بررسی تمام تیپ های دنا - دنا

معرفی و بررسی تمام تیپ های دنا در بازار ایران

برخی خودروها در بازار خودرو تیپ‌های مختلفی دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تمام تیپ های دنا بپردازیم و امکانات و مشخصات آن را معرفی کنیم.

در بازار خودروی کشور ما محصولات تنوع چنان بالایی ندارند، اما ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز برتر ملی سبد محصولاتشان بهتر از سایر خودروسازها است. یکی از خودروهای پرطرفدار شرکت ایران خودرو، دنا و تیپ‌های مختلف آن است. در این مطلب قصد داریم به بررسی دنا بپردازیم و علاوه بر معرفی نسخه‌های گوناگون آن، امکانات و مشخصات فنی آنها را به دقت بررسی کنیم.

بررسی تمام تیپ های دنا ایران خودرو

قیمت خودروی دنا اگرچه در ایران مقرون به صرفه و اقتصادی است، اما مشتریان ایرانی برای خرید آن تعلل زیادی می‌کنند؛ زیرا در بازه قیمتی که تیپ‌های مجهز دنا دارد، خودروهای چینی و حتی کارکرده خارجی یافت می‌شود که گزینه بهتری می‌توانند باشند. البته این موضوع کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد.

ایران خودرو دنا و تیپ‌های متنوع آن را با قیمت متوسط رو به بالا عرضه کرده، اما در عوض روی امکانات و مشخصات فنی و ایمنی دقت نظر داشته است. همچنین از دیگر مولفه‌های جذابی که دنا دارد، طراحی ظاهری زیبای آن است. البته تفاوت خاصی از نظر ظاهری میان تیپ‌های مختلف این خودرو دیده نمی‌شود.

اگر خودروهای هم‌قیمت دنا را با این سدان جذاب در کفه ترازو قرار دهیم و مقایسه کنیم، این دنا است که در کف جاده‌ها می‌تازد و از خود کیفیت و قدرت نشان می‌دهد. همه ما می‌دانیم که خودروی جذاب ایران خودرو هم نقاط قوت زیادی دارد و نقاط ضعفی که گاها در تیپ‌های بالاتر بهبود یافته‌اند.

آبی پوشان جاده مخصوص قصد داشتند دنا را به عنوان جایگزین سمند معمولی و سمند سورن راهی بازار کنند، اما بعد از استقبال زیاد خریداران و از 1393 این شرکت تصمیم گرفت خط تولید مستقل آن را راه‌اندازی کند. یکی از نقاط قوتی که در ساخت و طراحی دنا بد نیست به آن اشاره کنیم، مهندسی ایرانی و ساخت آن بدون قطعات خارجی است. در ادامه همراه ما باشید.

1. دنا معمولی – نخستین تیپ

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا

دنا معمولی وقتی وارد بازار ایران شد که رقبایی همچون پژو 405، سمند و پژو 206 صندوقدار داشت. آن اوایل که دنا و سه خودروی دیگر ایران خودرو راهی بازار شده بودند، عملا سبد محصولات سایپا و این شرکت خالی بود و تنها چند خودروی شناخته شده در خیابان‌های شهر دیده می‌شدند.

خوشبختانه خیلی زود سدان دنا توانست از محصولات پرطرفدار سبد تولیدات شرکت ایران خودرو شود و نام و آوازه‌ای برای خود دست و پا کند. این خودرو هم ظاهر معقول و خوبی داشت و هم فضای داخلی آن به اندازه کافی جادار بود. از طرفی مشخصات فنی خوبی که دنا ارائه می‌داد، خانواده‌های ایرانی را برای خرید آن ترغیب می‌کرد.

جالب اینجاست قبل از رونمایی و عرضه این محصول، تبلیغات آن تقریبا با شکست مواجه شد و مردم استقبال خوبی از آن نکردند؛ اما هر چه مدت زمان بیشتری از حضور این سدان در بازار گذشت، عاشقان و طرفداران آن بیشتر شد. پلتفرم دنا همانی است که پیش‌تر روی پژو 405 بوده و به طور انحصاری توسط ایران خودرو ساخته شده است.

