ایران خودرو گنو

شاسی بلند ایران خودرو گنو ؛ نگاهی به یک طرح مفهومی جذاب که جدی گرفته نمی‌شود

طرح مفهومی شاسی بلند ایران خودرو گنو (Geno) توسط یک جوان خوش‌ذوق ایرانی ارائه شده است. اما این خودرو کانسپت ایرانی چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد و آیا شاسی بلند گنو به مرحله تولید می‌رسد؟

در سال 1395، یک طراح خوش‌ذوق ایرانی به نام مرتضی آلاد، طرحی از شاسی بلند ایران خودرو گنو را منتشر کرد که سر و صدای زیادی به خصوص در فضای مجازی به پا کرد و کاربران به شدت از آن استقبال کردند. با توجه به این که شرکت ایران خودرو هیچ خودرویی را در کلاس شاسی بلند تولید نکرده، مرتضی آلاد دست به کار شد و خودرویی متناسب با برند ایران خودرو را در سگمنت شاسی بلندها طراحی کرد. نام گنو (GENO) از یک کوه در 25 کیلومتری بندرعباس که 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، گرفته شده است.

ایران خودرو گنو

طراح شاسی بلند ایران خودرو گنو در آن زمان این توضیحات را در خصوص انگیزه‌اش از طراحی این خودرو ارائه داد:

هدف از طراحی و انتشار این طرح صرفا حمایت از صنعت خودروی کشور است. علاقه زیاد من به خودرو و طراحی خودرو باعث شده از نوجوانی تا امروز مشغول این هنر باشم و همواره قلبم برای این صنعت مهم بتپد. از طرفی خیلی ناراحتم که صنعت ما با بی لیاقتی بعضی‌ها عقب‌ماندگی را تجربه کرده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. اما همیشه به این صنعت امیدوار بوده و هستم و در این بلبشویی که به وجود آمده نمی‌توانستم دست روی دست بگذارم و کاری که از دستم بر می‌آید را انجام ندهم.

مرتضی آلاد در ادامه اظهار کرد از آنجایی که ایران خودرو محصولی در سگمنت شاسی بلند نداشته تا بتواند در بازار و حتی در سطح بین‌المللی جایگاهی داشته باشد، به این فکر افتادم تا خودرویی متناسب با برند ایران خودرو در این کلاس طراحی کنم. هدف، خلق طرحی متفاوت با ظاهر به‌روز و تهاجمی بود که شباهتی به سایر خودروها نداشته باشد. در واقع، مبنای طراحی این خودروی کانسپت، الگوبرداری از شاخصه‌های طراحی ایران خودرو و ترکیب آن‌ها با الگوهای طراحی مدرن بوده است. وی افزود ایده‌ی من ایجاد طرحی پیچیده و فضایی نبود، بلکه سعی کردم طرحی عامه‌پسند، روان، با اصالت و زیبا که قابلیت تولید داشته باشد را ارائه دهم که بتواند با شاسی بلندهای هم‌رده‌ی خود در بازار از جمله هیوندای سانتافه، تویوتا راو 4 و میتسوبیشی اوتلندر رقابت کند.

ایران خودرو گنو

استفاده از خطوط تیز، ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف که با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع آن کم می‌شود، کاپوت نسبتا کشیده، جلوپنجره بزرگ، ورودهای هوای بزرگ در سپر جلو، تعبیه چراغ دوم روی سپر جلو و زیر چراغ اصلی، رینگ‌های 19 اینچی، لاستیک‌های پهن و چراغ‌های تمام LED از جمله ویژگی‌های طراحی ظاهری ایران خودرو گنو است که طراحی به‌روز و اسپورت آن را به نمایش می‌گذارد.

طرح شاسی بلند گنو در ایران خودرو رد شد!

