عرضه وان پلاس 13

وان پلاس 12 نخرید؛ 6 دلیل که باید منتظر عرضه وان پلاس 13 شد

وان پلاس 12 یکی از بهترین پرچمداران کنونی دنیاست. اما برخی نواقص آن باعث شده بسیاری افراد منتظر عرضه وان پلاس 13 – OnePlus 13 بمانند.

در سال‌های اخیر وان پلاس توانسته با عرضه گوشی‌های پرچمدار و قاتل پرچمدار باکیفیت و مطرح اسم و رسمی در بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای خود دست و پا کند و به رقیبی جدی برای گوشی‌سازان شناخته‌شده دنیا مثل اپل و سامسونگ تبدیل شود. جدیدترین پرچمدار این کمپانی، وان پلاس 12 توانسته با ارائه قدرتمندترین مشخصات حال حاضر دنیای گوشی‌های اندرویدی با قیمتی مناسب از بسیاری جنبه‌ها حتی بهتر از گلکسی S24 اولترا ظاهر شود و از همین الان نام خود را در لیست بهترین گوشی های پرچمدار سال 2024 ثبت نماید!

با این وجود اگر تا کنون OnePlus 12 را خریداری نکرده‌اید، شاید بهتر است از انجام این کار بپرهیزید! بر اساس گزارش‌های موجود نسل بعدی پرچمداران وان پلاس، OnePlus 13 قرار است تغییرات زیربنایی مهمی را در گوشی‌های این کمپانی ایجاد کرده و بسیاری نواقص کنونی این گوشی را برطرف نماید. در ادامه این متن به برخی دلایل مهم انتظار برای عرضه وان پلاس 13 می‌پردازیم.

چرا باید منتظر عرضه گوشی وان پلاس 13 باشیم؟

مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می‌توانند OnePlus 13 را به یک گوشی برنده در نبرد پرچمداران سال 2025 تبدیل کنند. البته این جزئیات صرفا بر اساس مشخصات احتمالی این گوشی و شایعات پیرامون آن تدوین شده‌اند و ممکن است در عمل به واقعیت تبدیل نشوند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4

گوشی وان پلاس 12 در حال حاضر از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام بهره می‌برد. بنابراین منطقی است که تصور کنیم نسل بعدی این گوشی به چیپست آینده این کمپانی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 4 مجهز باشد! این مساله با تقویم اعلام شده از سوی Qualcomm برای رونمایی از چیپست‌های پرچمدار نسل بعدی‌اش سازگاری کامل دارد.

اسنپدراگون 8 نسل 4

تراشه Snapdragon 8 Gen. 4 مشخصا در بسیاری گوشی‌های پرچمدار سال آینده بازار از جمله وان پلاس 13 حضور خواهد داشت. با این وجود هنوز جزئیات زیادی در خصوص عملکرد فنی آن در اختیارمان قرار ندارد. بسیاری منابع البته ادعا کرده‌اند که نسل آینده تراشه‌های پرچمدار کوالکام قدرت بسیار بالایی داشته و قادر به شکست چیپست‌های A18 Pro اپل که در سری آیفون 16 پرو به کار می‌روند خواهد بود. همچنین احتمال پشتیبانی از حافظه‌های رم LPDDR6 نیز باعث برتری محسوس گوشی‌های اندرویدی در بخش هوش مصنوعی در برابر آیفون 16 خواهد شد.

در حال حاضر نسل کنونی تراشه‌های پرچمدار کوالکام عملکرد خیره‌کننده‌ای را در وان پلاس 12 و سایر پرچمداران اندرویدی مثل سری گلکسی اس 24 ارائه کرده است. با این حال انتظار داریم نسل بعدی چیپست‌های اسنپدراگون 8 بتواند قدرت فنی بیشتر و مصرف شارژ پایین‌تری را ارائه نموده و وان پلاس 13 را به یک گوشی بسیار بهتر از وان پلاس 12 تبدیل کند.

حسگر اثر انگشت مافوق صوت

یکی از قابلیت‌های جذاب اکثر گوشی‌های پرچمدار و میان رده اندرویدی تعبیه حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است که ضمن ارائه قابلیت احراز هویت و ورود امن به گوشی، فناوری‌های مرتبط را نیز زیر صفحه نمایش مخفی کرده و باعث جذاب‌تر شدن طراحی بصری دستگاه می‌شود.

