آنتی بیوتیک

ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و خطر ابتلا به بیماری های روانی

استفاده از آنتی بیوتیک خطر ابتلا به انواع اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، زیرا تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند که این تغییرات می‌تواند مغز را از خود متاثر کند.

مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری ها و اختلالات روانی مختلف نماید. دلیل آن هم باز‌می‌گردد به تاثیری که این داروها به صورت غیر مستقیم بر مغز می‌گذارند. انسان‌های دنیا مدرن عادت دارند تا به محض ابتلا به عفونت‌های مختلف به مصرف آنتی بیوتیک روی آورند، اما تحقیقات جدید نشان داده است که طیفی از اختلالات روانی می‌تواند به دلیل مصرف آنتی بیوتیک در انسان شکل بگیرد.

این تاثیر چگونه رخ می‌دهد؟ در واقع آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که باکتری‌های میکروبیوم سیستم گوارش را تغییر می‌دهن . میکروبیوم همان مجموعه میکروب‌ها و باکتری‌هایی هستند که با انسان همزیستی دارند.

تحقیقات جدید بین سه ضلع مثلث میکروبیوم، آنتی بیوتیک و اختلالات روانی ارتباط برقرار کرده است. میکروبیوم سیستم گوارش در واقع اجتماعی از باکتری‌های متنوعی است که ما در سیستم گوارش خود از آنها میزبانی می‌کنیم. این میکروبیوم در ارتباط با مغز است و با ارسال سیگنال‌هایی به مغز، حالات روحی ما را تعدیل و یا تشدید می‌کند.

آنتی بیوتیک و خطر ابتلا به اوتیسم، آلزایمر و افسردگی

به نظر می‌رسد بین باکتری‌های میکروبیوم و ابتلای انسان به افسردگی ارتباط وجود دارد. در واقع تغییر در ساختار باکتری‌های میکروبیوم می‌تواند از پیامدهای استفاده از آنتی بیوتیک باشد. آزمایش بر روی حیوانات نشان داد که استفاده از آنتی بیوتیک منجر به ایجاد تغییراتی در میکروبیوم گوارش حیوانات شده و آنها را مستعد ابتلا به اوتیسم، آلزایمر و افسردگی خواهد کرد.

اگرچه ارتباط بین میکروبیوم و سلامت روحی انسان تایید شده است، اما هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند به چرایی این ارتباط پی ببرند. در یکی از تحقیقات مشخص شد گونه‌های مختلف باکتری در میکروبیوم دستگاه گوارش به یکدیگر کمک کرده و همدیگر را تغذیه می‌نمایند. برخی از این باکتری‌های بر روی عملکرد طبیعی سیستم مرکزی مغز تاثیر می‌گذارند و کاهش برخی از آنها مانند باکتری GABA به بروز نشانه‌های افسردگی منتهی می‌شود.

نتایج پژوهش در این خصوص انسان را در جهت پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی مختلف یاری خواهد رساند.