هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا

هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ کمتر از نصف قیمت گوشی است!

هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا تنها 38 درصد قیمت گوشی است! به نظر می‌رسد سامسونگ از فروش هر گوشی 1400 دلاری، 870 دلار سود به جیب می‌زند، اما حقیقت چیز دیگری است.

بدون در نظر گرفتن گوشی‌های منعطفی که غول کره‌ای طی دو سال اخیر عرضه کرده، سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا گران قیمت‌ترین گوشی‌ هوشمند شرکت تا امروز محسوب می‌شود. برای خرید نسخه پایه این پرچمدار با 12 گیگابایت رم باید 1400 دلار پرداخت کنید! بد نیست نگاهی به سود سامسونگ از محل فروش این پرچمدار داشته باشیم. حداقل با در نظر گرفتن هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا این گوشی بسیار سودآور است!

شرکت TechInsights با هدف مشخص کردن ارزش واقی پرچمدار تازه وارد سامسونگ، به کالبدشکافی آن پرداخت. قیمت قطعات سخت افزاری متعددی که در این گوشی به کار رفته، در تصویر زیر قابل مشاهده است. بیشترین هزینه به ماژول دوربین آن مربوط می‌شود. بعد از آن نمایشگر و پردازنده بیشترین قیمت را دارند.

هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا

هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ

هزینه قطعات گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ برابر 528 دلار است. این مقدار، 38 درصد قیمت 1400 دلاری گوشی محسوب می‌شود. در مقایسه با سایر گوشی‌های پرچمدار، هزینه ساخت Galaxy S20 Ultra بالاتر است. سه قطعه سخت افزاری گران در این گوشی نمایشگر 6.9 اینچی (67 دلار)، تراشه اسنپدراگون 865 (81 دلار) و دوربین گوشی (107 دلار) محسوب می‌شوند.

بیشترین تمرکز سامسونگ در توسعه بهترین گوشی هوشمندش تا امروز، روی دوربین آن قرار داشت، به همین دلیل پرهزینه بودن این ماژول متشکل از تعداد زیادی سنسور و عنصر منحصربه‌فرد نظیر سنسور دوربین رنگی 108 مگاپیکسلی یا لنز پریسکوپی دور از انتظار نبود.

آیا سامسونگ در حال سو استفاده از محبوبیت برند خود برای کسب 62 درصد سود از طریق فروش یک دستگاه گلکسی اس 20 اولترا است؟ برای مقایسه بد نیست بدانید ارزیابی TechInsights بعد از کالبدشکافی نسخه 512 گیگابایتی آیفون 11 پرو مکس، که به قیمت 1449 دلار فروخته می‌شود، نشان داد هزینه تهیه قطعات سخت افزاری آن 490 دلار است! در نتیجه اپل بیشتر از سامسونگ در حال سو استفاده از مشتریان خود است!

اما واقعیت چیز دیگری است. در مطلب بررسی هزینه ساخت شیائومی می 10 نیز تصور کردیم این شرکت چینی که به ساخت پرچمداران قاتل به قیمت بسیار مناسب و با حاشیه سود پایین معروف است، همچنان سود زیادی به جیب می‌زند‌، اما در نهایت مشخص شد تنها در نظر گرفتن هزینه تهیه قطعات سخت افزاری عادلانه نیست. هزینه‌های توسعه، راه‌اندازی خط تولید، حقوق مهندسان طراحی و کارگران خط تولید، هزینه‌های تبلیغات، مالیات و دیگر هزینه‌های جانبی را هرگز فراموش نکنید.

البته در سود بالای سامسونگ و مخصوصا اپل از محل فروش هر گوشی هوشمند در مقایسه با گوشی‌سازان چینی شکی نیست، اما نباید سود آن‌ها از فروش هر پرچمدار را 60 درصد یا بالاتر تصور کرد. با توجه به عدم امکان ارزیابی دقیق حقوق کارکنان، مالیات‌ها، بودجه بخش تحقیق و توسعه و دیگر هزینه‌های مربوط به خط تولید، امکان محاسبه دقیقه سود حاصل از فروش یک گوشی وجود ندارد.