جالب‌ترین بخش توضیحات مرتضی آلاد درباره پیشنهاد این طرح به شرکت ایران خودرو بود. وی در این باره گفت:

طرح شاسی بلند گنو در قالب طرح پیشنهادی به شرکت ایران خودرو ارسال شده و مثل همیشه با جواب و رفتار همیشگی مواجه شدم و البته انتظار بیشتر از این را هم نداشتم. ایران خودرو بعد از بررسی طرح و با پذیرفتن طرح به عنوان طرحی زیبا و قابل دفاع، تصمیم گرفت طرح را رد کند و با لحن احترام‌آمیزی گفتند «ما نمی‌توانیم طرح شما را قبول کنیم، هر چند طرحتان از نظر ما ایراد خاصی ندارد، اما اگر روزی بخواهیم شاسی بلند تولید کنیم طرح از بیرون نمی‌پذیریم و از طراحان خودمان استفاده می‌کنیم.» من آن موقع تازه فهمیدم برگزاری چند سال یک بار مسابقات طراحی خودرو از سوی خودروسازان داخلی فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

طرح به‌روز شده ایران خودرو گنو

حالا دو سال از آن زمان می‌گذرد و مرتضی آلاد تصمیم گرفت به دلیل واکنش‌های مثبت کاربران به طرح شاسی بلند ایران خودرو گنو ، طرح جدید همین خودرو را اجرا کند. این طراح خوش‌ذوق می‌گوید طرح جدید شاسی بلند ایران خودرو گنو را معرفی می‌کنم تا شاید انگیزه‌ای برای تولید شاسی بلند بومی در کشور ایجاد شود و از چشم دوختن به خارجی‌ها دست برداریم. ما سال‌هاست که با شریک‌های خارجی‌مان همکاری داریم و نتیجه‌ی آن، سال‌ها مونتاژکاری خودروها بوده است. دریغ از ذره‌ای انتقال علم ساخت خودرو، علم طراحی و تولید پلتفرم! خارجی‌ها هر گاه دلشان بخواهد قطع همکاری می‌کنند و خسارت‌های سنگینی بر صنعت خودروسازی ما وارد می‌شود.

ایران خودرو گنو

وی اضافه کرد در طرح جدید شاسی بلند ایران خودرو گنو بر آن شدم تا بهبودهای لازم را در آن پیاده سازی کنم و طرح، بیش از پیش پویاتر و آیرودینامیک‌تر از آب درآید. قرارگیری ورودی‌های هوای بزرگ در میانه‌های سپر و تبدیل آن‌ها به چراغ اصلی و جایگزینی چراغ‌های اصلی در بالا به دی لایت‌های باریک از جمله تغییرات ظاهری این طرح جدید است. به گفته آقای آلاد، در طراحی کانسپت جدید ایران خودرو گنو سه فاکتور مهم در نظر گرفته شده است:

1. هارمونی خطوط: در این طرح سعی شده تا جای ممکن خطوط همدیگر را دنبال کنند و از شلوغی و سردرگمی خطوط به شدت کاسته شده و هماهنگی‌شان موجب زیبایی طرح شود.

2. سادگی: از حرکت‌های بی مورد، غیر متعارف و شلوغ به شدت پرهیز شده تا طرح بدنه‌ی یکپارچه‌ای داشته باشد. همچنین سعی شده آیرودینامیک و پویایی در استایل کلی خودرو نیز رعایت شود.

3. توجه به جزئیات: توجه به جزئیات، صرفا زیبایی ظاهر خودرو نیست، بلکه به گزینه‌های اجرایی آن در تمام طرح نیز توجه شده است.

ایران خودرو گنو

شاسی بلند ایران خودرو گنو ، شاسی بلند 5 نفره با قابلیت 7 نفره در سایز متوسط شهری است. این خودرو دارای ابعاد 4720 در 1890 در 1658 میلی‌متر بوده و دو محور عقب و جلوی خودرو 2790 میلی‌متر فاصله دارند. بنابراین، این طرح مفهومی از نظر ابعاد در رده‌ی شاسی بلندهایی مانند هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و تویوتا راو 4 قرار می‌گیرد.

