بمب افکن H-20

بمب افکن H-20 چین احتمالا به زودی اولین پرواز خود را انجام خواهد داد

بمب افکن H-20 چین به زودی اولین پرواز خود را انجام خواهد داد و به گفته کارشناسان این بمب افکن اتمی پنهانکار می‌تواند توازن قوا را در دریای جنوبی چین به نفع این کشور تغییر دهد.

سانگ ژونگپینگ، کارشناس نظامی چینی در روز سه شنبه به خبرگذاری دولتی گلوبال تایمز این کشورر گفت که بمب افکن اتمی پنهانکار H-20 به زودی برای اولین بار به پرواز در خواهد آمد. تلویزیون دولتی چین در ماه آگوست در یک برنامه مستند فاش کرد که نام بمب افکن جدید چین Hong-20 است (Hong در زبان چینی به معنی هواپیمای بمب افکن است). تصور می‌شد که این بمب افکن شبیه به بمب افکن B-2 آمریکا باشد، اما در این مستند تصویری از بمب افکن H-20 که با پارچه‌ای پوشیده شده بود به نمایش گذاشته شد که به شکل عجیبی به طرح بمب افکن آینده آمریکا (B-21 Raider) شباهت داشت.

بمب افکن H-20

به گفته ژونگپینگ اعلام نام بمب افکن به معنی پیشرفت قابل توجه در پروسه ساخت این بمب افکن است و احتمالا تجهیزات اویونیک، فشار هیدرولیک و تامین نیروی الکتریکی آن تکمیل شده است. او اضافه کرد با توجه به این که پروسه توسعه تجهیزات نظامی در ارتش آزادی‌بخش خلق چین معمولا بسیار محرمانه است، دلیل اعلام نام همچنین می‌تواند با هدف بازدارندگی انجام شده باشد.

بمب افکن H-20

مقایسه تصویر تبلیغاتی نورثروپ گرومان از B-21 در سال 2015 (بالا) و تصویری که در مستند تلویزیون چین از بمب افکن H-20 به نمایش درآمد (پایین)

قطعا پروژه بمب افکن H-20 از ابتدا در حاله‌ای از ابهام قرار داشته است. شرکت صنایع هوایی ژی آن چین احتمالا از اوایل دهه 2000 در حال توسعه این بمب افکن بوده است، اما تنها در سال 2016 بود که فرمانده نیروی هوایی چین وجود چنین پروژه‌ای را تایید کرد. در سال 2017 پنتاگون هم با اشاره به اسناد ارتش آزادی بخش چین که در آن‌ها این نهاد نیاز خود به یک بمب افکن استراتژیک پنهانکار با توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای را اعلام کرده بود، توسعه چنین بمب افکنی توسط چین را تایید کرد.

خصوصیات بمب افکن H-20

خصوصیات کامل این بمب افکن هنوز مشخص نیست، اما یکی از محققانی که با نیروی‌هوایی آمریکا کار می‌کرد اعلام کرده بود که H-20 یک بمب افکن پنهانکار با چهار پیشران است و توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای و متعارف را خوهد داشت. به گفته بخش The War Zone سایت The Drive، بمب افکن H-20 احتمالا به موشک کروز هواپرتاب CJ-10K مجهز خواهد شد، بردی در حدود 5000 کیلومتر خواهد داشت و ظرفیت ترابری آن 10 تن خواهد بود.

با چنین بردی، این بمب افکن می‌تواند با تهدید تایوان و ناوهای آمریکا در اقیانوس آرام، ادعاهای چین در دریای جنوبی چین را تقویت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. ما هزار سال از همه دنیا عقبیم

  2. خدای من چی ساختن این چینی ها

  3. همه اینا یه چیزی ساختن ما هنوز این همه ادعا داریم هیچی نداریم

  4. همین که ساخت چینه یعنی اشغاله

    • برو بابا چی میگی تو

      • به تو چه چی میگم ؟ جهان سومی ! مردم همش میخوان نظر خودشونو به همه تحمیل کنن ! اخه به تو چه نظر من چیه ؟ تو برو نظر خودتو بزار ! چرا میخوای نظرتو به کل دنیا تحمیل کنی ! هزار بارم بگی من میگم چین آشغاله چین آشغاله . حالا تو خودتو بکش بگو نه چین نازه !

        • عزیزم قبول چین اشغال !
          فقط جسارتا
          ما حق اینو نداریم بهش بگیم اشغال …
          اشغال تر به اشغال دیگه نمیگه اشغال …
          ما باید گندموم بزنه سفت سر جا بو بدیم …
          حرصمو در نیار …
          چین نبود
          الان نمیدونستیم سانروف چیه …
          حداقل فهمیدیم چهار چرخ چیه …
          خفه دیگه …
          اه
          اه
          اه
          چه قدررررررر ریختن()
          چین نبود چی میخواستی برونیم ؟؟؟!!!
          تلیسمان میخواستی ؟
          ازت گرفتن ؟ چینی دادن؟
          چینی تایید نمیکنیم که !
          فقط ادم از بین بد و بدتر
          )بد) رو انتخواب میکنه …
          کوووووووفت
          ویران گر عمومی …

    • لیفان ۵۲۰ نیست که ؟!…
      جنگندس …
      یارو فک کرد قراره فردا ثبت نام کنن !!!

  5. شبیه هواپیما جاسوسیه امریکاست که ایران گرفتش

  6. لطفا مقالات نظامی رو بیشتر بگذارید؛ مخصوصا معرفی پلتفرم های زرهی نوین یا تسلیحات سنگین و سبک روز دنیا.