نسل بعدی گوشی های هوشمند

بررسی طراحی نسل بعدی گوشی های هوشمند

انتظار می‌رود نخستین مدل‌های نسل بعدی گوشی های هوشمند طی یک الی دو سال آینده معرفی شوند. نسل بعدی گوشی های هوشمند کاملا متفاوت بوده و چهره‌ای متفاوت با گجت های اندرویدی و آی او اسی کنونی خواهند داشت.

ساخت گوشی های هوشمند بدون حاشیه، اگرچه در ابتدا بسیار جذاب بود، اما خیلی زود برای کاربران تبدیل به امری بدیهی شد، به طوری که با گذشت حدود دو سال از زمان عرضه نخستین سری گوشی های دارای طراحی بدون حاشیه، امروز دیگر شگفت‌آور نیستند. به همین دلیل انتظار داریم طراحی نسل بعدی گوشی های هوشمند طوری متفاوت باشد که حداقل برای چهار الی پنج سال کاربران را مجذوب نگه دارد.

راهکار شرکت‌های گوشی‌ساز برای متفاوت کردن محصولات خود در مقایسه با گوشی های هوشمند چهار الی پنج سال قبل، کم کردن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، ساخت صفحه نمایش‌هایی کشیده و مجهز به نسبت ابعاد تصویر متفاوت، منحنی کردن دو طرف نمایشگر، قرار دادن یک بریدگی در بالای نمایشگر به منظور حذف لبه بالایی و دیگر موارد است. اما هیچ کدام از این موارد سبب نشدند روند یکنواخت طراحی گوشی های هوشمند متوقف شود.

نسل بعدی گوشی های هوشمند

نسل بعدی گوشی های هوشمند در راه است

اولین مدل‌های نسل بعدی گوشی های هوشمند با طراحی متفاوت، احتمالا طی یک الی دو سال آینده در قالب محصولاتی تجاری از راه خواهند رسید. قرار نیست مشخصات فنی، عملکرد پردازشی، کیفیت نمایشگر و دوربین و دیگر قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن‌ها تفاوت چندان زیادی داشته باشد و طراحی، نقطه تمرکز نسل بعدی گوشی های هوشمند خواهد بود. این محصولات به مرور زمان و تا رسیدن یک نسل بعد از آن، کم کم از نظر سخت افزاری و نرم افزاری نیز بهبودهای زیادی به خود خواهند دید.

طراحی گوشی اصلا چه اهمیتی دارد؟

واقعیت این است که زیبایی ظاهری و کارایی دو مقوله کاملا متفاوت هستند. به عنوان نمونه، بسیاری از کاربران مجذوب زیبایی نمایشگر Infinity Display گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 شده و آن را خریداری می‌کنند، بدون این که بتوانند یا حتی خواسته باشند از حداکثر توان چنین گوشی های پرچمداری استفاده کنند!

گلکسی اس 9

کاربران زیادی بعد از وارد شدن به فروشگاه‌های عرضه گوشی هوشمند، در پاسخ به سوال فروشنده پیرامون انتظاراتشان از یک گوشی، جدیدترین و زیباترین مدل را طلب می‌کنند! البته، نباید چنین کاربرانی را سرزنش کرد، چرا که زیبایی، همیشه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های انسان بوده، هست و خواهد بود. البته برای برخی دیگر، که شخصیت‌های متفاوتی دارند، متفاوت بودن بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، به همین دلیل گوشی های اغلب نه چندان زیبای ناچ استایل را ترجیح می‌دهند.

سه گوشی شارپ آکواس اس 2، اسنشال فون و آیفون ایکس با فاصله زمانی تقریبا کم از یکدیگر معرفی شده و سبب شدن کاربران نیازمند به داشتن گوشی های متفاوت، تمرکزشان را از روی خرید مدل‌های دارای دوربین دو تایی در پشت دستگاه، بر روی زمینه‌ای دیگر قرار بدهند.

