بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

داستان تولد بهترین خودروهای جهان؛ از ژیان تا فورد GT و لامبورگینی

آیا از خودتان پرسیده‌اید که جذاب‌ترین ماشین‌های دنیا، کار خود را از کجا شروع کرده بودند؟ در این مطلب قصد داریم تا داستان تولد برخی از بهترین خودروهای جهان را بررسی کنیم.

اگر لوگو فراری را بر روی هر خودرویی ببینید، بدون شک آن خودرو آینده درخشانی خواهد داشت و حتما می‌تواند در دوران بازنشستگی خود، به گروه کلاسیک‌ها وارد شود. شرکت بوگاتی هم امکان ندارد محصولی با قیمت کمتر از چند صد هزار دلار تولید کند. فارغ از خوب یا بد بودن یا قیمت بالا، سوپر اسپرت‌های بوگاتی همیشه پر فروش خواهند بود. همین موضوع برای پورشه، مرسدس بنز، BMW و برخی خودروسازهای دیگری هم صدق می‌کند. اما راز اصلی شکوه و جلال آن‌ها چه بوده؟ در ادامه قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم.

بررسی تولد بهترین خودروهای جهان

1- بنتلی EXP 9 F سال 2012

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

ورود رسمی Bentley  به دنیای شاسی بلندهای مجلل، با رونمایی کانسپت بنتلی EXP 9 F در نمایشگاه خودرو ژنو سال 2012 همراه بود. اما مشتریان و کارشناسان خودرو، اصلا با طرح‌های این شرکت بریتانیایی موافق نبودند. اما بنتلی بدون توجه به آن‌ها، مسیر ساخت شاسی بلندهای خود را ادامه داد و سرانجام در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2015، بنتلی بنتایگا را معرفی کرد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

این خودرو در سال 2021، به فروش 6000 عدد دست پیدا کرد و در فهرست پرفروش‌ترین‌های بنتلی قرار گرفت. همچنین نسخه سال 2019 بنتایگا که با پیشرانه 12 سیلندر خورجینی معرفی شده بود، توانست با ثبت رکورد 310 کیلومتر بر ساعت، رسما سریع‌ترین شاسی بلند جهان لقب بگیرد.

2- BMW M1 مدل 1978

شاید پروژه M1 سال 1970 را بتوان اولین همکاری رسمی لامبورگینی و بی ام و دانست. احتمالا از ظاهر آن هم مشخص باشد که وظیفه طراحی بدنه به عهده ایتالیایی‌ها بوده. بعدها شرکت BMW با نصب پیشرانه 6 سیلندر خطی و خرید امتیاز کامل این پروژه، M1 را تحت نام آلمانی‌ها ثبت کرد. این خودرو، اولین سوپر اسپرت موتور وسط BMW هم محسوب می‌شود که به صورت محدود فقط در 435 نسخه و با قیمت 300 هزار دلار به تولید رسید.

3- بیوک GNX سال 1987

اگر به سال 1987 برگردید، می‌توانید عکس نسخه محدود بیوک GNX را بر روی هر مجله‌ای ببینید. این خودرو باعث خلق نادرترین رکوردهای بازار آمریکا شد. برای مثال، پیشرانه 6 سیلندر توربو شارژ آن با 276 اسب بخار، برای اولین بار توانست حداکثر سرعت محصولات بیوک را از سرعت خودروهای ساخت شورولت بیشتر کند.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

همچنین پلتفرم بی‌نظیر GNX، در خودروهای دیگری مثل شورولت ال کامینو یا مونت کارلو هم استفاده شد.

4- شورولت کوروت سال 1953

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

داستان تولد کوروت به دهه 50 میلادی باز می‌گردد. در آن سال‌ها شورلت تصمیم به تولید یک خودرو رودستر با قدرت 150 اسب بخار گرفت اما ایرادات فنی باعث شد که فروش آن، بسیار پایین‌تر از انتظارات باشد. کارشناسان آمریکایی پس از انجام بهبودها عقیده داشتند که کوروت می‌تواند به فروش سالیه 10 هزار نسخه برسد اما این عدد در سال 1953، فقط به 300 نسخه ختم شد.

شورلت با قرار دادن پیشرانه 8 سیلندر خورجینی در کوروت توانست به فروش بیش از 10 هزار نسخه در سال 1960 برسد. تا امروز حدود 1.6 کوروت در سراسر جهان به فروش رفته و طرفداران این خودرو، به شدت منتظر فروش رسمی کوروت Z06 مدل 2022 هستند. می‌توان گفت که اگر تغییرات سال 1954 کوروت نبود، شاید این خودرو به انباری تاریخ می‌پیوست.