دنا

زیر کاپوت دنا معمولی یک پیشرانه EF7 قرار گرفته که در نوع خود از موتورهای دیگر این شرکت، مثل پیشرانه XU7 مدرن‌تر است. حجم این پیشرانه 1.6 لیتری است و خوشبختانه استاندارد آلایندگی یورو 4 دارد. موتور چهار سیلندر دنا معمولی می‌تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار را تولید کند و نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

حداکثر سرعت این سدان معمولی 190 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند در عرض 13.5 ثانیه از صفر مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. در هر صد کیلومتر پیمایش، دنا معمولی نزدیک به 8 لیتر مصرف سوخت ترکیبی دارد. متاسفانه در بین تمامی تیپ‌های دنا، فقیرترین نسخه، دنا معمولی است و تجهیزات ایمنی آن هم به درد نمی‌خورد.

از جمله امکاناتی که این خودرو دارد می‌توان به 2 عدد کیسه هوا، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، چراغ مه‌شکن، نمایشگر 7 اینچی و سیستم تهویه اشاره کرد. همچنین دنا معمولی دو عیب مهم دارد که یکی از آنها سیستم تعلیق ضعیف و دیگری عایق‌بندی نامناسب آن خواهد بود.

2. دنا پلاس ساده – دومین تیپ

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا پلاس

یکی دیگر از تیپ‌های خانواده جذاب و پرطرفدار دنا، دنا پلاس ساده است. این خودرو دو سال پس از عرضه دنا معمولی روانه بازار شد و اگرچه در شکل ظاهری خودرو هیچ تفاوتی به چشم نمی‌آمد، اما یک‌سری جزئیات کوچک و ریز داشت که با کمی دقت به آنها پی می‌برید.

از جمله تفاوت‌های میان دنا معمولی با دنا پلاس ساده می‌توان به مواردی از قبیل چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره بزرگ‌تر با حالت اسپرت و خطوط منحنی گوشه‌های خودرو اشاره کرد. مجموع این تغییرات باعث شده دنا پلاس ساده چهره ظاهری بهتری نسبت به دنا معمولی داشته باشد. همچنین اندازه فضای کابین و رنگ‌بندی درون آن تغییر نکرده است.

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا پلاس

اما مشخصات فنی دنا پلاس ساده شامل یک پیشرانه EF7 با گیربکس 5 سرعته دستی می‌شود. ایران خودرو در نسخه دنا پلاس ساده از همان موتور دنا معمولی استفاده کرد و حتی جعبه دنده سابق را کنار نگذاشت. تنها نکته مثبتی که در این سدان جذاب بهبود یافته، عایق‌بندی خودرو است. همچنین سیستم تعلیق حالا عیب محسوب نمی‌شود و از سیستم مستقل به اکسل تغییر کرده است و می‌تواند رانندگی بهتری را برایتان به ارمغان آورد.

از جمله امکانات رفاهی و ایمنی که برای دنا پلاس ساده تعبیه شده می‌توان به سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم قطع خودکار بنزین، 2 کیسه هوای راننده، 2 کیسه هوای جانبی، سیستم کنترل بخار بنزین، سیستم تغییر 8 حالته صندلی‌های جلو، آینه‌هایی با امکان تنظیم به همراه راهنما، چراغ روشنایی داخل کابین قسمت پایین و هشداردهنده اشاره کرد. همچنین دنا پلاس ساده مجهز به سانروف و کروز کنترل بوده، ولی متاسفانه چندی پیش ایران خودرو آنها را سفارشی کرد.

3. دنا پلاس توربو دنده ای – سومین تیپ

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا پلاس توربو دنده ای

سومین تیپ از خانواده خودروهای دنا، دنا پلاس توربو با گیربکس دنده ای است. این خودرو دو سال بعد از نسخه ساده و در سال 97 وارد بازار داخل شد. متاسفانه هیچ مولفه ظاهری در این خودرو وجود ندارد که بتوان بین آن و سایر نسخه‌ها تفاوتی قائل شد. همچنین در فضای داخلی کابین هم یک‌سری تغییرات جزئی و کوچک مثل روکش چرم قرمز فرمان اعمال شده است. علاوه بر این دنا پلاس توربو مجهز به رینگ‌های آلومنیومی شده و سایز آنها تغییر یافته است.

