اینستاگرام

اینستاگرام باید در ایران نماینده رسمی و پاسخگو داشته باشد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد شبکه های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام که بیش از یک میلیون کاربر ایرانی دارند، باید نماینده رسمی و پاسخگو در ایران داشته باشند تا بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی عنوان کرد هر رسانه‌ خارجی نظیر اینستاگرام که بیش از یک میلیون کاربر ایرانی دارد، باید در ایران یک نماینده پاسخگو داشته باشد. بر اساس سیاستی که مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی در خصوصی پیام رسان‌های خارجی اعمال کرده، شبکه های اجتماعی مانند Instagram نیز باید در ایران نماینده پاسخگو داشته باشد. مشکل فعلی فضای مجازی ایران مربوط به پلتفرم‌های رسانه‌ای خارجی می‌شود که بخش مهم آن‌ها را پیام رسان‌ها تشکیل می‌دهند؛ چرا که حدود 50 میلیون از کاربران ایرانی از این پلفترم‌ها استفاده می‌‌کنند و به جای رونق اقتصاد دیجیتالی ایران، اقتصاد دیجیتالی کشورهای خارجی رونق می‌یابد. از این رو از سال گذشته برنامه‌هایی تدوین شده تا کاربران از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.

اینستاگرام

باید اطلاعات کاربران اینستاگرام در ایران حفظ شود

فیروزآبادی در ادامه عنوان کرد بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص پیام رسان‌های خارجی، قانونی تدوین شد تا هر رسانه خارجی که بیش‌ از یک میلیون کاربر ایرانی دارد، باید در کشورمان نماینده رسمی داشته باشد تا بتواند در شرایط مختلف به ما پاسخ بدهد. در واقع این پیام رسان‌ها باید همان قانونی که در اروپا اجرا می‌شود را رعایت کنند. پیام رسان‌هایی که در کشورها اروپایی فعالیت می‌کنند، اجازه ندارند اطلاعات مردم را از آن کشور خارج کنند. از این رو پیام رسان‌های خارجی فعال در ایران نیز باید چنین قوانینی را رعایت کنند تا اطلاعات مردم در ایران حفظ شود. برای اینستاگرام نیز وضع به همین گونه است؛ زیرا بر اساس سیاستی که در مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی در خصوص پیام رسان‌ها اعمال شد، شبکه‌های اجتماعی نیز در این سیاست قرار می‌گیرند و اینستاگرام هم باید در ایران نماینده پاسخگو داشته باشد.

اینستاگرام

جداسازی هاتگرام و طلاگرام

فیروزآبادی در خصوص استقلال هاتگرام و طلاگرام از تلگرام گفت یکی از اهدف ما استفاده کاربران ایرانی از پلتفرم‌های داخلی است و بر این باوریم که مردم همه کارهای خود را در حوزه‌های رسانه، ارتباطات اجتماعی و اقتصادی به کمک پلتفرم‌های بومی انجام می‌دهند. از سویی برای تحقق این اهداف، سندی برای حمایت از پیام رسان های داخلی تصویب شد. وی درباه پیام رسان های هاتگرام و طلاگرام اظهار کرد:

در ابتدا برای جداسازی مردم از تلگرام و آماده‌سازی شرایط استفاده از پیام رسان های داخلی، مهلتی را به این دو پیام رسان دادیم تا مدتی فعالیت کنند و پس از آن مستقل شوند. در واقع مهلت این دو پیام رسان تا آخر آذرماه 97 بوده و می‌بایست در این مدت به خودکفایی برسند و پس از آن هیچ حمایتی برای آن‌ها انجام نخواهد شد. هر چند هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت تعیین شده، مسدود نخواهند شد، اما باید جدا از تلگرام فعالیت کنند. همچنین برای حمایت از پیام رسان های داخلی باید مشارکت همگانی صورت بگیرد و در این راه به کمک مردم، بخش خصوصی، دولت و تکنولوژیست‌های کشور نیاز خواهد بود و اختلاف‌های برخی از سازمان‌ها مانع رشد پیام رسان های داخلی می‌شود.

