DevOps و Agile

تفاوت DevOps و Agile در چیست؟

DevOps و Agile راه را برای شیوه‌های پیشرفته توسعه نرم افزار در دنیای مدرن هموار می‌کنند. DevOps همکاری بین تیم‌های توسعه و عملیات را امکان پذیر می‌کند؛ این در حالیست که متدولوژی Agile توسعه دهندگان و چرخه‌های توسعه را کارآمدتر می‌کند.

اگرچه تفاوت‌های قابل توجه زیادی بین DevOps و Agile وجود دارد، اما شباهت‌های بین این دو باعث می‌شود تا همکاری خیلی خوبی با یکدیگر داشته باشند. در این مقاله می‌توانید با تعریف DevOps و Agile، شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی این دو متدولوژی آشنا شوید.

متدولوژی‌های DevOps و Agile چه هستند؟

هم DevOps و هم Agile نقاط قوت و ضعف خاص خودشان را دارند. هر دو متدولوژی بسیار قابل اعتماد هستند و به همین دلیل است که توصیه می‌شود از آنها به صورت ترکیبی استفاده کنید. هدف افزایش بهره وری کلی است.

از این رو، تیم‌ها باید بتوانند از هر دو روش برای کار سریع تر و کارآمدتر استفاده کنند. اما اجازه بدهید متدولوژی‌های DevOps و Agile را با جزئیات بیشتری توضیح دهیم.

DevOps چیست؟

DevOps یک روش توسعه نرم افزار است که به منظور بهبود بهره وری و تسهیل همکاری بهتر بین تیم‌ها، عملیات توسعه و فناوری اطلاعات را به طور یکپارچه در یک سازمان همسو می‌کند. DevOps ادغام افراد، فرآیندها، شیوه‌ها، ابزارها و فناوری است که استقرار کد را به شیو‌ه‌ای قوی و خودکار امکان‌پذیر می‌کند.

بر خلاف روش‌های سنتی توسعه نرم افزار، DevOps یک فرآیند مداوم ساخت، آزمایش، استقرار و نظارت است. هدف اصلی آن ارائه مداوم نرم افزار با کیفیت به شیوه‌ای درست است. به کارگیری DevOps چندین مزیت قابل توجه دارد که از جمله می‌توان به استقرار سریع‌تر، قابل اعتمادتر و آسان‌تر اشاره کرد.

اصول DevOps بر اساس شش ایدئولوژی اصلی است؛ ادغام مداوم، تحویل مداوم، آزمایش مداوم، استقرار مداوم، عملیات مستمر و همکاری مستمر. ترکیب دو دپارتمان و فرآیند مجزا (توسعه و عملیات) و گرد هم آوردن آنها منجر به افزایش شفافیت و تمرکز بر روی تست خودکار می‌شود.

جِز هامبِل، یکی از نویسندگان کتاب «راهنمای DevOps» عبارت مخفف CALMS را برای چارچوب DevOps ابداع کرد. این عبارت مخفف فرهنگ، اتوماسیون، ناب بودن، اندازه گیری و اشتراک گذاری است.

  • فرهنگ نماد تغییر فرهنگی است که زمانی رخ می‌دهد که تیم‌های توسعه و عملیات در یک سازمان به طور هماهنگ با هم کار می‌کنند.
  • اتوماسیون به جایگزینی کارهای دستی با اتوماسیون اشاره دارد که باعث افزایش سرعت و ارتقای کیفیت بهتر محصول می‌شود.
  • DevOps از اصول ناب (Lean) بهبود مستمر و آزمایش الهام گرفته است.
  • اندازه گیری فرآیند سنجش نتایج برای بهبود کیفیت است.
  • اشتراک گذاری به توزیع مسئولیت بین تیم‌های توسعه و عملیات برای عیب یابی مشکلات و یافتن راه حل‌های کارآمد اشاره دارد.

برای اطلاعات جامع تر راجع به دواپس اینجا کلیک کنید .