ایران خودرو گنو

این طراح جوان در پایان گفت ایران خودرویی‌ها سال‌ها است می‌گویند پلتفرم نداریم و نمی‌توانیم شاسی بلند تولید کنیم. گفتن این حرف بعد از قدمت طولانی در خودروسازی و داشتن کارخانه عریض و طویل، بسیار مضحک است و اصلا نمی‌توان قبول کرد که چند دهه دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و بگوییم پلتفرم نداریم.

گالری عکس‌های کانسپت ایران خودرو گنو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

50 دیدگاه

  1. دوست عزیز سلام
    به نظر بنده امیدی به خودروسازان دولتی نیست و درواقع رانت خواری و منافع آنها اجازه تولیدات این چنینی را نمی دهد. به نظر بنده طرحتان را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشنهاد کن انشاء الله نتیجه میگیری

    • سلام،،، آخه چرا حرف بی حساب چهار نفر سخنران مثل رائفی پور که خودشونم میدونن چه آسیبی به بخش خصوصی میزنه میپذیری،، بزرگترین صنعت کشور با چند میلیون نون خور مربوط به ماشین به خاک سیاه میشینن،،، از کارخانه ها تا اون دستفروش لوازم یدکی نابود میشن، ،، خصوصی سازیِ هم که عقیم موندنش باعث ترس مردم میشه از بورس میان بیرون ورشکستگی بورس هم که سوت پایان …..

  2. سلام اگر ایران خودرو بیاد هزینه کنه برای این شاسی بلند خب پس کی وقت کنن دزدی کنند دنا تولید کرد موتور صدا میده گیر بکس زوزه داره اگر برای این ماشین گنو هزینه کنه نمیتونه لوازم بنجل چینی بزار

  3. آقای آلاد عزیز ، دل به این مدیران خوش نکن بسیاری از اینها از نظافتچی همونجا کمترند ، روحیه ات رو حفظ کن و به خلاقیتت ادامه بده هر جای دنیا که باشی افتخار مایی به امید روزیکه جوانان خلاق ایرانی سکان بالندگی صنعت کشور رو بدست خودشان بگیرند

  4. سلام و عرض خسته نباشید و خدا قوت
    ما میخوایم یه شاسی بلند بخریم اگه گنو تو بازار بود به هر قیمتی می خریدیمش دستمریزاد
    پیشنهاد میکنم طرحتو بفرست برای دفتر مقام معظم رهبری با جزئیات کامل
    حتما ازت حمایت میکنن
    یاعلی

  5. وقتی چندتا بی شرف کارخونه ی ک با زحمت ساخته شده رو غارت کردند تا جیب خودشونو پر کنند
    چه توقعی از اینا دارین

  6. حیف اون مارک الاغ ایران خودرو که چسبوندی روی طرح به این خوشگلی نکنید دوستان این کارارو ایران خودرو رو چه به این جینگولک بازیا

  7. دوستان من طراحی خودرو یه بحثه
    توان تولید یه بحث دیگه
    چه موتوری میخان بزارن رو این
    چه پلت فرمی
    اصلا به مرحله ی تولید برسه
    چه تعداد باید بفروشن که ارزش داشته باشه این هودرو طراحی و تولید صنعتی بشه

    .شما فقط زیبایی کار رو میبینید
    ولی توان کشور رو نمیبینید

  8. بواقع که کار زیبایی را ارائه بدی نا امید نشو وبحرافیهای این وان هم گوش نکن
    بعنوان یه ایرانی به طرح خودرو “گنو” افتخار میکنم
    امیدوارم که به سرانجام برسی
    فقط برو کشورهایی که قول ساختن اتومبیل هستن اونجام که باشی بازم ایرانی هستی ومایه فخر ما
    دوستدارم که در این اوضاع خلاقی وکوشا
    سپاس و درودبرشما اقای الاد

  9. خدا ، انشا الله نیست و نابودتون کنه. طرح به این خوبی مگه چشه؟ به قرآن بهتون قول میدهم اگر با همین فرمون پیش بریم سال ۲۰۲۰ باید خر سوار شیم

