تحریم هواوی

تحریم هواوی چه عواقبی برای شرکت‌های آمریکایی خواهد داشت؟

اخیرا با تشدید اختلاف آمریکا و چین، گوگل و برخی شرکت‌های دیگر هواوی را تحریم کردند. اما کارشناسان می‌گویند تحریم هواوی علاوه بر متضرر شدن این غول تکنولوژی چینی، باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی نیز متضرر شوند.

پروفسور ریچارد وولف (Richard Wolff)، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه ماساچوست بر این باور است که آمریکا به عواقب جنگ تکنولوژی با چین توجه نکرده است و بدون شک چنین حمله‌هایی عواقب زیادی برای آمریکا به همراه خواهد داشت؛ زیرا چنین اقدامی یک پیام  آشکار به سایر کشورهای جهان است که از تجارت با آمریکا به عنوان یک شریک تجاری ناپایدار صرف نظر کنند. پس از اینکه دولت آمریکا فروش تجهیزات و تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی را به شرکت هواوی ممنوع اعلام کرد، جنگ تجاری آمریکا و چین نیز به یک جنگ تکنولوژی بزرگ تبدیل شده است. تحریم هواوی برای این غول تکنولوژی چینی مشکلاتی چون عدم دسترسی به اندروید گوگل، تراشه‌های اینتل و کوالکام را به دنبال داشته است.

ضررهای آمریکا از تحریم هواوی

ریچارد وولف در ادامه افزود تحریم هواوی از سوی ایالات متحده برای خود آمریکا نیز عواقب متعددی را به همراه خواهد داشت. چنین اقدام‌هایی نشانه‌‌ای آشکار از اقتصاد احمقانه است. اقدامی که ترامپ برای آسیب رساندن به شرکت هواوی انجام می‌دهد می‌تواند برای سایر شرکت‌ها نیز اعمال کند. از این رو مدیران سایر شرکت‌ها متوجه شده‌اند که همکاری با شرکت‌های آمریکایی به چه میزان می‌تواند ناامن باشد و این شرکت‌ها را در شرایطی مشابه با هواوی قرار دهد. به طور کلی تجارت با آمریکا با یک اقدام سیاسی می‌تواند برای شرکت‌ها خطرناک باشد. ریچارد وولف تاکید کرد آمریکا با تحریم هواوی به کشورها نشان داد که قابل اعتماد نیست.

ریچارد وولف در پایان خاطرنشان کرد:

مدیرعاملان تمامی شرکت‌هایی که با آمریکا تجارت می‌کنند پس از مشاهده چنین اقدام‌هایی به روسای خود نامه‌ای را مبنی بر کاهش تعاملات با شرکت‌های آمریکایی ارسال می‌کنند؛ زیرا متوجه شده‌اند که این همکاری همیشه امن نیست و با یک اتفاق سیاسی ممکن است به خطر بیفتد. در واقع این اقدام ترامپ علاوه بر هواوی، به مراتب آسیب‌های بیشتری را به شرکت‌های آمریکایی وارد کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*