Agile چیست؟

DevOps و Agile

متدولوژی Agile یا چابک یک روش توسعه نرم افزار است که خود را با اصول بیانیه Agile همسو می‌کند. Agile یک رویکرد تکرارشونده برای توسعه نرم افزار و مدیریت پروژه است که برای یافتن راه حل‌ها، بازخورد مشتریان برای بهبود کیفیت و انتشار سریع برای رسیدن به ضرب الاجل‌ها، بر همکاری بین تیم‌های متقابل تمرکز دارد.

توسعه چابک، فرآیندها را به واحدهای کوچک تر به نام اسپرینت تقسیم می‌کند که معمولا از دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد. متدولوژی چابک بر روی استقرار تدریجی هر اسپرینت و ادغام آنها برای آزمایش نهایی تمرکز دارد.

می‌توان Agile را با استفاده از ابزارهایی مانند تابلوی کانبان، اسکرام، ایکس‌پی، اکتیو کولب و غیره پیاده سازی کرد. چهار ارزش اصلی در فرآیند توسعه نرم افزار به شیوه Agile در زیر توضیح داده شده است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به Agile وارد صفحه “Agile چیست؟” شوید

1) افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزار

بیانیه چابک اهمیت ارزش گذاری بالاتر افراد نسبت به فرآیندها را بیان می‌کند. توجه بیشتر به دستیابی به بهترین ابزار ممکن برای ساختن نرم افزار، در میان بسیاری از سازمان‌های نرم افزاری امری رایج بوده است.

با این حال، حتی بزرگترین ابزارها هم ممکن است در دست تیم اشتباه قرار بگیرند و کارایی مناسبی را ارائه ندهند. کلید موفقیت در اینجا داشتن تیم مناسبی از افراد و تشویق آنها به برقراری ارتباط و همکاری برای ایجاد یک محیط کاری سالم و مقابله با مشکلات فعلی یا آینده است.

2) نرم افزار کار بر روی مستندات جامع

در حالی که مستندسازی مهم است، نباید در مرکز توجه قرار بگیرد. در گذشته، صرف ساعت‌ها زمان برای مستندسازی فرآیندها، در بسیاری از تیم‌های نرم افزاری امری معمول بود. بیانیه چابک بیان می‌کند که بالاترین اولویت باید به ارائه نرم افزار به مصرف کنندگان داده شود تا اینکه به جای نوشتن کد و ساختن نرم افزار، تلاش زیادی برای مستندسازی انجام شود.

3) همکاری مشتری بر سر مذاکره قرارداد

پیش از این، قراردادها کار بزرگی بود و برای نوشتن آنها و مذاکره در مورد شرایط و ضوابط مختلف، توجه و تلاش زیادی انجام می‌شد. بیشتر اوقات، این کار منجر به ارتباط نادرست می‌شد؛ چرا که قرارداد یک چیز را بیان می‌کرد و محصول چیز دیگری را ارائه می‌داد و نیاز مشتری هم کاملا متفاوت بود.

بیاینه چابک بیان می‌کند که توسعه مستمر و همکاری مستمر با مشتریان، بهترین راه برای اطمینان از موفقیت یک پروژه توسعه نرم افزار است.

4) پاسخ به تغییر در پیروی از یک برنامه

همه در جهانی پویا زندگی می‌کنیم که در آن اولویت‌ها، نیازها و ترجیحات مشتریان به سرعت در یک دوره زمانی تغییر می‌کند. از این رو، اکنون بیشتر از هر زمان دیگری، داشتن رویکردی انعطاف پذیر و سازگار اهمیت زیادی برای تیم‌های نرم افزاری پیدا کرده است.

بیانیه چابک در مورد استقبال و پذیرش تغییرات در اواسط پروژه برای بهبود کل پروژه است. تیم‌های چابک برای تغییر مسیر در میانه راه به جای پیروی کورکورانه از یک برنامه سفت و سخت، توانایی فوق العاده ای دارند.