هاتگرام و طلاگرام

نقش کسب و کارهای نوپا

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه عنوان کرد کسب و کارهای نوپا موجب اشتغال نیروی بیکار جامعه شده و باعث رونق اقتصادی کشور می‌شوند. از این رو کسب و کارهای نوپا در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به دلیل مستقل بودنشان می‌توانند با وجود تحریم‌های خارجی نیز به فعالیت خود ادامه دهند و در این راه برنامه‌هایی را برای توسعه کسب و کارهای دیجیتالی نوپا در دستور کار قرار داده‌ایم؛ زیرا در دوره تولید کشاورزی دو عامل نیروی انسانی و سرمایه وجود داشت که در دوره صنعتی عامل تکنولوژی نیز به آن اضافه شد، اما در اواخر قرن 20 و با توجه به پایان دوره صنعتی، بازارهای صنعتی اشباع شده و دیگر قابل توسعه نبودند. به همین دلیل بحران اقتصادی به وجود آمد و این مشکلات فقط به کمک ICT برطرف شد.

رشد فضای واقعی به فضای مجازی وابسته است

فیروزآبادی در ادامه بیان کرد فضای مجازی باعث می‌شود سپرهای زندگی در جامعه به‌هم متصل باشد. به طور کلی فضای مجازی به واسطه تکنولوژی موجب می‌شود سپرهای رسانه، اطلاع‌رسانی، بانکی، تجارتی، آموزشی، سلامت و بهداشت و حمل‌ونقل در فضای واقعی جامعه توسعه پیدا کند. شرکت‌های اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و آمازون از سال 2008 تا 2016 به عنوان 5 شرکت اول فضای مجازی جهان شناخته می‌شوند. در واقع برای رشد اقتصاد دیجیتال به نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی نیاز است و باید به بخش‌های دولتی، خصوصی، تکنولوژی‌ها و جامعه مدنی نقش واقعی بدهیم تا این بخش‌ها با هم تعامل داشته باشند و بازار اقتصاد دیجیتال کشور با رشد همراه شود.

این مقام مسئول همچنین افزود درآمد حوزه ICT در دنیا بیش از 4 هزار میلیارد دلار است که ایران حتی یک درصد هم از این درآمد سهمی ندارد و این مشکل بزرگی است. اپراتورها بیش از 62 درصد اقتصاد دیجیتال کشور را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان باید بین 30 تا 32 درصد باشد و جامعه مدنی مانند استارت‌آپ‌ها باید با فعالیت‌های خود این میزان را به حد استاندارد برسانند. همچنین اقتصاد ICT کشور ما صرفا در تهران متمرکز است و این مورد باید فراتر از تهران توسعه یابد و بر خلاف صنایع سنگین، اقتصاد دیجیتال به محیط جغرافیایی خاصی وابستگی ندارد.

اینستاگرام

اقتصاد دیجیتال همگرایی ندارد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد در اقتصاد دیجیتال ایران همگرایی وجود ندارد، اما کشورهای غربی از از 4 قدرت برتر برای همگرایی استفاده می‌کنند. در واقع در ایران، قدرت برتر دولت است و سه عامل دیگر به یک اندازه قدرت ندارند و دولت نیز نحوه ارتباط بین زنجیره اقتصاد دیجیتال را نمی‌داند. سایر کشورها با استفاده از قدرت‌های برتر خود به دنبال تصرف بازارهای جهانی هستند؛ زیرا بیش از 50 درصد از فضای رسانه‌ای ایران را پلتفرم‌های خارجی تصاحب کرده‌اند و اگر این خطر‌ها را جدی نگیریم در آینده‌ای نزدیک بیش‌ از 50 درصد پلتفرم‌های نظام بهداشت را نیز خارجی‌ها تصرف می‌کنند. همچنین اگر به زنجیره اقتصاد دیجیتال توجه نشود، پزشکان ما به مقاله‌های جهانی یا اینترنت اشیا دسترسی ندارند و صرفا به یک حیکم‌باشی تبدیل می‌شوند و بیماران خود را نیز به آسانی از دست خواهند داد؛ چرا که بیماران ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های خارجی این حوزه استفاده کنند. برای حل چنین مشکلاتی باید به بخش‌های خصوصی توجه شود؛ زیرا دولت در این زمینه به تنهایی نمی‌تواند کار مناسبی را انجام دهد، اما بخش‌های خصوصی قادر هستند کسب و کارهای خود را با ترمیم زنجیره اقتصاد دیجیتالی گسترش دهند.

اینستاگرام