5- کادیلاک اسکالید سال 1998

فورد لینکلن را می‌توان اولین شاسی بلند مجلل آمریکایی دانست. کادیلاک که در این زمینه غفلت کرده بود، با تغییرات جزئی و به اصطلاح کادیلاکی کردن یک GMC Yukon Denali در سال 1998، رسما وارد سگمنت شاسی بلندهای لاکچری شد.

اما نسل دوم این خودرو در سال 2002 واقعا یک کادیلاک بود و از آن زمان تا به امروز، اسکالید به عنوان یکی از شاهکارهای کادیلاک به فروش می‌رسد.

6- سیتروئن 2CV مدل 1948

نمایشگاه پارس سال 1948 سرآغاز مسیر پیشرفت سیتروئن بود؛ جایی که پدر بزرگ ژیان، برای اولین بار رونمایی شد. شاید بازدیدکنندگان هیچوقت فکر نمی‌کردند که 2CV چقدر در آینده فرانسوی‌ها مهم خواهد بود. بازدیدکنندگان در مورد آن می‌گفتند:

حس و حال این خودرو مثل رنگ آن، مرا به یاد بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان می‌اندازد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

اما 2CV با شکست دادن رقیبان خود، حدود 42 سال روی خط تولید سیتروئن باقی ماند و به رکورد فروش 9 میلیون نسخه در انواع مختلف، دست پیدا کرد.

7- دلورن DMC-12 سال 1981

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

معمولا موفقیت خودروها در پیست مشخص می‌شود اما بزرگ‌ترین افتخار دلورن DMC-12، محدود به فیلم «بازگشت به آینده» می‌شود. پیشرانه 6 سیلندر خورجینی آن مخلوطی از علم پژو، ولوو و رنو بود و نهایتا می‌توانست 130 اسب بخار تولید کند؛ آن هم برای خودرویی که لقب سوپر اسپرت داشت.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

قیمت این خودرو حتی از ظاهر آن هم عجیب‌تر است. دلورن DMC-12 در بازار آمریکا با قیمت 26,175 دلار (معادل 72,500 دلار امروزی) به فروش می‌رسید که حتی از شورولت کوروت هم گران‌تر بود. اما فروش آن هم زیاد طول نکشید و با ورشکستی مالک این شرکت یعنی جان زد دلورن (John Z. DeLorean)، داستان ماشین زمان هالیوود به انتهای خود رسید.

8- فورد کنسول کاپری سال 1961

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

کاپری قرار بود موستانگ اروپایی‌ها باشد. اما هزینه‌های تولید آن باعث شد که در مرحله اول (سال 1961) فقط به 19 هزار نسخه قناعت کند. تغییرات این خودرو در 4 سال بعد بسیار انقلابی بودند و توانستد کاپری را تا سال 1986 بر روی خط تولید فورد نگه دارند. حدودا 1.9 میلیون کاپری در طول تاریخ فورد تولید شد.

9- فورد GT40 سال 1964

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

GT40 به طور انحصاری برای شکست دادن ایتالیایی‌ها ساخته شده بود. اولین نسخه این خودرو در سری مسابقات هزار کیلومتری نوربرگ رینگ حاضر شد ولی به دلیل مشکل سیستم تعلیق، نتوانست حتی از خط پایان عبور کند. نسخه‌های مخصوص مسابقات 24 ساعته لمانز هم با ایراداتی مشابه، یا از مسابقات حذف می‌شدند یا قادر به شکست فراری نبودند.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

اما تلاش‌های فورد پس از تقریبا 3 سال به نتیجه رسید و دیگر شاهد سلطه فراری بر سکوهای لمانز نبودیم. شاید اگر فورد در همان سال 1964 دست از تلاش می‌کشید، امروزه داستان GT40 به صورتی دیگر بیان می‌شد و چهره قهرمانانه‌ای نداشت.

10- فورد مدل T سال 1908

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

داستان بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی از کارگاهی کوچک شروع شد. جایی که کارگران و مهندسان فورد، اولین خودرو این شرکت را با قیمت 825 دلار (معادل 22604 دلار امروزی) روانه بازار کردند.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

در شروع کار، فقط 10666 نسخه از فورد مدل T به تولید رسید اما همه‌چیز در سال 1913 تغییر کرد. شرکت Ford در این سال‌ها تقریبا از یک کارگاه کوچک به کارخانه‌ای رسمی تغییر موقعیت داد و همین موضوع این شانس را فراهم کرد که قیمت خودروها را کاهش و تعداد آن‌ها را افزایش دهند. فورد در سال 1922 موفق شد 1.3 میلیون نسخه از مدل T را با قیمت 319 دلار (معادل 5000 دلار امروزی) به فروش برساند. مدل T تا 20 سال بر روی خط تولید باقی ماند و فروش 19 میلیون نسخه را ثبت کرد.

