گرمایش زمین ژانویه 2020 را گرم‌ترین ژانویه تاریخ کرد!

گرمایش زمین ژانویه 2020 را گرم‌ترین ژانویه تاریخ کرد!

گرمایش زمین پدیده‌ای مهم و خطرناک است که برای دهه‌ها اثرات آن در گوشه گوشه سیاره ما قابل رویت بوده و در همین رابطه محققان به تازگی هشدار داده‌اند که ژانویه گذشته گرم‌ترین ژانویه در طول تاریخ کره زمین بوده است.

گرمایش زمین دلیل اصلی بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌ها، آب شدن یخ در قطب‌های زمین، زیر آب رفتن قسمت‌های مهمی از شهرهای ساحلی و مشکلات بی‌شمار دیگری است که ارتباط مستقیمی با موضوعاتی مثل به کار گیری سوخت‌های فسیلی دارد. در همین رابطه دانشمندان اخیرا اعلام کرده‌اند که ژانویه 2020 در طول تاریخ سیاره ما گرم‌ترین ژانویه بوده است. این پدیده هشداری برای ساکنان زمین به شمار می‌رود؛ در ادامه با ما همراه باشید.

پدیده گرمایش زمین در 2020

تحقیق اخیر توسط دانشمندان مرکز اطلاعات محیطی سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) منتشر شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، ماه میلادی گذشته چهارصد و بیست و یکمین ماهی بوده که دمای زمین در آن، همچنان بیشتر از میانگین دمای سیاره در قرن گذشته است.

برای بررسی‌های اخیر محققان با در نظر گرفتن اطلاعات NOAA که مربوط به 141 سال پیش تاکنون است، دمای اقیانوس‌ها و خشکی‌های سیاره در ژانویه 2020 به اندازه 1.14 درجه سلسیوس از دمای میانگین قرن بیستم میلادی بالاتر بود. گفته شده که از سال 2002 تا سال اخیر کره زمین ده مورد از گرم‌ترین ژانویه‌های تاریخ ثبت شده توسط سازمان ملی اقیانوسی و جوی را تجربه کرده است.

اما گرم بودن غیرمعمول هوا تنها مشکل موجود نبود؛ گزارش‌ شده که در ماه میلادی گذشته اکثر بخش‌های آلاسکا و غرب کانادا هم چیزی در حدود 4 درجه سلسیوس از دمای میانگین مورد نظر سردتر بودند و آلاسکا هم خشک‌ترین وضعیت خود از سال 2006 تاکنون را تجربه کرد. با این وجود در بسیاری از ایالت‌های آمریکا که فاصله چندانی با کانادا ندارند، بارش‌های زیادی گزارش شد و این ژانویه یکی از مرطوب‌ترین ماه‌های تاریخ این ایالت‌ها بود.

گرمایش زمین ژانویه 2020 را گرم‌ترین ژانویه تاریخ کرد!

در این تصویر قسمت‌های آبی رنگ از دمای میانگین سردتر بودند و قسمت‌های قرمز رنگ هم گرم‌تر از دمای میانگین قرن میلادی گذشته بودند.

یکی از مناطقی که بیشتر از همه تحت تاثیر پیامدهای گرمایش زمین بوده، مناطق منجمد قطب شمال است؛ در ژانویه 2020 وسعت این مناطق 13.6 میلیون کیلومترمربع اندازه‌گیری شده، اما نکته اینجاست که این مقدار چیزی در حدود 769 هزار کیلومترمربع از میانگین مساحت یخ‌های قطب شمال در بین سال‌های 1981 تا 2020 کمتر است. این کاهش فوق‌العاده در مساحت یخ‌ها معادل 5.3 درصد بوده و وضعیت یخ‌های قطب جنوب از این هم بدتر تخمین زده شده است.

بررسی‌های دانشمندان سازمان ملی اقیانوسی و جوی نشان می‌دهد که کاهش 4.5 میلیون کیلومترمربعی این یخ‌ها از کاهش 9.8 درصدی مساحت مناطق منجمد جنوبی‌ترین قسمت سیاره ما خبر می‌دهد.

آب شدن یخ قطب‌ها در اثر گرمایش زمین یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های محققان به شمار می‌رود؛ در ماه‌های اخیر ناسا خبر داده که جریان‌های اقیانوسی قطب شمال خروشان‌تر و سریع‌تر از گذشته شده است. این اتفاق به دلیل آب شدن یخ‌ها رخ داده و انتظار می‌رود که شدیدتر شدن این جریان‌ها به آب شدن سریع‌تر یخ‌ها در چرخه‌ای بی‌انتها منجر شود.

تام آرمیتاج (Tom Armitage)، از دانشمندان ناسا در این رابطه می‌گوید که آب‌های تازه‌ی حاصل ذوب شدن یخ‌های قطب شمال می‌توانند به راحتی وارد اقیانوس اطلس شوند. این آب‌ها در اثر تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی به وجود آمده‌اند و آزاد شدن آن‌ها در اقیانوس اطلس می‌تواند تمامی نیمکره شمالی سیاره و به خصوص اروپای غربی را تحت تاثیر قرار دهد.

برهم خوردن این جریان‌های اقیانوسی و خروشان‌تر شدن آن‌ها هم از طرف دیگر مشکلات خاص خود را به همراه دارد؛ چنین اتفاقی باعث می‌شود تا آب‌های تازه و سردتر حاصل ذوب شدن یخ‌های قطبی با لایه‌های زیرین آب‌های شور اقیانوسی که دمای بیشتری دارند، مخلوط شوند و به آرامی دمای آب‌هایی که با یخ‌های ذوب نشده قطب در تماس هستند را بالا ببرند. به این ترتیب، با گذشت زمان نرخ آب شدن یخ‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و آب‌های بیشتری از طرف قطب شمال به اقیانوس‌ها وارد خواهد شد.