شباهت‌های کلیدی بین DevOps و Agile

سرعت سریع پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تقاضاهای روزافزون مشتریان، سازمان‌ها را ملزم می‌کند که به طور مداوم رویکردها و راه حل‌های جدیدتری برای مشکلات پیدا کنند. همان‌طور که گفته شد، برای حوزه‌های مترقی مانند توسعه نرم افزار فناوری اطلاعات، سازگاری با تغییرات و موقعیت‌های جدید حیاتی است.

Agile بر اساس رفع کاستی‌های روش آبشاری که نمی‌توانست خواسته‌های دنیای مدرن را برآورده کند، شکل گرفت. به طور مشابه، DevOps یک قطعه گم شده از متدولوزی Agile را تکمیل می‌کند که با استقرار ایمن نرم افزار پس از توسعه، آن را یک قدم جلوتر می‌برد؛ چیزی که روش‌های Agile به آن توجه نمی‌کنند.

این امر باعث می‌شود که بتوان گفت شباهت‌های قابل توجهی بین متدولوژی Agile و DevOps وجود دارد؛ زیرا هر کدام پیشرفت متفکرانه دیگری به حساب می‌آیند.

1) تاکید بر تست و اتوماسیون

DevOps و Agile هر دو بر روی دستیابی به ثبات متمرکز هستند. آنها این کار را با عملکرد فعال در محیطی سریع، امن و با کیفیت انجام می‌دهند. هر دو روش این کار را از طریق ادغام تعداد زیادی آزمایش بر اساس یک روتین مشخص انجام می‌دهند. این دو روش در باورهای خود بر اتوماسیون تکیه دارند تا انعطاف پذیری و امنیت بیشتری را در فرآیند اجرا فراهم کنند.

2) تمایل به بهره وری کسب و کار

هم DevOps و هم Agile برای دستیابی به یک هدف مشترک برای کسب و کار، یعنی به حداکثر رساندن بهره وری، با یکدیگر همکاری می‌کنند. DevOps و Agile رویکرد کسب و کار محورِ مشابهی دارند. پیاده سازی متدولوژی Agile در فرآیند توسعه نرم افزار به تیم‌ها زمان می‌دهد تا روی یک هدف واحد تمرکز کنند؛ و فضایی را برای آنها باقی بگذارد تا در زمان صرفه‌جویی کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر، ترکیب کردن فرهنگ DevOps با متدولوژی Agile منجر به انتشار و تحویل سریع‌تر و بدون ایجاد اختلال در فرآیندهای کسب و کار می‌شود.

3) راه را برای مشارکت‌های قدرتمند هموار می‌کنند

اگرچه DevOps و Agile ممکن است تفاوت‌های بی شماری داشته باشند، اما هر دو به ایجاد یک محل کار مبتنی بر همکاری، اهمیت زیادی می‌دهند. این محل کار باید به گونه‌ای باشد که اعضای تیم برای اشتراک گذاری اطلاعات، شناسایی سریع مشکلات و عیب یابی مشکلات به راحتی و به آسانی با یکدیگر در ارتباط هستند.

تاکید زیادی برای تعاملات بین اعضای تیم و افراد وجود دارد تا محیط کار سازنده تر و کارآمدتر باشد و نسبت به تغییرات پاسخگویی سریع‌تری داشته باشد.

4) از فلسفه‌های ناب الهام می‌گیرند

DevOps و Agile از نظر استخراج رویکردهای خود از فلسفه ناب، زمینه مشترکی دارند. فلسفه ناب به DevOps و Agile کمک می‌کنه تا فرآیند ارتباطی خود را استاندارد کرده و برای ایجاد یک محیط کاری سالم و سازنده، تعاملات روان بین اعضای تیم را تسهیل کنند.