وان پلاس نیز همانند دیگر گوشی‌سازان اندرویدی مدت‌هاست که حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش در پرچمدارانش بهره برده و عملکرد بسیار سریع و مطمئنی را در این زمینه ارائه کرده است. در عین حال مشکل اصلی حسگرهای اثر انگشت نوری (اپتیکال) که در مدل‌های کنونی پرچمداران این کمپانی استفاده می‌شود، ساطع شدن نور حین اسکن اثر انگشت است که خصوصا در محیط‌های تاریک اندکی آزاردهنده است.

عرضه وان پلاس 13

شایعات حاکی از این هستند که گوشی وان پلاس 13 به حسگرهای اثر انگشت مافوق صوت مجهز خواهد شد و آن‌ها را جایگزین سنسورهای نوری کنونی خواهد کرد. به این ترتیب به جای ارسال امواج نوری برای اسکن اثر انگشت، حسگر به کار رفته در این گوشی با ارسال امواج فراصوت و دریافت بازتاب آن‌ها کار شناسایی اثر انگشت را انجام خواهد داد.

البته حسگرهای مافوق صوت دستاور تکنولوژیک چندان جدیدی نیست و چندین سال است که توسط برخی کمپانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدیدترین دستگاه‌های مجهز به این فناوری احراز هویت، سری گلکسی اس 24 سامسونگ هستند. سامسونگ ادعا کرده که به کمک فناوری اسکن مافوق صوت، ناحیه اسکن اثر انگشت در سری S24 حدود 77 درصد بزرگتر شده و شناسایی نیز 50 درصد سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

صفحه نمایش گوشی OnePlus

استفاده از این حسگرها در نسل بعدی گوشی‌های پرچمدار وان پلاس می‌تواند به لوکس و پریمیوم به نظر رسیدن آن‌ها کمک شایانی کرده و این گوشی را از یک قاتل پرچمدار، بیش از پیش به یک گوشی پرچمدار واقعی تبدیل کند! البته استفاده از این سنسورها طبیعتا باعث افزایش قیمت تمام‌شده دستگاه خواهند شد؛ با این وجود احراز هویت سریعتر و امنیت بالاتر از جمله مواردی هستند که ارزش استفاده از این حسگرها را بالاتر خواهند برد.

طراحی کاملا جدید

وان پلاس هم مثل بسیاری گوشی‌سازان بزرگ دنیا مثل سامسونگ، گوگل و اپل از زبان طراحی خود پیروی می‌کند.‌ برای درک بهتر این مساله، گوشی‌های وان پلاس 10، 10T، 11، 11R، 12 و 12R را در نظر بگیرید.‌ طراحی تمامی این گوشی‌ها بسیار شبیه به یکدیگر بوده و در آن‌ها شاهد تعبیه یک ماژول برجسته دوربین هستیم که اندکی به سمت چپ قاب پشتی متمایل است. تا پیش از وان پلاس 11، این ماژول دوربین مربعی بود. با این وجود از این مدل به بعد، طراحی دوربین، دایره‌ای شده و تا به امروز شاهد استفاده از همین طراحی در پرچمداران وان پلاس هستیم.

طراحی گوشی OnePlus

با توجه به این که وان پلاس سه سال است که از این طراحی آشنا برای پرچمدارانش استفاده می‌کند شاید زمان آن رسیده که در سال 2025 شاهد تغییر این روند باشیم! در همین زمینه به‌تازگی اخبار در شبکه وایبو منتشر شده که حاکی از تغییر طراحی ماژول دوربین در نسل بعدی پرچمداران OnePlus است. هنوز البته به‌طور دقیق مشخص نیست که این تغییرات احتمالی به چه صورت خواهند بود. با این حال برخی صاحب‌نظران انتظار دارند که محل ماژول دوربین قاب پشتی تغییر کرده و از کناره دستگاه به وسط منتقل شود. البته برخی تصاویر جدید منتشر شده از گوشی وان پلاس 13 هم طراحی جدید و منحصربفردی را برای ماژول دوربین به تصویر کشیده‌اند که می‌تواند باعث خواستنی‌تر شدن و جذاب‌تر شدن این گوشی شود.

