خودروهای ناقص

خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان با وجود شعار خودکفایی در تولید

تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان کشور با وجود شعار خودکفایی در تولید و تأمین قطعات و همچنین تولید خودرو تمام داخلی، همچنان ادامه دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های آمار تولید و فروش محصولات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال پیش مشخص می‌شود که میزان اتومبیل‌های تولید شده در این دو شرکت در طول سال گذشته، مجموعا ۷۹۷ هزار و ۲۹۷ دستگاه بوده است که از این میزان کمتر از ۷۶۰ هزار و ۹۲۴ هزار دستگاه به فروش رسیده است.

با توجه به این مسئله و با کم کردن این دو عدد از یکدیگر مشخص می‌شود که شرکت‌ها ایران خودرو و سایپا چیزی حدود ۳۶ هزار و ۳۷۳ هزار دستگاه از اتومبیل‌های تولیدی خود را تجاری‌سازی نکرده و روانه بازار نکرده‌اند که به احتمال فراوان علت این مسئله ناقص بودن این خودروها بوده است.

تولید ۱۵ هزار و ۶۹۲ خودرو ناقص در شرکت ایران خودرو

آمار تولید و فروش شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ مشخص می‌سازد که ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه پژو به غیر از پژو ۲۰۰۸ در این شرکت به تولید رسیده است که از این میزان ۳۳۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه توسط ایران خودرو به فروش رسیده و علاوه بر این شرکت ایران خودرو ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ به تولید رسانده است که از این میزان ۱۷۵ دستگاه توسط این شرکت به فروش رسیده است. همچنین ۵۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه از انواع سمند نیز در این شرکت به تولید رسیده است که از این میزان ۵۵ هزار و شش دستگاه تجاری‌سازی شده است.

شرکت ایران خودرو علاوه بر این در سال پیش ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا، ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا و ۱۵۳ دستگاه تارا تولید کرده است که از این تعداد، ۵۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه دنا، ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه رانا و ۵۴ دستگاه تارا روانه بازار شده و به فروش رسیده است.

شرکت ایران خودرو در زمینه اتومبیل‌های مونتاژی هم در سال پیش،۴۹۷۱ دستگاه هایما، ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ و ۹۴ دستگاه دانگ فنگ به تولید رسانده است که از این تعداد، ۴۷۹۳ دستگاه هایما، ۱۷۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ و ۱۷۲ دستگاه دانگ فنگ از خودروهای ناقص تولید شده قدیمی موجود در پارکینگ که در سال ۱۳۹۹ تکمیل و تجاری‌سازی شده، به فروش رسیده است.

خودروهای ناقص

این شرکت خودروسازی علاوه بر این در طول سال گذشته ۳۲۲ دستگاه تندر (L90) و یک دستگاه سوزوکی را از محصولات مونتاژی تولید شده در قبل از سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه کرده و فروخته است. نهایتا شرکت ایران خودرو ۴۷۴۹ دستگاه اتومبیل در گروه وانت و محصولات دیگر به تولید رسانده است که از این میزان ۴۷۳۰ دستگاه به فروش رسیده است. مطابق با آمار مذکور، این شرکت در طول سال گذشته مجموعا ۴۸۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه اتومبیل تولید کرده که از این تعداد، ۴۶۴ هزار و ۶۴۶ دستگاه روانه بازار شده و به فروش رسیده و ۱۵ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید شده در کارخانه نیز وارد بازار نشده و تجاری‌سازی نشده است.

این در صورتی است که مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو در جلسه اول کاری سال جاری اعلام کرده بود که این شرکت ۱۴ هزار دستگاه از خودروهای ناقص را در واپسین‌ روزهای اسفند تکمیل کرده و در اختیار مشتریان قرار داده یا آن‌ها را برای تحویل به مشتریان آمار کرده است. با در نظر گرفتن ۱۸ هزار اتومبیل ناقص که در تعطیلات نوروز امسال تکمیل شده، میزان خودروهای ناقص و تجاری‌سازی نشده شرکت ایران خودرو پایین آمده و به ۳۳ هزار دستگاه اتومبیل رسیده است.

تولید ۲۰ هزار و ۶۸۱ خودروی ناقص در شرکت سایپا

شرکت سایپا که قطب دیگر خودروسازی کشور محسوب می‌شود در سال پیش ۳۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه اتومبیل به تولید رسانده است که از این تعداد ۲۹۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه به فروش رسیده و ۲۰ هزار و ۶۸۱ دستگاه نیز ناقض مانده و تجاری‌سازی نشده است.

مطابق با آمار منتشر شده، ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه از اتومبیل‌های تولید شده در شرکت سایپا در طول سال پیش در گروه پراید بوده است که البته از آنجایی که تولید پراید به غیر از وانت پراید از مرداد سال پیش متوقف شده است، به قبل از توقف تولید یعنی تولیدهای چهار ماهه ابتدایی سال پیش باز‌می‌گردد.

خودروهای ناقص

شرکت سایپا علاوه بر این در طول سال گذشته ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه تیبا، ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه پراید وانت، ۱۷۲۸ دستگاه شاهین، ۲۹۰ دستگاه چانگان و ۱۲۴ دستگاه آریو تولید کرده است که از این تعداد ۲۱۲ هزار و ۲۰۳ دستگاه تیبا، ۵۹ هزار و ۳۳۵ دستگاه از خانواده پراید، ۲۳ هزار و ۹۰۱ دستگاه پراید وانت، ۴۶۲ دستگاه شاهین، ۱۸۷ دستگاه آریو و ۸۰ دستگاه سراتو تکمیل شده و به فروش رسیده است.

منشا این حجم از خودروهای ناقص چیست؟

بر اساس اظهارات مدیران هر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹ یک خودرو تمام داخلی و ملی به تولید رسانده‌اند. علاوه بر این خودروسازان داخلی مدعی‌ شده‌اند که در تولید و تأمین قطعات به خودکفایی رسیده و میزان داخلی‌سازی را از گذشته بیشتر کرده‌اند. در شرایط کنونی کشور و وجود موضوع‌هایی از قبیل تحریم صنعت خودروسازی کشور، واردات سخت قطعات و ترخیص نشدن به موقع قطعات از گمرک و… بهتر است که مسائلی مانند خودکفایی در تولید و… مطرح نشود که منجر به تولید خودروهای ناقص شود.

بر اساس آمار منتشر شده، شرکت سایپا ۱۲۶۶ دستگاه شاهین و شرکت ایران خودرو ۹۹ دستگاه تارا به تولید رسانده‌اند که از این تعداد هیچ‌کدام به فروش نرسیده‌ و تمام اتومبیل‌ها در پارکینگ باقی مانده‌اند. بنابراین خودروسازان باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر میزان داخلی‌سازی افزایش یافته و اکنون خودروهای تمام داخلی تولید می‌شود، پس این حجم از خودروهای ناقص به چه دلیلی تولید شده است؟