11- هوندا سیویک سال 1972

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

به عقیده آمریکایی‌ها نسل دهم سیویک، بهترین و قابل اعتمادترین خودرو ژاپنی دهه 70 میلادی این کشور بوده. همچنین در آن روزها، اسم هوندا در جهان بر سر زبان‌ها می‌چرخید. نزدیک به 40 هزار آمریکایی از لذت سواری سیویک بهره‌مند بودند و اکنون هم سیویک با فروش نیم میلیون خودرو، در رده ششمین خودرو پرفروش دنیا قرار دارد.

12- لامبورگینی چیتا سال 1977

شاید جالب باشید که بدانید سرآغاز جهش بزرگ خودروساز اسپرت ایتالیایی، از خودروهای نظامی آمریکا نشات می‌گیرد. در دهه 70 میلادی، شرکت لامبورگینی قراردادی در جهت تولید خودروهای آفرود نظامی برای ارتش آمریکا ثبت کرد. همچنین این خودرو با همکاری شرکت MTI به تولید رسید و در زمینه تکنولوژی هم بسیار پیشرفته بود.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

پیشرانه چیتا از نوع 8 سیلندر خورجینی شرکت کرایسلر بود که در قسمت عقب خودرو قرار می‌گرفت و 183 اسب بخار تولید می‌کرد. هرچند چیتا اصلا اشتراکی با نام خود نداشت و بسیار کند بود. همین موضوع، افسران نظامی آمریکایی را ناامید کرد و داستان چیتا در سال 1978، همراه با ورشکستگی لامبورگینی به پایان رسید.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

لامبورگینی LM002

مدیریت جدید لامبورگینی تصمیم گرفت تا نسخه‌ای جدید از چیتا را با نام LM001 به نمایشگاه ژنو سال 1981 بیاورد. هرچند که آن‌ها این بار جیب اعراب پولدار را نشانه گرفته بودند. نسخه بعدی این خودرو با پیشرانه 12 سیلندر افسانه‌ای کانتاش و با نام LM002 معرفی شد و توانست در خاورمیانه فروش خوبی داشته باشد.

13- مرسدس بنز G کلاس سال 1979

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

به طور حتم مرسدس بنز G کلاس 2022 با نمونه‌های اولیه آن که برای شکست دادن لندرور سری 3 طراحی شده بودند، هیچ شباهتی ندارد. البته اگر بخواهیم دقیق بگوییم، جی کلاس محصول مشترک دایملر (Steyr Daimler Puch) و بنز بود که به یکی از بهترین خودروهای جهان تبدیل شد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

ایده اصلی G کلاس در مورد ساخت یک خودرو 4*4 آفرود مستحکم بود که در خیابان‌ها هم خوش بدرخشد و تعمیرات آن هم آسان و ابتدایی باشد. همچنین مرسدس ساده‌ترین طراحی را به این خودرو آورد تا به خریداران بگوید که تا 10 سال بعد هم با همین ظاهر طرف خواهید بود. نسل اول این خودرو با نام «Geländewagen» و در سال 1979 معرفی شد؛ آن هم با موتور 4 سیلندر 72 اسب بخاری. امروزه ضعیف‌ترین جی کلاس‌ها، حداقل 416 اسب بخار قدرت دارند.

14- نیسان GT-R سال 1969

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

گودزیلا معروف ژاپنی‌ها در ابتدای کار یک خودرو کوپه دو درب مسابقه‌ای نبود. نیسان تصمیم گرفت نسخه‌ای زیباتر از اسکای لاین را با پیشرانه 6 سیلندر خطی 2 لیتری شرکت پرنس (Prince) با قدرت 160 اسب بخار به خط تولید خود راه دهد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

به طور دقیق سال 1971 بود که اولین نیسان GT-R دو درب به بازار خودرو معرفی شد. نسل دوم این خودرو مسیر خود را پیدا کرد و امروزه هیچ کدام از مدل‌های GT-R کمتر از 315 کیلومتر بر ساعت سرعت ندارند.

15- پژو 205 سال 1983

سال 1983، پژو به فکر تولید یک هاچ بک کوچک بود اما خود آن‌ها هم چنین آینده‌ای برای محصول خود متصور نبودند. پژو 205 GTI، یکی از بهترین‌های دنیای رالی بود که توانست اسم این خودروساز فرانسوی را بر سر زبان‌ها بیندازد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

شاید بتوان فروش 5.3 میلیون نسخه‌ای 205 را فرشته نجات پژو در اواخر دهه 90 میلادی دانست. بدون شک اگر پژو 205 و مدل GTI آن نبود، شاید بحران‌های مالی دهه 90 میلادی نفس پژو را می‌گرفت.

