پیامک های تبلیغاتی مزاحم

کدام اپراتور بیشترین سهم از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم را دارد؟

سازمان رگولاتوری به تازگی آمار جدیدی از سهم اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم و تعداد سیم کارت‌های مسدود شده به دلیل ایجاد مزاحمت را منتشر کرد.

به تازگی پیمان قره داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کنندگان رگولاتوری، آمار جدیدی از سهم اپراتورهای تلفن همراه در ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم را اعلام کرد. بر اساس این آمار، در نیمه اول دی‌ماه جاری، 14 هزار و 289 سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم شناسایی و مسدود شد. طبق این گزارش، سهم هر یک از اپراتورهای تلفن همراه در ارسال این پیامک های مزاحم، متفاوت است، اما ارسال پیامک تبلیغاتی برای همه آنها مسدود شده است.

ایرانسل بیشترین سهم از پیامک های تبلیغاتی مزاحم را دارد

پیمان قره داغی در ادامه افزود اپراتور ایرانسل بیشترین سهم از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم و تعداد سیم کارت‌های قطع شده را دارد. در نیمه اول دی‌ماه 98، حدود 9 هزار و 295 سیم کارت ایرانسل به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم مسدود شده است که نشان می‌دهد حدود 715 سیم کارت ایرانسل در روز توسط سامانه‌های رگولاتوری شناسایی و قطع شده است.

اپراتور همراه اول فقط 1702 سیم کارت قطع شده را در این بازه زمانی داشت و به طور متوسط روزانه 131 سیم کارت این اپراتور شناسایی و مسدود شده است. به گفته مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، برای مشخص شدن سهم هر اپراتور از سیم کارت‌های مسدود شده، باید سهم اپراتور در بازار را در نظر بگیریم که بر این اساس، ایرانسل با حدود 50 میلیون مشترک، 43 درصد و همراه اول با حدود 62 میلیون مشترک، 53 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و در نهایت اپراتور رایتل هم با 4 میلیون و 500 هزار مشترک، 4 درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

پیامک های تبلیغاتی مزاحم

قره داغی همچنین اضافه کرد اپراتورها برای کاهش ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم، در گام اول باید هنگام واگذاری و فروش سیم کارت، فرایند احراز هویت را به طور دقیق انجام دهند، اما آمار بالای تخلفات پیامکی نشان می‌دهد برخی از اپراتورها در این زمینه خوب عمل نکرده‌اند. در قدم دوم هم اپراتورها باید قوانینی را در سامانه‌های خود برای شناسایی و غیر فعال کردن سیم کارت‌های متخلف در نظر بگیرند. جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم برای مشترکان اپراتورها، یکی از اولویت‌های مهم سازمان رگولاتوری است و مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره 800 مربع، دریافت پیامک های تبلیغاتی را برای سیم کارت خود غیر فعال کنند. اما اگر بعد از اعمال این کد دستوری، باز هم برایشان از سیم کارت‌های شخصی، پیامک تبلیغاتی ارسال شد، می‌توانند شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک را به سرشماره 195 گزارش کنند تا سیم کارت متخلف در شبکه مسدود شود.

بیش از 220 هزار سیم کارت مسدود شد

طبق آخرین آمار که به صورت آنلاین در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درج شده، در حال حاضر بیش از 220 هزار و 310 سیم کارت شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی در شبکه مسدود شده است.

به این ترتیب طبق آمار منتشر شده، اپراتور ایرانسل بیشترین سهم از تعداد سیم کارت‌های مسدود شده به دلیل ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم را دارد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهادهای مجری در این حوزه، به دلیل رعایت حقوق مشترکان و بحث مشتری‌مداری این قانون را وضع کرده‌اند و قطع سیم کارت‌های مزاحم را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ اما با وجود این، هنوز اپراتوری مانند ایرانسل به دلیل دایره گسترده سیم کارت فروشی و خام‌فروشی سیم کارت به این سمت پیش رفته‌اند که تعداد سیم کارت‌های مزاحمشان بسیار بالا بوده است.

طبق گزارش فصل نامه آماری جلد سی ام مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، تعداد خطوط غیر فعال اپراتور ایرانسل بیشتر از سایر اپراتورهای تلفن همراه است. این اپراتور بر اساس آخرین آمار، در مجموع بیش از 85 میلیون سیم کارت اعتباری و دائمی واگذار کرده که از این بین فقط 49 میلیون و 899 هزار سیم کارت فعال است و مابقی سیم کارت‌های واگذار شده ایرانسل غیر فعال هستند. همراه اول نیز بیش از 86 میلیون و 900 هزار  سیم کارت دائمی و اعتباری واگذار شده دارد که از بین آنها بیش از 61 میلیون و 730 هزار سیم کارت فعال هستند و تعداد سیم کارت‌های غیر فعال این اپراتور بسیار کمتر از ایرانسل است. رایتل هم بیش از 9 میلیون و 400 هزار سیم کارت اعتباری و دائمی واگذار کرده که بیش از 4 میلیون و 420 هزار سیم کارت آن در شبکه فعال است.