اولین تفاوت فنی که دنا پلاس توربو دنده ای دارد، توربو شدن پیشرانه آن است. البته موتور همان EF7 قبلی است و تنها فرقی که کرده از نظر اضافه شدن توربوشارژ است. بنابراین ایران خودرو کار شاقی برای پیشرانه نکرده است. تنها نکته روشن و مثبتی که می‌توان برای بهبود این موتور نام برد، ارتقای شتاب صفر تا صد آن است. هم‌اکنون تنها 10.5 ثانیه زمان نیاز است تا دنا پلاس توربو به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

بررسی تمام تیپ های دنا

از دیگر تغییرات جالب دنا در این تیپ می‌توان به اضافه شدن سرعت خودرو اشاره کرد که اکنون به 200 کیلومتر بر ساعت رسیده است. نکته منفی تغییر پیشرانه می‌تواند افزایش مصرف سوخت باشد که ممکن است برای برخی مشتریان دردسرساز شود. در ادامه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی سومین تیپ از یک سدان ایرانی معرفی خواهد شد:

سانروف، سیستم تهویه در عقب اتاقک به همراه دریچه، 6 عدد بلندگو، سیستم رهیاب، کروز کنترل، تنظیم صندلی‌های جلو به 8 حالت ممکن. معایب دنا پلاس توربو دنده‌ای شامل کیفیت پایین ساخت، متریال نامناسب به کار رفته در داشبورد و اتاقک می‌شود.

4. دنا پلاس توربو اتوماتیک – چهارمین تیپ

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا پلاس توربو اتوماتیک

آخرین نسخه از سدان دنا و مجهزترین آن که طرفداران زیادی در بازار دارد، دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این خودرو حدودا دو سال پیش راهی بازار خودرو شد و کامل‌ترین نسخه‌ای است که ایران خودرو تا به امروز عرضه کرده است. این خودرو در کنار دنا پلاس توربو دنده‌ای تولید شده و از نظر ظاهری هیچ تفاوتی، حتی اندک هم با یکدیگر ندارند.

سه تیپ دیگر دنا دارای فرمان هیدرولیکی هستند، در حالی که نسخه چهارم مجهز به فرمان برقی شده است. نقطه قوت دنا پلاس توربو اتومات در قیاس با نسخه‌های دیگر، تجهیز آن به گیربکس اتوماتیک است. همچنین این گیربکس 6 سرعته دارای دو حالت رانندگی است که یکی از آنها اسپرت و دیگری برفی است.

بررسی تمام تیپ های دنا - دنا پلاس توربو اتوماتیک

متاسفانه دنا پلاس توربو اتومات اگرچه مجهز به جعبه دنده اتوماتیک شده، ولی وزن زیادی دارد و همین باعث شده حداکثر شتاب صفر تا صد خودرو نیم ثانیه کاهش یابد. همچنین با هر صد کیلومتر پیمایش مسافت، باید 8 لیتر مصرف سوخت برای این سدان در نظر بگیرید. از جمله امکاناتی که دنا توربو اتومات دارد می‌توان به نمایشگر دمای محیط، مانیتور بزرگ با GPS، شیشه‌های جانبی دارای گرم کن و تغییر روشنایی داخل اتاقک اشاره کرد.

سخن پایانی بررسی تمام تیپ های دنا

سعی کردیم در این مقاله راجع به خودروی سدان دنا از ایران خودرو و تیپ‌های مختلف آن صحبت کنیم و مشخصات فنی و امکانات رفاهی این محصول جذاب و پرطرفدار را شرح دهیم. به هر حال فراز و نشیب دنا در بازار داخلی و حواشی قیمتی آن باعث شده این خودرو در برخی از نسخه‌ها پرطرفدار و در برخی دیگر نسبتا کم‌طرفدارتر باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*