اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای مقابله با بیماری کرونا

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای مقابله با بیماری کرونا

مقابله با بیماری کرونا یا همان کووید 19، یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی بوده که با توجه به تلفات زیاد و سرعت گسترش بالای بیماری، باید به آن توجه کرد. در همین رابطه قصد داریم تا مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از کرونا و آماده شدن برای مبارزه با آن را بررسی کنیم.

مقابله با بیماری کرونا که با نام رسمی کووید 19 (COVID-19) شناخته می‌شود، به صورت گسترده در اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مهمی در راستای مبارزه با آن صورت گرفته است. از زمان شیوع تاکنون، بیش از 3 هزار نفر قربانی ویروس کرونا شده‌اند و با توجه به افزایش روز به روز نگرانی‌ها در مورد این بیماری دستگاه تنفسی، قصد داریم تا مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات برای پیشگیری از کرونا و راه‌های مقابله با آن را بررسی کنیم.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسما اعلام کرده که کووید 19 نرخ مرگ و میری بیشتر از آنفولانزا دارد و گفته شده که حداقل 80 هزار نفر در بیش از 70 کشور جهان آلوده به بیماری کرونا شده‌اند؛ در ادامه، با گجت نیوز همراه باشید تا توصیه‌های برایان لاباس (Brian Labus)، متخصص بهداشت عمومی، اپیدمی شناسی و بیولوژی آماری از دانشگاه نوادا آمریکا، در مورد موضوعات مختلفی شامل روش صحیح شستن دست‌ها، لزوم استفاده از تجهیزات بهداشتی، نیاز به انبار کردن مواد غذایی و نکاتی از این دست را مورد توجه قرار دهیم.

نکاتی حیاتی برای مقابله با بیماری کرونا

1. برای اینکه مریض نشویم چه کار کنیم؟

وقتی کسی مبتلا به کووید 19 باشد، به هنگام سرفه یا عطسه ذراتی مرطوب از دهان و بینی او خارج می‌شوند که حامل ویروس هستند و تا فاصله 180 سانتی‌متری در محیط پخش می‌شوند. این ذرات می‌توانند به راحتی بر روی چشم‌ها، بینی و دهان شما بنشینند و از آنجایی که ذرات مورد نظر سنگین هستند، با سرعتی نسبتا بالا، بر روی زمین می‌نشینند و برای مدت زیادی در هوا باقی نمی‌مانند.

با این حال ذرات تنفسی ناقل ویروس به راحتی بر روی سطوحی که دائما با آن‌ها در تماس هستیم قرار می‌گیرند؛ سطوحی مثل دستگیره در، میله‌های اتوبوس یا مترو و همچنین دکمه‌های آسانسور که اگر تمیز نشوند، ویروس کرونا را تا مدتی بر روی خود نگه می‌دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد به صورت میانگین 23 مرتبه در ساعت به صورت خود دست می‌زنند و نیمی از اوقات ما دست خود را به بینی، دهان و چشمانمان می‌زنیم. این قسمت‌ها از صورت مرطوب بوده و ویروس از طریق آن‌ها وارد بدن ما می‌شود.

متخصصانی مثل لاباس دائما تاکید می‌کنند که شستن صحیح دست‌ها با آب و صابون بهترین راه برای مقابله با بیماری کرونا و همچنین پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر است. البته گفته شده که در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، استفاده از مواد ضدعفونی ‌کننده حاوی حداقل 60 درصد الکل می‌تواند جایگزین مناسبی باشد، اما تاثیر این مواد پاک کننده به اندازه آب و صابون نیست. در ادامه ویدیویی تهیه شده توسط WHO را می‌بینیم که روش صحیح شستن دست‌ها با صابون را به ما نشان می‌دهد.

2. نکاتی در مورد تمیز کردن سطوح مختلف

متخصصان هنوز نمی‌دانند که ویروس کووید 19 دقیقا تا چه مدت بر روی سطوح سخت زنده می‌ماند، اما بر اساس تجارب مربوط به کروناویروس‌های قبلی، مشاهده شده که حتی ویروس تا 9 روز هم بر روی سطوحی مثل میله کنار راه‌پله‌ها باقی مانده است. همان‌طور که اشاره شد آلوده شدن میله‌های وسایل نقلیه عمومی و یا دکمه‌های آسانسور می‌تواند باعث آلوده شدن افراد به بیماری شود و به همین دلیل لازم است که این سطوح به صورت مرتب تمیز شوند.

برای این کار بهتر است که از مواد ضدعفونی کننده مناسب با قابلیت از بین بردن ویروس کووید 19 استفاده شود. به دلیل اینکه هنوز مسئله مقابله با بیماری کرونا و شیوع این ویروس نسبتا تازه است، هنوز محققان محصولات بهداشتی و ضدعفونی ‌کننده مختلف را بر روی کووید 19 امتحان نکرده‌اند، اما محصولات زیادی هستند که سایر ویروس‌های خانواده کرونا را از بین می‌برند. از طرف دیگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده از محصولاتی طبیعی مثل سرکه هم برای ضدعفونی سطوح پیشنهاد شده که مدرکی در مورد تاثیر آن‌ها بر روی کووید 19 وجود ندارد.

