد هر گونه درخواست برای صدور مجوز خرید قطعه به منظور تولید محصولات الکترونیکی و تجهیزات مخابراتی جدید، رد خواهد شد!

تحریم های هواوی

یکی از نتایج به تعویق افتادن زمان اعمال تحریم های هواوی برطرف شدن مشکل تعلیق لایسنس اندروید برای گوشی های هواوی برای 90 روز است. طی این دوره شرکت می‌تواند برای گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی خود آپدیت‌ نرم افزاری جدیدی توسعه داده و منتشر کند. باید دید آیا این بازه زمانی به هواوی فرصت توسعه و انتشار آپدیت سیستم عامل اندروید 10 را می‌دهد یا خیر!

متاسفانه دیگر امکان عرضه گوشی های هوشمند جدید اندرویدی که پیشتر به دست گوگل تایید نشده‌اند، برای هواوی وجود ندارد. انتظار داریم فرآیند دریافت تاییدیه گوگل برای استفاده از اندروید در دو گوشی هواوی آنر 20 و آنر 20 پرو پیشتر طی شده باشد، به همین دلیل این دو پرچمدار بدون مشکل معرفی و عرضه خواهند شد. گوشی منعطف هواوی میت ایکس نیز در وضعیت مشابهی قرار دارد.

حدود دو ماه پیش اعلام شد شرکت هواوی در جدال با آمریکا آماده‌ی استفاده از سیستم عاملی غیر از اندروید است. شاید این شرکت در نهایت مجبور شود به همین راهکار روی آورده و یک پلتفرم موبایل جدید منحصربه‌فرد برای خود توسعه بدهد. با در نظر گرفتن زمان مورد نیاز برای انجام چنین کاری، می‌توان تصور کرد در صورت ختم به خیر نشدن جنگ تجاری بین آمریکا و چین طی چند ماه پیش رو، تحریم های هواوی سبب خواهند شد نه تنها این شرکت مجبور به فراموش کردن رویای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا شود، بلکه خود را برای سقوط به رده‌های پایین‌تر از رتبه دوم کنونی آماده کند. عدم امکان خرید تراشه‌های سری اسنپدراگون از کوالکام نیز تاثیر بسیار بدی روی کسب و کار هواوی در دنیای گوشی های هوشمند خواهد گذاشت.