16- پونتیاک GTO سال 1964

بحران نفت و کمبود سوخت در دهه 60 میلادی، خودروهای عضلانی آمریکایی را زمین‌گیر کرده بود ولی سلیقه آمریکایی‌ها به همین راحتی قابل تغییر نیست. در آن زمان کشور آمریکا قوانین سفت و سختی برای محدودیت حجم موتور خودروها وضع کرده بود اما پونتیاک تصمیم گرفت که آن‌ها را دور بزند. پس آن‌ها نسخه‌ دیگری از پونتیاک GTO با نام Tempest را روانه بازار کردند.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

قوانین حجم پیشرانه به صورت کلی بر روی خودروهای تولید انبوه نظارت می‌کرد. اما مدل Tempest تقریبا شبیه به آپشن بود و شامل این قوانین نمی‌شد. آن‌ها یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 6.5 لیتری را بر روی مدل Tempest نصب و آن را نسخه مخصوص لمانز GTO معرفی کردند. هرچند که این نسخه اصلا کاری به مسابقات لمانز نداشت اما توانست در بازاری که خالی از خودروهای عضلانی بود یکه تازی کند و تا دو سال بعد هم بر روی خط تولید باقی بماند.

17- سوزوکی جیمنی سال 1972

جیمنی در اصل متعلق به سوزوکی نبود و شرکت ژاپنی «Hope Motor Company» مالکیت آن را بر عهده داشت. به هر حال شرکت Hope فقط 15 نمونه از این خودرو آفرود را با نام ON 360 به بازار عرضه کرد و بعدها سوزوکی تولید این خودرو آفرود را بر عهده گرفت.

اما از نسل چهارم به بعد، قوانین آلایندگی ژاپن، سوزوکی را مجبور کرد که ذات جیمنی را تغییر بدهند.

18- فولکس واگن بیتل سال 1983

درخشش بیتل به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. اما دهه 60 میلادی بود که با صادرات رسمی خود و به خصوص وارد شدن به خاک آمریکا، همه را عاشق خود کرد. خریداران دلباخته ظاهر ساده و کیفیت فنی بالای بیتل بودند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، شهر وولفسبورگ و کارخانه فولکس واگن به دست بریتانیایی‌ها افتاد. شرکت ویلیام روتس (William Rootes) مسئول بازسازی و تولید دوباره این شرکت شد ولی آن‌ها هیچ علاقه‌ای به این سوسک آلمانی نداشتند و فکر می‌کردند که کل کارخانه باید تخریب شود؛ چرا که ارزش زمین آن از کل پروژه بازسازی بیشتر است. آن‌ها در مورد بیتل می‌گفتند:

این خودرو حتی حداقل‌های فنی یک وسیله نقلیه معمولی را هم ندارد.

فولکس واگن تا سال 1948 هم بی سرپرست بود تا اینکه شرکت فورد برای بازسازی آن وارد صحنه شد. اما معاون اول هنری فورد دوم یعنی ارنست بریچ، او را از انجام این کار منصرف کرد. به عقیده بریچ، وولفسبورگ خیلی به آلمان شرقی و مناطق تحت اشغال شوروی‌ نزدیک بود و فورد باید سرمایه‌ گذاری‌های خود را در مناطق دیگری انجام دهد.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

سرانجام یک افسر ارتش بریتانیا مسئولیت تولید مجدد فولکس واگن را به عهده گرفت و خیلی زود هم موفق شد یک قرارداد 6000 نسخه‌ای را برای ارتش انگلستان دریافت کند. امروزه فولکس واگن سالانه بیش از 8.88 میلیون خودرو تولید می‌کند و بازار کراس اورها و شاسی بلندها را تحت سلطه خود دارد.

19- فولکس واگن پلیت واگن سال 1946

بسیاری از مردم بیتل را اولین محصول پس از جنگ فولکس واگن می‌دانند در حالی که در حقیقت پلیت واگن (Plattenwagen) صاحب این عنوان است. این خودرو در اصل یک لیفتراک آلمانی بود که از شاسی بیتل و دو صندلی معمولی بهره می‌برد. ساخت پلیت واگن بعد از جنگ جهانی دوم هیچ وقت به صورت رسمی اعلام نشد و فقط با سفارش‌های شخصی به فروش رسید به همین علت از آمار تولید رسمی آن اطلاعاتی در دست نیست.

بررسی سرآغاز بهترین خودروهای جهان

پیت واگن بعدها به یک وسیله باربری تبدیل شد. این خودرو ترابری در سال 1950 با نام T1 به تولید رسید. آلمانی‌ها سالانه حدود 60 هزار دستگاه T1 تولید می‌کردند. جالب است بدانید که اولین خریدار پلیت واگن، کره‌ای‌ها بودند و این خودرو پس از پشت سر گذاشتن جنگ جهانی دوم، مستقیما به خط مقدم جنگ بین دو کره فرستاده شد. پلیت واگن در پیشرفت ون‌های شرکت فولکس واگن نقش زیادی داشته و می‌توان آن را زیربنای ون معروف این شرکت دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*