  10. جناب آلاد با سلام عرض ادب و احترام ، بسیار طرح زیبا خشن و دوست داشتنی شده بسازیش خودم حتما یکیش میخرم موفق باشی

  11. به نظر من میتونه موفق بشه اگه از همین الآن شوق و ذوق داشته باشه . فکر میکنید برند رضوانی که اون ماشین های پرقدرت و پرسرعت رو میسازه از کجا شروع کرده ؟!! اگه همین راه رو جوانان کشورمون پیش برن میشه که یک روزی به خودروی ،گنو،یک خودروی ملی ببالیم.موفق باشی

  12. یعنی خاک دو عالم بر سر مدیران سایپا و ایران فرقون.
    داداش برو خارج طرحتو بده حلوا حلوات میکنن.اینا لیاقت ندارن طرحتو عملی کنن.
    والا بخدا

  13. طراحی خودرو با فوتوشاپ خیلی فرق دارد

  14. چون میخوان همین آشغال های همیشگی بچپونن به ملت با دویست درصد سود . چون به فکر ارتقای صنعت خودرو سازی مثل کره و چین نیستن . چون دارن دو سره میخورن هرکی پول نداره آشغال های تولیدیشون میخره هرکی هم پول داره خارجی سوار میشه کلی پول گمرک و عوارض و فلان و بهمان میگیرن ازش . حالا به نظرت دیوانه ان قبول کنن؟

  15. دوستان این گنو طراحی شده رو با آئودی Q8 مقایسه کنید.
    انگار از رو هم کپی شدن تا حدودی.مخصوصا نمای جلو.

  16. مشکل نداشتن پلتفرم و یا نداشتن دانش فنی نیست
    مشکل نداشتن غیرت و شرف
    متاسفانه بی لیاقتی و جهل فراگیر در بدنه خودروسازی کشور و همینطور صاحبان این خودروسازی
    و فساد اداری در سیستم بی داد میکنه
    درمان این بیمار سرطانی بسیار هزینه بر و سخته

  17. با سلام
    من از این دوست عزیز و طراح تقاضا دارم ناامید نشوند وپیگیر کار خود باشند واگر صلاح بدانند با چند نفر سرمایه گذار وارد گفتگو شوند ان شااله به سختی ولی در نهایت به نتیجه خواهد رسید
    پیشنهاد میکنم از طریق کانون نخبگان کشور هم پیگیر باشند

  18. واسه ما که فرقی نمیکنه این طرحا وارد بازار بشن یا نه
    خودروساز های ایرانی دارن خیلی روشن از مردم دزدی میکنن
    و واقعا واسه اقتصاد ایران مضر هستن

  19. کسی بهشون اعتماد نداره

  20. همون بهتر که رد شد.. میدونی. اگه تولید میشد چقد باس پول میدادید؟؟ حتی اگه تولیدم میکردن از لندکروز گرون تر میفروختن اونوخ دوباره شما حساب کتاب میکردید ک خارجی بخرید به صرفه تره…

  21. طرح و بده به یه شرکت خارجی یه پول خوبم بهش میدن بعد میبرنش پیش خودشون

  22. تو این مملکت تا بوده همین بوده. به نظر من خودتونو خسته نکنین با این طرح هاتون. اینجا این طرح ها هیچ وقت به نتیجه نمیرسه

  23. بایدم ایران خوردو‌ جواب رد به همچین جوانان خوش ذوق و با استعدادی بده ؛چون دارن ازین راه با فروش خودروهای مونتاژی و طراحی منسوخ شده 15 سال پیش اشغال به دست خلق الله میدن و سود کلانی ب جیب میزنن ؛تو کشورای دیگه ازین طرحها و ایده ها استقبال میشه اینجا استقبال ک نمیشه هیچ انگیزه هم از طرف میگرن.