تفاوت‌های کلیدی بین DevOps و Agile

همان‌طور که گفته شد، بین این دو متدولوژی شباهت‌های مختلفی وجود دارد. اما برای به‌کارگیری اصولی، آشنایی با تفاوت‌های اساسی بین این دو متدولوژی نیز ضروری است. در ادامه به چند مورد از تفاوت‌های کلیدی DevOps و Agile اشاره می‌کنیم.

فلسفه هدایت

DevOps فرهنگی است که در آن تیم‌های توسعه و عملیات به عنوان یک واحد عمل و کار خود را برای تقویت بهره وری و ایجاد همکاری، یکپارچه می‌کنند.

متدولوژی Agile روشی است که از طریق توسعه تکراری و آزمایش مداوم به طور مستمر به مدیریت و ارائه تغییرات کوچک و تدریجی یک پروژه می‌پردازد.

نقطه کانونی و هدف

DevOps بر آزمایش مداوم و تحویل سریع هر چند ساعت یا حتی به صورت روزانه تاکید دارد. هدف اصلی DevOps مدیریت راه حل‌های مهندسی و تجاری و تمرکز بر تحویل سریع است.

متدولوژی Agile در درجه اول بر تغییرات یکنواخت و استقرار افزایشی پس از هر اسپرینت متمرکز است. Agile در مدیریت پروژه‌های پیچیده و ایجاد فضا برای تغییرات در اواسط پروژه استفاده می‌شود.

تحویل و استقرار

بر خلاف متدولوژی چابک، DevOps از نرم افزار از پیش ساخته شده ای استفاده می‌کند که در دسترس و آماده انتشار است و پس از استقرار ایمن، آن را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر، Agile نرم افزاری را می‌سازد و ایجاد می‌کند و پس از راه‌اندازی آن را بررسی می‌کند؛ اما هیچ نقشی در استقرار نرم افزار ندارد.

اندازه و مهارت‌های تیم

DevOps بر روی ادغام تیم‌های مختلف عمل می‌کند و از این رو گروه بزرگ تری از افراد را شامل می‌شود. DevOps به افراد با تخصص‌ها و مجموعه مهارت‌های عملکردی مختلف نیاز دارد تا مسئولیت‌ها را برای دستیابی به نتایج و موفقیت بهتر تقسیم کنند.

Agile بر روی کار با یک تیم کوچک تر برای اجرای سریع‌تر و کاهش ریسک تمرکز دارد. هر یک از اعضای تیم که با متدولوژی Agile کار می‌کند، برای انجام هر کاری مهارت بالایی پیدا می‌کند و به نوبه خود به یک توسعه دهنده همه جانبه تبدیل می‌شود.

مستندات

مستندسازی برای DevOps ضروری است. مستندسازی دقیق و با جزئیات فرآیندها، به روزرسانی‌ها، اطلاعات و ارتباطات برای اطمینان از همکاری روان تیم بسیار مهم است.

یکی از ارزش‌های اصلی Agile بر اهمیت بیشتر نرم افزار کارآمد نسبت به مستندات جامع تاکید می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، مستندسازی برای تشویق راحتی و آزادی در روند کلی توسعه، سبک نگه داشته می‌شود.

منبع بازخورد

DevOps شکاف‌ها را پر می‌کند و نگرانی‌های بین توسعه دهنده و عملیات IT را برطرف می‌کند. به این ترتیب، بازخورد برای بهبود سرعت و کیفیت به صورت داخلی دریافت می‌شود.

Agile شکاف را پر می‌کند و نگرانی‌های بین مشتری و تیم‌های توسعه و آزمایش را برطرف می‌کند. به این ترتیب، بازخورد از مشتری دریافت و تغییرات بر اساس این بازخوردها انجام می‌شود.

ابزار ارتباط و تعامل

ارتباط در DevOps از طریق مشخصات و اسناد طراحی انجام می‌شود.

