کارتریج

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج جوهری و کاتریج لیزری

کارتریج یک قطعه مهم در پرینتر است که وظیفه انتقال جوهر یا تونر روی کاغذ را‌ دارد. کارتریج تونر در پرینتر لیزری و کارتریج جوهری در پرینتر جوهرافشان، انواع کارتریج در بازار هستند.

وقتی صحبت از نگهداری پرینتر می‌شود، یکی از مهم‌ترین ملاحظات، نوع کارتریج‌هایی است که استفاده می‌کنید. کارتریج‌های چاپگر نقش مهمی در تعیین کیفیت خروجی چاپ خواهند داشت و انتخاب مناسب می‌تواند در هزینه شما صرفه‌جویی و همچنین به افزایش طول عمر چاپگر کمک کند. با وجود هزاران نوع چاپگر در برندهای مختلف، تعیین اینکه کدام نوع برای نیازهای شما مناسب است، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

در این مقاله نگاهی به انواع کارتریج و همچنین چگونگی خرید کارتریج می‌اندازیم و توصیه‌هایی را ارائه می‌کنیم که بسته به میزان استفاده، نیازها و نوع چاپگر می‌تواند شما را در خرید این دستگاه کمک کند.

کاربردهای کارتریج جوهر افشان و لیزری چیست؟

تفاوت اصلی بین یک کارتریج جوهر افشان و یک کارتریج لیزری نحوه کار آن‌ها است. یک کارتریج جوهرافشان قطرات جوهر را روی صفحه کاغذ چاپ می‌کند، اما یک کارتریج لیزری از پرتو لیزر برای ذوب پودر تونر روی کاغذ چاپگر استفاده می‌کند که در اصلاح به آن کارتریج تونر نیز گفته می‌شود. در نهایت هر کدام از نظر قیمت، سرعت چاپ و کیفیت تصویر متفاوت هستند. این دستگاه‌ها همچنین دارای چندین عامل هستند که به‌طور قابل توجهی بر هزینه و طول عمر آن‌ها چاپگر تأثیر می‌گذارد. لازم به ذکر است که انواع این کارتریج را می‌توانید در برندهای متفاوت تهیه کنید، برای مثال می‌توانید از کارتریج hp برای پرینترهای اچ پی استفاده کنید.

کارتریج جوهر افشان در مقابل کارتریج لیزری کدام یک بهتر است؟

کارتریج‌های لیزر و جوهرافشان روش‌های بسیار متفاوتی برای اعمال متن و تصاویر در یک صفحه خالی دارند. به دلیل این تفاوت‌ها، آن‌ها همچنین نتایج متفاوتی را ایجاد می‌کنند و مزایای منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. برای مثال امکان شارژ کارتریج جوهری یا بازیافت آن باعث کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود. این دستگاه‌ها کوچک‌تر از نوع لیزری هستند و نگهداری آن‌ها نسبت به کارتریج لیزری ساده‌تر است.

تفاوت اصلی بین کارتریج جوهر افشان و لیزری در فناوری چاپی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. خود چاپگرها از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و بنابراین تکنیک چاپ آن‌ها به‌طور قابل توجهی متفاوت است. پرینترهای جوهرافشان با کارتریج‌های جوهری که با جوهر مایع پر شده‌اند کار می‌کنند. در نتیجه نازل‌های هد چاپ جوهر را روی کاغذ می‌پاشند و متن و تصاویر را ایجاد می‌کنند.

اما پرینترهای لیزری از تونرهایی استفاده می‌کنند که با پودر تونر پر شده‌اند. این پودر با کمک الکتریسیته ساکن مستقیماً توسط درام بر روی کاغذ قرار می‌گیرد. سپس پودر تونر به‌وسیله گرما و فشار حاصل از فیوزر به کاغذ منتقل می‌شود. در ادامه هر یک از انواع کارتریج را به تفکیک بررسی خواهیم کرد:

برای اطلاعات دقیق در مورد کارتریج جوهر افشان و لیزری می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

ویژگی کارتریج جوهر افشان چیست؟

کارتریج جوهر افشان دارای یک نازل کوچک است که قطرات جوهر میکروسکوپی را روی کاغذ چاپگر می‌پاشد. فناوری این دستگاه ساده‌تر است و قبل از ظهور پرینترهای لیزری به‌وجود آمد. این نوع قطعات معمولا ارزان‌تر و کوچک‌تر هستند و همچین قیمت کارتریج‌ جوهری معمولاً کمتر از کارتریج‌ لیزری است.