  24. متاسفانه توی این مملکت مفت خوری و دلالی طرفدار بیشتری داره تا خلاقیت و تولید چیزهای جدید تا موقعی این مدل تفکر توی این کشور طرفدار داره وضع همینه

  25. به نظر من بهتره این طرح رو بده به گروهی که در تبریز لامبورگینی رو مهندسی معکوس کرد. ساختن این طرح سخت تر از لامبورگینی که نیست!

  26. سلام .جای تبریک داره به هموطن عزیزمون اقای الاد واقعا عالی بود و من لذت بردم.به کارت ادامه بده هرچند که در شرایط این کشور واقعا سخته. امیدوارم که به اوج موفقیت و شادکامی برسی..

  27. جلوش یکمی خشن و سخت است اگر یکمی ارگونمی ترش میکردن مخصوصا چراغ های جلوش عیبی نداشت

  28. داداش اینجا ایران نه سوئیس
    به نظر من بجای این نقاشی کشیدن ها بشین یه راه دزدی یا خالی کردن حسابی کاری یاد بگیر

  29. هشدار هشدار:
    دلار در سال 2021 بشدت سقوط می کند و امریکا در باتلاقی که خود ایجاد کرده و دلار بی پشتوانه چاپ کرده گرفتار می شود و بسیاری از کشورها و بانکها و شرکتهای اقتصادی را با خود به این باتلاق می کشاند
    از مسئولین بانک مرکزی استدعا دارم در این زمان باقی مانده تمام ذخائر ارزی داخلی و خارجی خود را از دلار به طلا تبدیل کنند این هشدار را لطفا جدی بگیرید
    مردانیان مدیر عامل کمپانی BNP

  30. ایران از این ماشینا هم بلده درست کنه

  31. چ ماشین های خوبی

  32. خب اگه قبول میشد کی باید میساختش؟! سیستم بی کفایت ایرانخودرو؟! تازه مگه دیوانن بسازن؟! اونوقت کی آشغالهای پژو رو بخره که سالها با حقه فقط جیبشون رو پر کردن؟!!!

  33. وقتی میتونن با حمایت دولت وسهامدارای وزیرو وکیل خودروهای عهدبوق رو باقیمت یه خودرو روز دنیا به ملت غالب کنن چه لزومی به هزینه کردن وبروز شدنه برادرم 10 سال پیش ایده یه موتور بزینی به ذهنش خطور کرد طرح اولیه اونو که اصلا هم فکر نمیکردم بشه عملیش کردو برا شرکت بی ام و پست کرد بعدا هم بیخیال شد بخدا هنوز هم بعد10 سال ول نمیکنن هرازگاهی یه نامه میادو میگن بیشتر توضیح بده وطرحو کاملتر کن وبفرست و… اینه که اونها به اینجا رسیدن وما داریم درجا میزنیم

  34. تا زمانی که دولت مردان این مرز و بوم با مونتاژ و واردات خودروهای چینی به فکر جیب خودشون هستن و به اینده مملکت و اشتغال زایی و دانش تولید خودرو توجهی نکنن، وضع نخبه‌هایی مثل همین طراح از این بهتر نمیشه. این در شرایطیه که کشور های بیگانه واسه همچین استعداد و نخبه هایی سر و کله میشکونن.

  35. هی اینکارا رو میکنن دیگ هیچوقت پیشرفت نمیکنیم

  36. چرا رد شد به این خوبی

    • چون میخوان همین آشغال های همیشگی بچپونن به ملت با دویست درصد سود . چون به فکر ارتقای صنعت خودرو سازی مثل کره و چین نیستن . چون دارن دو سره میخورن هرکی پول نداره آشغال های تولیدیشون میخره هرکی هم پول داره خارجی سوار میشه کلی پول گمرک و عوارض و فلان و بهمان میگیرن ازش

      • سلام .دمتگرم خیلی قشنگ و بروزه اما دوستان اگه ایرانخودرو بتونه این ماشینو روپا کنه زیر ۳۰۰ ۴۰۰به این ملت بی نوا نمیدش بعدش چی میخاد موتور ef7 بزاره روش که تو سربالایی واشر ّبزنه