مشخصات چیپست ۱۰ هسته ای مدیاتک Helio X20 لو رفت

چند روز پیش در خبر ها داشتیم که مدیاتک در حال کار بر روی یک چیپست ۱۰ هسته ای با نام Helio X20 است اما اطلاعات کاملی از این تراشه در دسترس نبود.امروز مشخصات کامل این چیپست لو رفته و سرعت کلاک و نوع هسته‌های آن مشخص شده است.

در این تراشه بنابر اطلاعات فاش شده، سه گروه هسته وجود دارد. یک گروه ۲ هسته‌ای Cortex-A72 با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز، یک گروه ۴ هسته‌ای Cortex-A53 با حداکثر سرعت ۲ گیگاهرتز و در نهایت گروه ۴ هسته‌ای Cortex-A53 با حداکثر سرعت ۱.۴ گیگاهرتز. بدین ترتیب عملکرد و توان مصرفی سه حالت کلی خواهد داشت.

The-10-cores-of-the-MT6797-

در میان هسته‌های به کار رفته، فقط Cortex-A72 است که در اپلیکیشن‌های معمولی و در واقع اجرای پردازش‌های تک‌تردی سرعت اعجاب‌آوری دارد. مابقی هسته‌ها ۶۴ بیتی و کم‌مصرف هستند و لذا سرعت بالایی ندارند. البته افزایش سرعت Cortex-A53 تا مرز ۲ گیگاهرتز قطعاً سرعت اجرای اپ‌ها را بیشتر می‌کند اما نه بیشتر از Cortex-A57 که در پرچم‌داران اندرویدی فعلی به کار رفته است. مدیاتک می‌گوید این تراشه ۴۰ درصد سریع‌تر از Helio X10 است، البته گویا منظورش در بنچ‌مارک AnTuTu است:

The-MT6797-is-a-huge-scorer

MT6797 نام دیگر Helio X20 مدیاتک است. گویا MT6795 سابق هم از این پس Helio X10 خوانده می‌شود.

لیتوگرافی Helio X20 کمی ناامیدکننده است، به جای استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری سامسونگ یا ۱۶ نانومتری TSMC از لیتوگرافی ۲۰ نانومتری TSMC استفاده می‌شود که توان مصرفی بالاتری را موجب می‌شود. مدیاتک از مودم LTE کلاس ۶ استفاده کرده لذا حداکثر سرعت مودم مخابراتی معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

تولید انبوه تراشه‌ی MT6797 از ماه ژولای (۳ ماه دیگر) آغاز می‌شود و شاید در ابتدای سال آتی میلادی گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ی قدرتمند وارد بازار شوند.

منبع : phonearena

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*