در گجت نیوز بخوانید:
وان پلاس ۱۲ در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس؛ قاتل پرچمدار چینی به آیفون هم رحم نمی‌کند مقایسه شارژدهی باتری گلکسی اس ۲۴ اولترا، آیفون ۱۵ پرو مکس، وان پلاس ۱۲ و پیکسل ۸ پرو گلکسی آ 55 سامسونگ در برابر وان پلاس 12R؛ نبردی که اصلا منصفانه نیست!

البته مشخصا هنوز برای اظهار نظر در خصوص طراحی نهایی پرچمدار آینده OnePlus بسیار زود است؛ چراکه تا رونمایی و گوشی وان پلاس 13 به بازار بیش از 9 ماه باقی مانده است! با این وجود شاید تغییر ظاهری این نسل بتواند برگ برنده‌ای برای این قاتل همیشگی پرچمداران اندرویدی باشد!

دوربین تله فوتو حرفه‌ای‌تر

اگر سیستم دوربین گوشی OnePlus 12 را با نسل قبل از خود، OnePlus 11 مقایسه کنیم به‌سادگی متوجه تغییرات مثبت این گوشی در بخش دوربین خواهیم شد.

وان پلاس 12 به یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی فوق‌العاده مجهز است و در کنار آن از یک دوربین تله فوتو 64 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری سه برابری و یک حسگر 48 مگاپیکسلی فوق عریض بهره می‌برد. علاوه بر این، یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز در حفره دایره‌ای بالای صفحه نمایش جای گرفته است. چینی‌ها موفق شده‌اند همکاری خود با کمپانی خوشنام هاسلبلاد را به‌تدریج گسترش داده و در هر نسل کیفیت ماژول دوربین گوشی‌های پرچمدارشان را ارتقا دهند.

دوربین تله فوتو حرفه‌ای

علیرغم رزولوشن فوق‌العاده‌ای که دوربین تله فوتو OnePlus 12 ارائه می‌کند، ارائه بزرگنمایی نوری سه برابری باعث شده که این گوشی در مقایسه با برخی رقبای مستقیم عقب افتاده و قافیه را به آن‌ها واگذار کند. به عنوان مثال، ماژول دوربین چهارتایی گلکسی اس 24 اولترا از یک دوربین 10 مگاپیکسلی تله فوتو و 50 مگاپیکسلی تله فوتو بهره می‌برد که به‌ترتیب توانایی بزرگنمایی سه و پنج برابری دارند. در این زمینه آنر مجیک 6 پرو هم به دستاورد مهمی رسیده و از یک دوربین پریسکوپ تله فوتو 180 مگاپیکسلی بهره می‌برد که بزرگنمایی نوری 2.5 برابری و بزرگنمایی دیجیتال 100 برابری را ارائه می‌کند.

بر این اساس، کمپانی OnePlus تا زمان عرضه وان پلاس 13 فرصت دارد تا سیستم دوربین این گوشی پرچمدار را ارتقا داده و از ماژول تله فوتو قدرتمندتری در آن استفاده کند. به این ترتیب ترکیب ظاهر جدید ماژول دوربین این گوشی با دوربین تله فوتو قدرتمندتر آن می‌تواند تجربه‌ای تازه برای کاربران آن رقم بزند.

استاندارد IP قدرتمندتر

گوشی وان پلاس 12 موفق به کسب استاندارد IP65 برای محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شده است. کسب این استاندارد به آن معنی است که این گوشی قادر است در برابر پاشش‌های ناگهانی آب یا خیس شدن اتفاقی مقاومت قابل قبولی داشته باشد. این سطح از مقاومت قطعا برای کاربران خوشایند بوده و می‌تواند تا حد زیادی ایمنی گوشی آن‌ها را تضمین کند. با این وجود به هیچ وجه نمی‌توان IP65 را بهترین سطح ایمنی گوشی های موبایل در دنیا دانست.

