مک

قطع همکاری اپل با اینتل و استفاده از پردازنده های اختصاصی خود در کامپیوترهای مک

قطع همکاری اپل با اینتل تصمیمی جدی است! Apple تصمیم گرفت بعد از چهارده سال اتکا به Intel از پردازنده های خود داخل مک بوک و آی مک استفاده کند.

شرکت اپل در حال آماده‌سازی برای تغییری مهم است. بر اساس گزارش‌های اخیر، این شرکت تصمیم به قطع همکاری با اینتل گرفته و از پردازنده‌ ساخت دست خود در کامپیوترهای دارای سیستم عامل‌های macOS استفاده خواهد کرد. قطع همکاری اپل با اینتل به عنوان بزرگترین شرکت سازنده پردازنده در دنیا، بعد از چهارده سال همکاری رخ می‌دهد.

اپل به راحتی سازنده تراشه برای مک بوک‌های خود را تغییر نمی‌دهد. اوایل دهه 1990، این شرکت از تراشه‌های ساخت موتورولا به PowerPC کوچ کرد. در سال 2005 نوبت به جایگزین کردن PowerPC با اینتل رسید و این همکاری تا سال جاری ادامه پیدا کرد. گفتنی است اولین سیستم‌های کامپیوتری با سیستم عامل مک او اس و قدرت گرفته از پردازنده‌های اینتل، نخستین ماه سال 2006 به بازار عرضه شدند.

پردازنده آرم

در ابتدا، همکاری دو شرکت اپل و اینتل فوق‌العاده به نظر می‌رسید، اما به مرور زمان، فرصت شرکت Intel برای تولید کاهش پیدا کرد. از طرفی دیگر ظهور معماری ARM سبب تحریک اپل شد. یکی از مدیران اپل، آقای مایک فیلیپ (Mike Filipp) برای حدود ده سال در شرکت ARM مشغول به کار بود. بعد از استخدام وی توسط اپل، علاقه این شرکت به پردازنده‌های اینتل پایین آمد.


در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سال جاری (WWDC) در روز بیست و دوم ژوئن (دوم تیر ماه)، شرکت به قطع همکاری اپل با اینتل اشاره و درباره استفاده از پردازنده‌های داخلی خود صحبت خواهد کرد. Apple مدت‌ها است از تراشه‌های اختصاصی در گوشی های آیفون و تبلت های آیپد استفاده می‌کند، به همین دلیل مهاجرتی مشابه برای استقلال بیشتر در تولید آی مک و مک بوک منطقی به نظر می‌رسد. البته هنوز زمان عرضه اولین کامپیوترهای macOS مجهز به تراشه‌های جدید مشخص نیست.

نتایج بد قطع همکاری اپل با اینتل برای غول دنیای پردازنده

مایکروسافت، سامسونگ یا لنوو مدت‌ها است لپ تاپ‌هایی با استفاده از پردازنده‌هایی مبتنی بر معماری ARM تولید می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم قطع همکاری اپل با اینتل شرکت‌های بیشتری را به مهاجرت از دنیای تراشه‌های Intel تحریک خواهد کرد.

آزمایش روی تراشه‌های جدید مبتنی بر معماری ARM از پیشرفت قابل توجه آن‌ها در مقایسه با چیپست‌های اینتل خبر می‌دهد. این پیشرفت مخصوصا در زمینه پردازش محتواهای گرافیکی و هوش مصنوعی مشهود است. مزیت بسیار مهم دیگر پردازنده‌های ساخت اپل در مقایسه با محصولات Intel، مصرف پایین‌تر انرژی و داشتن ابعاد کوچکتر است. به این ترتیب زمینه برای کاهش ابعاد آی مک‌ها و مک بوک‌ها فراهم می‌شود.

سایر برنامه‌های اپل در WWDC

اپل در کنفرانس آتی خود جدیدترین ورژ‌ن‌های آی او اس، آیپد او اس و تی وی او اس و واچ او اس را عرضه خواهد کرد. گفته می‌شود اپل از سال‌ها قبل مشغول توسعه پردازنده اختصاصی خود برای کامپیوترهای مک بوده و آن را تا امروز، یک راز نگه داشته است. نخستین سری اطلاعات در این رابطه در کنفرانس WWDC اعلام خواهند شد. دو سال پیش، شرکت با الهام‌گیری از پردازنده یک آیپد پرو، تراشه‌ای برای مک توسعه داد و آن را با موفقیت آزمایش کرد. این اتفاق به اپل برای قطع همکاری با اینتل اعتماد به نفس داد.

حتی مدیر پیشین بخش Windows مایکروسافت، که مدتی رهبری توسعه پروژه سیستم عامل‌های ویندوز و مرورگر اینترنت اکسپلورر را بر عهده داشت، به اظهار نظر درباره قطع همکاری اپل با اینتل پرداخت. استیون سینوفسکی (Steven Sinofsky) ضمن انتشار یک توئیت، این اتفاق را بسیار بزرگ خواند.

توئیت Steven Sinofsky

استیون سینوفسکی به خوبی از مشکلات متعددی که یک شرکت بزرگ در صورت تغییر پردازنده‌های مورد استفاده با آن مواجه خواهد شد، باخبر است. به همین دلیل تصمیم اپل را به شدت ستایش کرد. اپل تصمیم مهمی گرفته و ممکن است اجرایی شدن آن مدت قابل توجهی زمان ببرد. در نمایشگاه WWDC همه چیز مشخص خواهد شد.