نسل بعدی گوشی های هوشمند

اگرچه طراحی ناچ استایل به سرعت متداول شد، اما همچنان کاربران بریدگی بالای صفحه نمایش را به چشم بخشی زائد می‌بینند. این سبک طراحی تنها پلی بین طراحی نسل بعدی گوشی های هوشمند و نسل کنونی محسوب شده و قرار نیست برای همیشه ادامه پیدا کند. به عقیده برخی، اجبار به قرار دادن یک بریدگی بالای صفحه نمایش تنها برای خلاص شدن از شر لبه بالایی، ننگی در کتاب تاریخ گوشی های هوشمند خواهد بود!

ایده‌هایی برای ساخت گوشی های متفاوت

برخلاف تصور، قرار نیست متفاوت بودن نسل بعدی گوشی های هوشمند منحصر به نحوه طراحی نمایشگر یا حتی بدنه باشد. از جمه مهم‌ترین تغییرات نسل آتی باید به ارائه گزینه‌های رنگ بیشتر و متفاوت‌تر اشاره کرد که در مقایسه با گزینه‌های رنگ همیشگی و تکراری امروزی همچون سفید و مشکی، جذابیت بسیار بیشتری دارند. همچنین اصرار به یک دست بودن رنگ بدنه کنار رفته و استفاده از گرادینت‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

نسل بعدی گوشی های هوشمند

در نسل بعدی گوشی های هوشمند استفاده از شیشه در پنل پشتی، دیگر مخصوص مدل‌های بالا رده نبوده و رفته رفته در همه محصولات به کار خواهد رفت.

یک ایده بسیار جالب دیگر، طراحی شفاف پنل پشتی خواهد بود، به طوری که دل و روده گوشی دیده شود! البته این سبک طراحی نسل بعدی گوشی های هوشمند نیازمند تغییر نحوه چیدمان اجزای داخلی است تا بلکه دیده شدنشان چندش‌آور نباشد!

نسل بعدی گوشی های هوشمند

از جمله دیگر تغییرات نسل بعدی گوشی های هوشمند قرارگیری دوربین سلفی در یک ساختار اسلایدی است. به این ترتیب زمینه حذف ناچ از بالای نمایشگر فراهم خواهد شد. در زمان نیاز به استفاده از دوربین سلفی، سنسور آن که بر روی یک ساختار اسلایدی مخفی شده است، از لبه بالایی بدنه گوشی بیرون خواهد آمد.

ظهور گوشی های منعطف

هیچ کدام یک از تغییرات بالا به اندازه فراهم شدن امکان تا کردن کل بدنه مخصوصا نمایشگر گوشی اهمیت ندارد. نسل بعدی گوشی های هوشمند که انتظار داریم از دو الی سه سال دیگر رفته رفته متداول شوند، به صفحه نمایش‌های منعطف مجهز هستند.

نسل بعدی گوشی های هوشمند

به عقیده برخی، داشتن یک گوشی دارای توانایی تا شدن کل بدنه، به همان دلیل جذابیت ظاهری گلکسی اس 9 بدون در نظر گرفتن قابلیت‌های آن، شگفت‌آور است و در عمل کاربردی ندارد. می‌توان برای تبدیل شدن گوشی های هوشمند کنونی به گجت‌هایی بسیار کاربردی‌تر، ایده‌هایی به مراتب بهتر ارائه کرد، اما از آنجایی که اغلب کاربران ظاهر را مد نظر قرار می‌دهند، گوشی‌سازان نیز به جای کارایی، بر روی بهبود سبک طراحی تمرکز کرده‌اند.

بین برخی قابلیت‌های ذکر شده در بالا و همچنین منعطف کردن کل ساختار بدنه شامل نمایشگر آن، تناقض وجود دارد. به عنوان نمونه نمی‌توان در پنل پشتی نسل بعدی گوشی های هوشمند منعطف از شیشه استفاده کرد.

در ادامه، تصویری مفهومی از دو نسل‌ بعدتر گوشی های هوشمند مشاهده خواهید کرد. همانطور که ناچ استایل، پلی بین محصولات متداول کنونی و نسل بعدی گوشی های هوشمند تلقی می‌شود، نسل آتی نیز زمینه‌سازی تولید گوشی های هوشمند کاملا تمام صفحه و منعطف است.

نسل بعدی گوشی های هوشمند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. فکر کنم نسل بعدی کوشیهای هوشمند شبیه فیلمهای تخیلی باشه

  2. ممنون بابت مقاله مفیدتون