استاندارد IP

در حال حاضر بسیاری پرچمداران دنیا با سطوح مقاومتی بالاتری به بازار عرضه شده و از این حیث عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال سری آیفون 15، پیکسل 8 و گلکسی اس 24 شناخته‌شده‌ترین محصولاتی هستند که با استاندارد IP68 روانه بازار شده‌اند و مقاومت بسیار بالاتری در برابر نفوذ رطوبت دارند. این دستگاه‌ها قادرند بدون هیچ مشکلی به مدت سی دقیقه در عمق شش متری آب غرق شده و حضور داشته باشند.

استفاده از طراحی جدید در وان پلاس 13 فرصتی طلایی برای سازندگان آن خواهد بود تا بتوانند با تجهیز آن به استاندارد IP قوی‌تر مقاومت بالاتری را برای آن رقم بزنند. OnePlus اکنون به یکی از سرشناس‌ترین نام‌ها در عرصه ساخت گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده و شانه به شانه رقبای پرادعای خود در حال حرکت است. بنابراین شاید دیگر لزومی نداشته باشد که گوشی‌های این کمپانی دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها و فدا کردن برخی قابلیت‌ها به منظور پایین‌تر نگه داشتن قیمت باشند! تجهیز به قدرتمندترین استاندارد مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت می‌تواند نقطه شروع مهمی برای ظاهر شدن این گوشی در قامت یک پرچمدار پریمیوم باشد.

چرخه طولانی‌تر پشتیبانی و آپدیت نرم افزاری

وان پلاس در حال حاضر گوشی‌هایش را با تضمین ارائه چهار سال بروزرسانی‌های نرم افزاری و پنج سال آپدیت‌های امنیتی روانه بازار می‌کند. علیرغم آن که چهار سال پشتیبانی نرم افزاری در حال حاضر کاملا قابل قبول به شمار می‌رود اما برخی از بزرگترین نام‌ها در عرصه گوشی‌های اندرویدی با تضمین ارائه هفت سال پشتیبانی نرم افزاری سطح توقعات را به‌شدت بالا برده‌اند. اپل در این زمینه هرگز مدت زمان مشخصی را برای پشتیبانی از گوشی‌هایش اعلام نکرده؛ اما آیفون‌هایش را به طور متوسط با تضمین پشتیبانی پنج ساله روانه بازار می‌کند.

عرضه وان پلاس 13

با در نظر گرفتن این مسائل، اگر وان پلاس واقعا قصد رقابت با نام‌های بزرگ عرصه گوشی‌های موبایل را داشته باشد، چاره‌ای جز ارتقای سیاست‌های آپدیت نرم افزاری خود نخواهد داشت. به این ترتیب پشتیبانی نرم افزاری هفت ساله می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای حضور قدرتمند در این بخش باشد. از این طریق، OnePlus می‌تواند با عرضه وان پلاس 13 به رقیبی مستقیم برای سری گلکسی اس 25 و پیکسل 9 گوگل تبدیل شود.

اگر هریک از موارد گفته شده برای‌تان حائز اهمیت است باید منتظر عرضه وان پلاس 13 بمانید

گوشی وان پلاس 12 اوایل ماه دسامبر سال گذشته در کشور چین عرضه شد و سپس در ماه ژانویه 2024 روانه بازارهای جهانی شد. در صورتی که اتفاق عجیبی رخ ندهد، می‌توان انتظاری مشابه را از نسل جدید پرچمداران این کمپانی هم داشت. بنابراین تا زمان عرضه وان پلاس 13 به بازار حداقل 9 ماه باقی مانده است!

عرضه وان پلاس 13

با این وجود در صورتی که موارد مورد اشاره در این متن برای‌تان مهم به شمار می‌روند، بهتر است تا زمان عرضه OnePlus 13 با گوشی کنونی خود سر کرده و اندکی منتظر بمانید. با این وجود اگر قابلیت‌های مورد اشاره در اینجا اهمیت چندانی برای‌تان ندارند، می‌توانید مطمئن باشید که وان پلاس 12 یکی از بهترین گوشی های پرچمدار حال حاضر دنیاست و در خریدش شک نکنید!

همچنین بخوانید:
تاریخچه کمپانی وان پلاس و بررسی سیر تکامل گوشی های این کمپانی وان پلاس از ساعت هوشمند واچ ۲ با باتری ۱۰۰ ساعتی رونمایی کرد از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم