صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی سالانه 10 هزار میلیارد دلار برای کشور منفعت دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت صنعت خودروسازی سالانه 10 هزار میلیارد دلار برای کشور منفعت دارد و اگر این صنعت وجود نداشت، برای واردات خودرو می‌بایست سالانه 15 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کردیم.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت کیفیت تعدادی زیادی از محصولات خودروسازان داخلی قابل قبول نیست و به همین منظور برنامه جامعی برای افزایش کیفیت و تولید داخل در نظر گرفته‌ایم. هرچند در سال‌های گذشته از صنعت خودروسازی کشور حمایت‌های خوبی انجام شد، اما در دوره تحریم جدید برای خودروسازان داخلی حمایت‌های جدی نظیر پرداخت تسهیلات در نظر گرفته نشد.

وزیر صنعت در ادامه تاکید کرد در حال حاضر در صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بیش از 500 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند که نباید اجازه دهیم آن‌ها بیکار شوند. به همین دلیل برای تداوم فعالیت خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی، به آن‌ها حدود 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی پرداخت خواهد شد.

صرفه اقتصادی صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی ادعای تولید ملی دارد، اما با اعمال تحریم‌های جدید بسیاری از تعهدهای خودروسازان به تعویق افتاده است؛‌ بنابراین منفعت صنعت خودروسازی چیست؟ وزیر صنعت در پاسخ به این سوال گفت اگر خودروسازان داخلی نبودند، برای واردات خودروهای مورد نیاز بازار می‌بایست سالانه حدود 15 هزار میلیارد دلار هزینه کنیم. در حال حاضر سالانه حدود 5 هزار میلیارد دلار برای واردات قطعات خودروهای داخلی هزینه می‌شود که منفعت 10 هزار میلیارد دلاری این صنعت را نشان می‌دهد.