محصولات ضدعفونی‌کننده سطوح باید طبق دستورالعمل تولید کننده استفاده شوند و در بسیاری از موارد توصیه شده که سطح مورد نظر باید چندین دقیقه به ماده پاک کننده آغشته شده باشد؛ بنابراین، به احتمال قوی پاک کردن سریع و با عجله سطوح برای مقابله با بیماری کرونا چندان موثر نیست. از طرف دیگر تمیز کردن تمامی سطوحی که در طول روز با آن‌ها در تماس هستیم کار دشواری است و به همین دلیل، شستشوی مداوم و کامل دست‌ها همچنان بهترین را برای پیشگیری از کرونا به حساب می‌آید.

3. استفاده از ماسک تنفسی برای مقابله با بیماری کرونا

در حالی که استفاده از ماسک‌های بهداشتی توسط بسیاری از مقامات و صاحب‌نظران توصیه و تبلیغ شده، متخصصانی مثل لاباس می‌گویند که این وسایل بهداشتی تنها توهم در امان بودن از ویروس کرونا جدید را به وجود می‌آورند. تا پیش از شیوع کووید 19 ماسک‌های تنفسی به راحتی و به تعداد دلخواه در هر فروشگاهی پیدا می‌شد، اما در هفته‌های اخیر تعداد زیادی از کشورها با بحران کمبود ماسک مواجه شده‌اند و بسیاری از افراد با این تفکر که ماسک تنفسی برای مقابله با بیماری کرونا لازم است، این محصولات را تهیه می‌کنند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای مقابله با بیماری کرونا

نکته اینجاست که ماسک‌های جراحی و تنفسی (تصویر بالا) برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به بینی و دهان مناسب هستند، اما این محصولات نمی‌توانند جلوی ذرات ریز حاوی ویروس کرونا را بگیرند. پوشیدن این ماسک‌ها برای کسانی که به بیماری کرونا آلوده شده‌اند و باید از گسترش بیماری جلوگیری کنند، لازم است، اما اگر شما سالم هستید می‌توان با اطمینان گفت که ماسک‌های گرد و غبار و وسایل بهداشتی این چنینی کمترین میزان محافظت در مقابل کووید 19 را برایتان فراهم می‌کنند.

از طرف دیگر ماسک‌های ان 95 (N95) با جلوگیری از ورود 95 درصد ذرات ریز حامل ویروس، وسایل بهتری به شمار می‌روند. این ماسک‌ها توسط پرسنل مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که از بیماران کرونا مراقبت می‌کنند، استفاده می‌شوند، اما در هنگام پوشیدن باید نکات خاصی برای جلوگیری از ورود هوا از اطراف ماسک رعایت شود. همچنین درآوردن ماسک ان 95 هم باید به روشی مخصوص انجام شود تا از انتقال آلودگی موجود در سطح خارجی ماسک به دستگاه تنفسی فرد جلوگیری شود.

به همین دلیل اگر شما از این نوع ماسک استفاده می‌کنید، اما آن را به شکل صحیح نمی‌پوشید و ماسک را به روش صحیح از صورت برنمی‌دارید و همچنین، ان 95 را در جیب لباستان می‌گذارید تا بعدا دوباره از آن استفاده کنید، بهترین ماسک‌ها هم سودی به حال شما نخواهند داشت.

4. انبار کردن محصولات غذایی برای مقابله با بیماری کرونا 

به عنوان یک اقدام کلی به منظور آماده بودن برای شرایط اضطراری مثل زلزله و یا مشکلاتی از این قبیل، توصیه می‌شود که به اندازه 3 روز آب و غذا در محل زندگی خود داشته باشیم تا در صورت بروز هرگونه وضعیت بحرانی و یا قطع شدن آب یا برق، مشکلی به وجود نیاید.

با این وجود دلیلی ندارد که برای مقابله با بیماری کرونا مواد خوراکی یا آب بیشتری را انبار کنیم و گفته شده که بحران اخیر صدماتی مشابه بلایای طبیعی مثل زلزله را به وجود نمی‌آورد و به همین دلیل نیازی به اقدامات غیرمعمول نیست. با این وجود داشتن چند بسته اضافه دستمال کاغذی، صابون و مواد شوینده ایرادی ندارد، اما افراط در تهیه و انبار کردن چنین وسایلی هم اصلا لازم نیست.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات برای مقابله با بیماری کرونا

از طرف دیگر، احتمال وقوع قرنطینه‌های شدیدی در شهرهای دیگر دنیا مثل آنچه در ووهان چین، مرکز شیوع ویروس کرونا جدید جریان دارد، نسبتا پایین است. به این دلیل که موارد ابتلا به کووید 19 در کشورهای زیادی دیده شده، انجام قرنطینه‌های سخت‌گیرانه تاثیر مثبت چندانی نخواهد داشت و تنها کافی است افراد توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین از تردد بی‌مورد و غیرضروری خودداری کنند. همچنین انجام سفرهای تفریحی و گشت و گزار به دلیل تعطیلی مدارس و کسادی بازارها اقدامی کاملا غیرمسئولانه و غیرمنطقی است.

البته لازم است که هرکدام از ما برای وضعیتی که خود یا یکی از عزیزانمان به بیماری کرونا مبتلا شویم، آماده باشیم. در چنین وضعیتی باید به اندازه کافی مواد خوراکی و دارو در دسترس باشد که لازم نباشد برای چند روز از خانه بیرون برویم. از طرف دیگر، در چنین وضعیتی بدترین کار ممکن مراجعه به فروشگاه‌ها و یا اماکن عمومی و قرار دادن تعداد زیادی از افراد سالم در معرض بیماری است.