چارچوب اسکرام به طور گسترده در متدولوژی Agile استفاده می‌شود. ارتباطات برای بحث در مورد بریف‌ها و وضعیت مختلف وظایف در قالب جلسات اسکرام روزانه سازماندهی می‌شود.

با ادغام DevOps و Agile چه نتیجه ای دارد؟

ادغام DevOps و Agile به عملکرد بهتر کسب و کار منجر می‌شود. سازمان‌هایی که از شیوه‌های DevOps و Agile استقبال می‌کنند، تقریبا 60 درصد رشد را در درآمد خود مشاهده می‌کنند. این میزان رشد تقریبا 2.4 برابر بیشتر از همتایان آنها است که معمولا با نرخ 20 درصد رشد می‌کنند. مهم ترین مزایای ادغام DevOps و Agile را می‌توانید در ادامه ببینید:

  • انتشار فرآیند ساده شده و ارائه محصول بهبود یافته است
  • امکان به حداکثر رساندن همکاری را میسر می‌کند
  • پیاده سازی پایپ لاین ادغام/تحویل مداوم
  • ارزش بیشتر و خطرات کمتر در هر نسخه
  • اشکلات کمتر و رفع مشکل سریع‌تر
  • افزایش دیده شدن
  • نرخ رضایت مشتری بالاتر
  • محصولات باکیفیت‌تر

ITSM چیست؟

امروزه بسیاری از شرکت‌ها از خدمات فناوری اطلاعات مختلفی استفاده می‌کنند. این خدمات شامل ذخیره‌سازی داده‌ها، مدیریت پایگاه داده و پشتیبانی نرم افزار می‌شود. مدیریت همه این خدمات فناوری اطلاعات خسته کننده است. شرکت‌ها از نرم افزار ITSM یا ابزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند. مزایای نرم افزار ITSM بسیار زیاد است.

نیاز به ITSM همیشه در حال افزایش است، زیرا هر روزه کسب و کارهای بیشتری راه اندازی می‌شوند. استفاده از ITSM برای کسب و کارتان، یک تصمیم ضروری و عاقلانه است. بهره‌مندی از مزایای ITSM برای رقابت در فضای کسب و کار فعلی حیاتی خواهد بود.

برای برخی از افراد، ITSM با پشتیبانی IT یکسان است. اما از آنجایی که ITSM فقط به عیب یابی مشکلات IT نمی‌پردازد، این موضوع صحت ندارد. ITSM علاوه بر عیب یابی مشکلات IT، نگرانی‌های دیگری را هم رفع می‌کند:

کاربران نهایی

این کاربران، کارمندان و مشتریانی هستند که از خدمات فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

خدمات

خدمات شامل نرم افزار و سخت افزار و سایر مواردی است که توسط IT ارائه می‌شود.

کیفیت

ITSM مشکلات فناوری اطلاعات را به روشی موثر حل می‌کند.

هزینه

ITSM استفاده از راه‌حل‌های مقرون به صرفه IT را میسر می‌کند.

کسب و کار

در این بخش، یک نرم افزار ITSM مطمئن می‌شود که شرکت وظایف اصلی خود را انجام دهد و به اهداف خود دست یابد.

مزایای استفاده از ITSM

نرم افزار ITSM به بخش جدایی ناپذیری از هر سازمان تبدیل شده است. ITSM خدمات فناوری اطلاعات را به شیوه‌ای ساده و سرراست مدیریت می‌کند. ITSM مزایای زیادی دارد که در این بخش به چند مورد از آنها اشاره کردیم:

1) استانداردسازی و سنتز

ITSM در استانداردسازی رویه‌های IT در سازمانتان به شما کمک می‌کند. ساده‌سازی خدمات IT نیز آسان‌تر می‌شود. استفاده از این ابزارها به کارکنان کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. همچنین هماهنگی بین دپارتمان‌های مختلف شرکت بهبود پیدا می‌کند.

2) بهبود ROI

استفاده از ITSM به افزایش بازگشت سرمایه کسب و کار شما کمک می‌کند. خدمات IT ساده می‌شوند و این راحتی منجر به افزایش بهره وری می‌شود. افزایش تولید به معنای درآمد بیشتر است.

3) عملکرد بهتر

همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد و این در محیط کسب و کار نیز صادق است. با توجه به مجموعه ابزارهای مناسب، کارمندان عملکرد بهتری خواهند داشت. ITSM به کارکنان کمک می‌کند اطلاعات مورد نیاز خود را سریع‌ تر پیدا و گزارش‌ها را بدون هیچ مشکلی مرتب کنند.

این ابزار با کاهش خطا کمک می‌کند و دقت کار را افزایش می‌دهد. کارمندان می‌توانند به جای نگرانی در مورد گردش‌های کاری مختلف، روی کار خود تمرکز کنند.

4) تسهیل تجسم گردش کار

به جای این‌که هر فکری را روی کاغذ بیاورید، می‌توانید از ITSM استفاده کنید. در این صورت بهتر می‌توانید تنگناها را در فرآیندهای گردش کار شرکت تجسم کنید. این ابزار در عیب یابی نیز مفید است و می‌توانید تصویر بزرگ تری از مشکلات محاسباتی را در اختیار داشته باشید.

5) صرفه جویی در هزینه

استفاده از ابزارهای ITSM در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما می‌شود. کارکنان مشتاق کار بیشتر هستند و می‌توانند سریع‌تر از قبل وظایف خود را انجام دهند. از پول صرفه‌جویی شده می‌توانید برای کارهای مهمی مانند تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید.

6) مدیریت دارایی‌ها

استفاده از ابزارهای ITSM مدیریت دارایی سازمان شما را بهبود می‌بخشد. دارایی‌های سخت افزاری و نرم افزاری هر دو به صورت 24 ساعته تحت نظر هستند.

7) ارزیابی بهتر عملکرد کارکنان

ارزیابی عملکرد و اثربخشی یک کارمند با استفاده از نرم افزار ITSM آسان‌تر است. به راحتی کارکنان سرگردان را شناسایی کنید و فرآیندهای گردش کار را بهبود دهید.

8) کاهش اختلاف در محل کار

در هر شرکتی ممکن است درگیری‌های بین دپارتمان‌های مختلف وجود داشته باشد. وقتی چیزی کار نمی‌کند یا تحت برنامه پیش نمی‌رود، معمولا کارکنان یکدیگر را مقصر می‌دانند. استفاده از نرم افزار ITSM از وقوع این سناریوها جلوگیری و علت اصلی اختلاف را پیدا می‌کند.

سخن پایانی

اگرچه بین DevOps و Agile تفاوت‌های مشهود زیادی وجود دارد، اما هدف کلی آنها در افزایش سرعت و ارائه نرم افزاری با کیفیت، ماهیت مشابهی دارد. نکته مهم در مورد DevOps و Agile این است که هر دو می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به جرات می‌توان گفت این دو بدون یکدیگر ناقص هستند و تفکیک کردن آنها در دنیای کسب و کار امروز، عملا بی معنی است. DevOps و Agile می‌توانند برای تولید محصولات عالی و بهبود چرخه عمر توسعه نرم افزار (SLDC) با یکدیگر همکاری کنند.

همه ما بخشی از دنیای مدرنی هستیم که به سرعت در حال حرکت است؛ جایی که یک محصول باید با وجود هر گونه ترند و موقعیت جدیدی که به وجود می‌آید، رشد کند و زنده بماند. برای این کار، سازمان‌ها باید از شیوه‌هایی مانند DevOps و Agile استقبال کنند و با روش‌های جدیدتر در آینده سازگار شوند.

DevOps و Agile ابزاری برای توانمندسازی واقعی تیم‌ها، بهبود فرآیندهای توسعه نرم افزار و در نهایت ارائه ارزش به کاربر نهایی هستند.

این مطلب توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*