کارتریج جوهر افشان از دو نوع جوهر استفاده می‌کنند: جوهر مبتنی بر رنگدانه و جوهر مبتنی بر رنگ. جوهر مبتنی بر رنگدانه کیفیت بالاتری دارد و به همین ترتیب هزینه بیشتری نیز دارد. اما جوهر مبتنی بر رنگ برای خشک شدن زمان بیشتری صرف می‌کند که ممکن است احتمال لکه شدن کاغذ را افزایش دهد. از آنجایی که جوهر در هر دو حالت مرطوب است، کاغذهایی که جذب کمتری دارند ممکن است با چاپگرهای جوهرافشان لکه‌دار شوند.

کارتریج

مزیت کارتریج جوهر افشان

اصلی‌ترین مزیت استفاده از کارتریج جوهری تولید تصاویر رنگی باکیفیت است. به‌لطف رنگ‌های واقعی و توانایی چاپگر در ترکیب رنگ‌ها، عکس‌های تولید شده در چاپگر جوهر افشان بهتر به‌نظر می‌رسند. اگر هدف شما از خرید این چاپگر چاپ عکس‌ است، بهترین گزینه می‌تواند چاپگر جوهرافشان باشد که به‌طور خاص به‌عنوان چاپگر جوهرافشان عکس شناخته می‌شود. این کارتریج‌ها تصاویری را با جزئیات بیشتر، رنگ مشکی سیاه‌تر و تنوع رنگ بالا تولید می‌کنند. جوهر مبتنی بر رنگدانه آن‌ها در برابر محو شدن مقاوم است و به خوبی به کاغذ عکس و لوازم‌التحریر دارای بافت می‌چسبد.

یک کارتریج جوهرافشان برای شروع چاپ به زمان بسیار کمتری برای گرم کردن نیاز دارد که آن را برای چاپ سریع اسناد به یک گزینه خوب تبدیل می‌کند.

اما این قطعه چند نقطه ضعف نیز دارند. آن‌ها در حالی که ارزان‌تر هستند، اما خود جوهرشان گران است. لازم به ذکر است که این نوع کارتریج از جوهر بیشتری استفاده می‌کند و در عین حال اگر به طور مرتب از آن استفاده نکنید، ممکن است جوهر خشک شود. یکی دیگر از معایب آن‌ها پایین بودن سرعت چاپ است که چاپ در تعداد بالا را سخت‌تر می‌کند.

کارتریج لیزری

کارتریج

کارتریج لیزری با ترکیب پودر تونر خشک به کاغذ چاپگر می‌چسبد. عملکرد داخلی این دستگاه کمی پیچیده‌تر است و شامل یک لیزر، آینه و درام حساس به عکس، در کنار چند جزء فنی دیگر است. تنها چیزی که باید در مورد فرآیند چاپ لیزری بدانید این است که خطوط و متن‌های واضح تولید می‌کند، اما برای تصاویر رنگی با درجه متوسط گزینه معقولی است. به عبارت دیگر نمی‌توان انتظار چاپ تصاویر با کیفیت را از آن داشت.

از این رو فناوری پیچیده‌تر باعث افزایش قیمت چاپگر و کارتریج تونر خواهد شد. مهندسی پیچیده پرینتر لیزری ضایعات کمتری تولید می‌کند و این باعث می‌شود اکثر مشاغل با استفاده از این نوع چاپگر در دراز مدت صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند.

کارتریج لیزری معمولاً برای مشاغل کوچک و بزرگ، مدارس، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی و موارد مشابه انتخاب می‌شوند، چرا که سرعت چاپ در آن‌ها بسیار سریع‌تر از کارتریج جوهرافشان است. این ویژگی برای شرکت‌ها که اسناد را چاپ می‌کنند یا معلمانی که کتاب‌های درسی را چاپ می‌کنند تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. این نوع کارتریج برای فونت‌های کوچک و خطوط ظریف نیز مناسب است.

یادداشت پایانی

در این مقاله در مورد انواع کارتریج و تفاوت بین کارتریج جوهری و لیزری اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. با توجه به نیاز و هزینه که در نظر دارید می‌توانید این دستگاه را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. در نهایت اگر می‌خواهید در مورد این دستگاه‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید به مقاله کارتریج چیست؟ از سایت آوا فرهنگ آریا مراجعه کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*